Eldrevne lastbiler er nu en realitet for Renault Trucks både kommercielt og industrielt. Dette markerer et afgørende vendepunkt i omstillingen til bymæssig mobilitet.
Serieproduktionen af eldrevne Renault Trucks D og D Wide Z.E. lastbiler begynder i Blainville-sur-Orne anlægget i Normandiet.
Fabrik fra 1957
Fabrikken, der har været i drift siden 1957, er specialiseret i produktion af mellemstore lastbiler og førerhuse. Der produceres 240 førerhuse dag og der samles 72 distributionslastbiler hver dag.
Nu vil eldrevne lastbiler også blive samlet her.
Zero Emission bygning
Ved siden af lastbilsamlebåndet til distributionsserien ligger den 1.800 kvm. store Zero Emission (Z.E.) bygning, der udelukkende anvendes i forbindelse med tekniske processer for eldrevne køretøjer.
Bygningen bruges også til at opbevare komponenter – således et temperaturstyret område er dedikeret til opbevaring af batterier.
Indledende processer
Produktionen af el-lastbilerne begynder en uge før – med indledende processer – inden de eldrevne lastbiler passerer gennem samlebåndet.
Forskellige underenheder, der er specifikke for eldrevne køretøjer (drev, motor, gearkasse og central strømenhed) samles af Renaults teknikere.
Sammen med diesel-modeller
Enhederne bliver derefter transporteret til samlebåndet for at blive monteret på lastbilen, for
Renault Trucks D og D Wide Z.E. samles på samme linje som de tilsvarende diesel-modeller.
Ved afslutningen af samlebåndet returneres de eldrevne lastbiler til Z.E. bygningen, og her udføres så yderligere tekniske procedurer og kvalitetstest. Det tager 50 timer at fremstille en eldreven lastbil.
Renault Trucks forudser, at eldrevne køretøjer vil repræsentere 10 procent af salget i 2025.