I gartnerfirmaet Nordsjællands Landskabsservice i Jyderup har man siden firmaets start i 2009 altid kørt Toyotas minilastbil Dyna.
Ud over de tre Dyna-lastbiler i firmaet, har indehaveren Lene Tanggaard sin egen arbejdsbil – en Toyota Hilux, som hun også er meget tilfreds med. Som Dyna helt igennem robust og velegnet til arbejdet i anlægs- og gartnerfirmaet.
Dyna passer perfekt til arbejdet – om sommeren med anlæg- og gartnerydelser og om vinteren med beskæring og fældning af træer, og i vinterhalvåret kørsel med vinterberedskab så som saltning. For firmaet er det meget vigtigt, at der er en trailervægt på 3,5 tons, når man kører med sine store maskiner.
Reservebil
Den første af firmaets Dyna lastbiler er temmelig gammel, og den fungerer stadig som reservebil – og starter altid. Men flere kunder har betydet, at firmaet har købt en ny Dyna i 2011 og igen en helt ny Dyna i fjor.
Desuden har man også købt en let brugt Dyna med 3-vejstip, som blev skaffet over hals og hoved, da firmaets anden Dyna blev totalskadet – heldigvis uden personskade på deres medarbejder.
En hurtig erstatning
”Det var ærgerligt. Den var tre år gammel – og lige ved at være betalt. Den kunne have kørt i mange år, men så kom denne svenske turist til at køre over for rødt lys. Men vores forhandler Krogsgaard i Herlev skaffede os så en lettere brugt, så det ikke gik ud over arbejdet,” siger John Frederiksen, der styrer vognparken i det sjællandske gartnerfirma.
Firmaets politik er bl.a., at vognparken skal holdes ved lige – og man sørger derfor at overholde alle serviceeftersyn og give undervognsbehandling hvert andet år.
Ekstrem robust
”Vi har med vilje valgt en bilmodel, som er ekstrem robust. Bilen er ikke så komfortabel som andre biler – og måske ikke så hurtig. Men det passer os fint – så kører vores medarbejdere heller ikke så stærkt. Det er jo et arbejdsredskab. Til gengæld er bilen smidig – og kan stort set starte i tredje gear,” siger John Frederiksen.
Transportmagasinets udsendt prøvede bilen på en kortere strækning og kan kun give John Frederiksen ret. Motoren trækker rent i femte gear fra 1.100 omdrejninger – eller 50 km/t. Samtidig sidder man højt i sædet – og kan strække venstre ben helt ud under kørslen. Bilen er meget robust – og samlekvaliteten er uovertruffen. Dertil kommer et letgående gearskift.
Gartnerfirma med succes
John Frederiksen og Lene Tanggaard er begge udlært anlægsgartnere, og de har arbejdet sammen i mange år i et større firma i branchen inden de valgte at begynde for sig selv.
Et projekt, de havde planlagt tilbage i 2006 – som en fælles passion, men i 2009 tog de springet til at begynde for sig selv – og det synes de, er en stor tilfredsstillelse i hverdagen.
”Men selv om vi arbejdede i en stort firma før, så har vi selv skabt vores egen kundekreds, som mest består af grundejerforeninger og private virksomheder. Selv om vi bor i Jyderup, hvor vi har boet sammen siden 2002, ligger vores største kundegrupper placeret mellem Greve og Nivå,” siger Lene Tanggaard.
Plan om udvidelse
Og det går godt. Kunderne er tilfredse – så der kommer hele tiden nye kunder. I dag er der fire medarbejdere i vintersæsonen – og i højsæsonen i sommerhalvåret er der ni medarbejdere. Der er da også planer om et lager tættere på Storkøbenhavn, hvor firmaets maskinpark kunne opbevares – og planer om flere medarbejdere.
”Vi er meget tæt på vores kunder – vi er i øjenhøjde og ikke kun et telefonnummer. Vi har opbygget en tillid til vores kunder, og vi holder alle aftaler,” siger Lene Tanggaard.
M: Dyna fortsat markedsleder.
Stabilt salg
Der blev solgt 89 Toyota Dyna i 2014 – mod 67 i 2013. Dertil kommer otte specifikke Dyna 100 i 2014 (11 i 2013).
Hos den danske importør har man også en forventning om, at Dyna også i år vil være markedsledende i sin klasse.
”Dyna sælger stort set sig selv. Bilen styrke ligger i en god totaløkonomi og et særdeles godt omdømme for styrke, holdbarhed – samt ikke mindst driftssikkerhed og lokalforhandlernes erfaring med erhvervskunder. Det er faktisk ret essentielle faktorer i bestræbelserne på at sikre, at Toyota fortsat markerer sig stærkt inden for erhvervsbil-området,” siger Anders Thystrup, der er pressechef for Toyota Danmark.
De bedste forhandlere
Hertil kommer de autoriserede Toyota-værksteder, som FDM i mange år har kåret som Danmarks bedste.
”Desuden vægter kunderne økonomi – og vi prioriterer også en stærk finansiering og en attraktiv samlet totaløkonomi over for erhvervskunder. Derfor ligger vægten på markedsføringen typisk også helt lokalt, hvor den enkelte forhandler har godt styr på potentiale og kontakt til potentielle kundeemner,” siger Anders Thystrup.
Historien om Dyna
Toyota Dyna (forkortelse for dynamisk) så dagens lys i Japan helt tilbage i 1956 som Toyopet Route Truck RK 52 – siden Toyoace SKB. Navnet Dyna kom til i 1959.
Den er senere også kendt som Daihatsu Delta og Hino Dutro (Toyotas datterselskaber). Bilen var på cirka 1 ton – og teknikken var en benzinmotor på 1,9 liter og 80 hk.
Gennem årene er der dukket mange varianter op. Største designændring skete i 1963 med firkantede forlygter. I 1964 kom en dieselmotor på 2,3 liter og vægten kom op på 2,5 tons. I 1966 kom Hino U-platform ind i billedet – efter sammenslutningen af Toyota og Hino. Her kom så en 3,6 liter dieselmotor til på 95 hk. I 1969 kom en 3-tons Dyna til.
Nu med skivebremser
I 1979 introducerede man i Japan en lettere model Tyoace, som på visse eksportmarkeder hed Dyna. I 1989 fulgte en ny Dyna 200 og 300 med ændret design med dobbelte kvadratiske forlygter og helt nyt interiør – og motorer op til 3,7 liter. Standard var skivebremser og retarder.
En ny model kom så i 2000 med betegnelserne U300, U400 og U500 med helt nyt design med store 4-kantede forlygter. Motoren er en D-4D diesel med 103 hk, som også bruges til Hilux. Modellen er stort set uforandret i dag med få ændringer i front og ændrede sidespejle. I dag fås Dyna i Japan også med hybridteknik, som kendes i Prius bilmodellen.
Bygges i Portugal
Den Dyna, som sælges herhjemme, produceres på Toyotas fabrik i Ovar i Portugal. I Danmark er de umiddelbare konkurrenter til Dyna spanskbyggede Nissan NT400 Cabstar og portugisisk byggede Fuso Canter.
I Japan er der i 2014 introduceret en Dyna med ekstra store kvadratiske forlygter.