Vi tester BMW 220i Gran Tourer Sport Line med 7-trins dobbeltkoblings gearkasse og en heftig 192 hestes TwinPower turbo-benzin maskine.

I seneste udgave er frontpartiet med frontspoiler gjort mere strømlinet – ligesom der er kommmet LED lygter for og bag. Samtidig er kvaliteten af bl.a. instrumentbrættet blevet forbedret.

De fleste gulpladeudgaver til erhvervsbrug er med sikkerhed udstyret med dieselmotor – men med politikernes raslen med sablen over dieselmotoren, så er der ved at komme flere benzinmotorer på banen.

Flere benzin-Vans

Man skulle jo nødig blive forment adgang til de store byer – nogle bilmærker taler endda om, at benzinmotoren fra at være nærmest ikke eksisterende for erhvervstransport (Van) nu er på vej til at udgøre op mod 20 pct.

For 2-serien generelt  er der blevet indregistreret beskedne syv enheder som Van i årets første otte måneder – men det er bedre end de tre Van-modeller af 2-serien, der blev solgt i fjor i samme periode.

TwinPower Turbo

Så kan det jo også være en undskyldning for at vælge vores testbil – den hurtige 220i Gran Tourer med 7-trins Steptronic dobbeltkoblings gearkasse og en heftig 192 hestes TwinPower turbo-benzin maskine.

Som Van er prisen cirka 100.000 kroner under hvidpladeprisen – nemlig knap 340.000 kroner plus moms i udgaven 220i.

Hertil kommer så Sport Line udstyret til knap 30.000 kroner plus moms med bl.a. automatisk bagklap, p-sensorer for og bag, klimaanlæg, fartpilot, LED lys, sportssæder og 17 tommer alufælge.

Nødbremse koster ekstra

Testbilen havde så yderligere godt 15.000 kroner ”Driving Assistent Plus” udstyr plus moms med først og fremmest aktiv fartpilot, City braking nødbremsesystem, linjevogter og advarsel for påkørsel bagfra.

Det er selvfølgelig et minus, at man i en bil i denne klasse skal betale for så meget sikkerhedsudstyr – men sådan er det i mange tyske luksusbiler, for det er helt normalt i Tyskland. Med leasingaftale mærker man nok heller ikke merprisen så voldsomt.

Fra fabrikken var der så ydermere elektrisk glassoltag til ca. 15.000 kroner plus moms, navigation til ca. 30.000 kroner plus moms, bakkamera til ca. 5.000 kroner plus moms samt varme i rattet til et par tusinde kroner plus moms.

Meget ekstraudstyr

Faktisk var der skruet så meget ekstraudstyr på bilen, at prisen var steget tæt på 50 pct. Men det gælder jo bare om at sætte sig sammen med BMW-sælgeren og finde det udstyr, som helst vil have.

Alt i alt får man et utroligt velkørende stykke køretøj med masser af power. 7,6 sekunder til 100 km/t og en topfart på 222 km/t er mildest talt rigeligt.

Læg dertil et drejningsmoment på 280 Nm, der går fra 1.350- til 4.600 omdrejninger. Så hvis man har brug for at køre med 5-600 kg i varerummet og desuden kører med  1.500 kg. på krogen, så har man i det mindste ikke problemer med at trække fra land.

Fin kørestilling

Der er jo tale om en høj bil, så den følger ikke en 3-serie med samme teknik rundt i svingene – selv om man sidder godt i sportssæderne med armlæn i forbindelse med en midterboks.

Der er valg mellem flere køremåder – sport, komfort, eco og pro. Optimalt kan man ifølge fabrikken nå et forbrug på lige under 18 km/l – men det er optimistisk.

Behagelig siddestilling

Til gengæld sidder man højere og mere behageligt bag rattet – og så er der bedre plads til godset. Den automatiske bagklap gør det også lettere at laste og losse bilen. Læssehøjden er målt til 70 cm. Der er sågar lås på handskerummet.

Trailervægten er opgivet til 1.500 kg. Det bliver ikke meget bedre med dieselmotor (max. 1.600 kg.)
Bag læderrattet er man glad for bilens head-up display, så man let kan se, hvor stærkt man kører – og hvor man må køre. Der er også navigation, så man kan finde vej. En drejeknap er centrum for indstillinger: til menu, media, navigation, kort, og kommunikation.

Lidt irritation

Det er irriterende, at højde sidespejl vipper ned, når man bakker – det hører ikke til i et erhvervskøretøj. Og placeringen af USB-stikket bagest i midterboksen er akavet. Man kan dog bestille bilen med induktiv opladning af mobiltelefonen.

Der er god komfort i bilen – med dels klimaanlæg, sædevarme, to-vejs justerbart rat og højdeindstilleligt sæde. Men ikke højdejusterbart sæde.

Og af andet udstyr kan vi nævne tågelys for og bag, multifunktionsrat, højdejusterbart fører- og passagersæde, tagræling, hækspoiler med bremselys, frontspoiler og dobbelt udstødning (med en rå lyd).

Faktaboks BMW 220i Gran Tourer Sport Line:

Motor: 4 cyl. Twin Power Turbo-benzin.
Slagvolumen: 1.998 ccm.
Ydelse: 192 hk v. 5.000-6.000 omdr.
Moment: 280 Nm v. 1.350-4.600 omdr.
Topfart: 222 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,6 sek.
Gearkasse: 7 trins dobbeltkoblings-gearkasse.
Affjedring: Uafhængig for/Multilink bag.
Brændstofforbrug: 16,4 km/l.
CO2 udslip: 140 g/km.
Træk: Forhjulstræk.
Køreklarvægt/totalvægt: 1.560/2.140 kg.
Nyttelast: 455 kg.
Varerum: Ca. 1.500 liter.
Læssehøjde: 70 cm.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Dæk: Michelin Primacy 3 (Green) 205/55 R17.
Fabriksgaranti: To år.
ConnectedDrive Services inkl. App: 3 år.
Pris for Advantage udgave ekskl. moms: 336.383 kr.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk