Renault Trucks og seks partnere i bilindustruen har netop lanceret EDIT (Efficient Distribution Truck).
Det er projekt, der skal reducere distributionskøretøjers brændstof-forbrug med 13 pct. sammenlignet med nuværende produktionslastvogne – takket være brugen af innovative teknologier.
Prototypen, som skal anvendes, bliver en Renault Trucks D Wide Euro 6 (CAB 2,3 M) opbygget med kølekasse.
Udvider forskning
Efter Optifuel Lab 2, laboratoriekøretøjet, som forener teknologiske nyskabelser designet til reduktion af eksport-lastbilers brændstofforbrug, så udvider Renault Trucks sin forskning med EDIT.
Partnere på projektet er Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, INSA de Lyon (LamCoS) og IFSTTAR (LICIT). Projektet er blevet kvalitetsstemplet af LUTB og finansieres via støtte fra FUI Regions fonden.
Formålet er at designe og udvikle en demolastvogn til køleindustrien, men med et 13 pct. lavere brændstofforbrug end en lignende Euro 6 distributionslastvogn.
For alle i 2020
Denne demolastvogn skal benytte teknologi, der vil blive kommercielt tilgængelig i 2020. En teknologi, som partnerne med hver sin ekspertise har været med til at forbedre.
Projektet er baseret på forskellige forskningsområder. For det første bliver bilens aerodynamik og kølekassen forbedret. Dernæst bliver prototypen tilpasset et lavspændings- hybrid-system, som genvinder dele af bremseenergien ved at tilbageføre energi via et elektrisk system. Dette vil blive anvendt til at drive ekstraudstyr gennem opsamling af elektrisk energi – og det kan også assistere forbrændingsmotoren.
Tale med trafiklys
Et andet forskningsområde drejer sig om udviklingen af et nyt “driving aid system”. Det skal kunne tilsluttes trafiklys og gøre det muligt at forudse, hvornår lysene skifter. Dette er vigtigt for at definere en hastighedsprofil, der mindsker brændstofforbruget.
Derudover vil det også give chauffører mulighed for at vælge den mest økonomiske rute. Endelig vil prototypen skulle teste nye dæk med en lavere rullemodstandskoefficient. EDIT projektet forventes at kunne levere den første lastvogn i 2018.
I sidste ende forventes projektet at føre til nye markeder for distributionskøretøjer i Europa.