Hyundai i Danmark vil satse mere på varebiler fremover. Modellerne i20, i30, i40 – og ix20 samt den nye Tucson (før ix35) skal sælge meget mere på gule plader end hidtil har været tilfældet. Tucson lanceres på Genève bilmessen i næste uge.

I fjor solgtes 26 stk. i20 og 26 stk. i30 herhjemme – og det er for lidt, pointerer salgschef Søren Møller Pedersen fra Hyundai Bil Import.

”Varebiler har været et uopdyrket marked for os, og nu skal vi opbygge det over længere tid. Vi skal i begyndelsen have fokus rettet mod ombyggede personbiler, som flere af vores konkurrenter har succes med – og vi har allerede forhandlere, der har solgt den nye i20 som Van – bl.a. til busselskaber (chaufførtransport) og rengøringsselskaber – men vi vil gå ud med mange gode tilbud,” siger Søren Møller Petersen.

Ombygges i Vamdrup
Bilerne ombygges på Hyundais egen terminal i Vamdrup. Kittet koster cirka 5.000 kroner – men til gengæld koster en Van det halve af en hvidpladebil. Men fortsat med 5 års garanti uden kilometer-begrænsning.

Inden for et år kommer så den ny H350 kassevogn fra Hyundai på det danske marked. Bilen havde premiere på IAA transportmessen i Hannover i fjor – men først nu er der taget beslutning om at den skal sælges på alle europæiske markeder.

H350 er designet i Europa og bygges i Europa til europæerne. Størrelsen er som Mercedes-Benz Sprinter – og det er meningen, at den skal gøre indhug i den svært populære varebilsklasse, hvor ma  også finder Renault Master/Opel Movano, Ford Transit 2 tons, VW Crafter og Iveco Daily – og til en vis grad trillingerne Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citroën Jumper. De er dog et nummer mindre.

Måske erhvervscentre
Adm. direktør Mads Lauvring ville på et møde i går i Rungsted ikke sige, om man ville have særlige erhvervscentre eller dedikerede forhandlere, når den nye erhvervsbil kom til landet ved årsskiftet 2015/2016.

I løbet af 2016 eller 2017 ventes også en ny H1 kassevogn, der er mindre end H350. Der har ikke været solgt så mange af bilerne – bl.a. grundet manglende tildeling. Det vil ændre sig.

De ombyggede personbiler bliver også mere spændende senere på året, når de kommer med helt nye motorer og gearkasser. Vi prøvede i dag motorerne i de første nye i20 og i30 bilmodeller – og de er ikke de mest momentstærke i klassen.

Men skal faktisk ned i tredje gear, hvis man vil køre med lovligt by-hastighed på 50 km/t i i20 med 1,1 dieselmodellen. I fjerde gear er der først trækkraft fra 60 km/t – i sjette gear fra 90 km/t. 1,4’eren klarer lige de 50 km/t i fjerde gear – og fra 75 km/t i sjette gear. Den større i30 med 1,4 liter maskine skal også ned i tredje for at klare de 50 km/t og fra 75 km/ti sjette gear.

Smidige gearkasser
Derfor er det et plus, at gearskiftene sker så smidigt og letgående. Motorstøjen kunne også være lavere i dieselmotorerne. Især under acceleration.

Men der kommer både nye turbomotorer og dobbeltkoblings-gearkasse til dieselmotorer og en 1,0- og 1,2 turbo benziner, der også vises i Genève. I maj skulle det nå til Danmark.

”Hyundai producerer deres egne motorer og gearkasser. Derfor kommer vi måske nok lidt senere end mange andre producenter,” sagde Mads Lauvring.

Helt ny i20 model
Til gengæld er især den nye i20 spændende. Den er der ikke som i30 kun er et facelift, men en helt ny bil på en helt ny platform. Bilen havde verdenspremiere på biludstillingen i Paris i fjor.

Forbedret kvalitet, lavere støjniveau, bedre materialer og masser af udstyr så som varme i rattet, start/stop og hill-assist (bakkestart) i selv billigste udgave. LED lys og panoramatag i glas kommer i de dyrere udgaver.

Som varebil forventer man meget af 1,1- og 1,4 liters dieselmotorerne, men også benzinmotorerne  på 1,2 og 1,4 liter er interessante til kortere transporter i en i20 Van.
Priserne som Van kendes p.t. ikke, men ventes at begynde på 65.-70.000 kr. plus moms med benzinmotor – og som diesel cirka 75-80.000 kroner plus moms.

Når det gælder i30 vil det fortsat være SW-stationcar udgaven, man forventer at sælge flest af på gule nummerplader.

Begge bilmodeller bygges på Kia/Hyundai-koncernens fælles fabrik i Tjekkiet.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk