Mercedes-Benz har netop løftet sløret for en opdateret udgave af deres mellemklassevarebil Vito, som kommer med nye motorer og forbedret sikkerhedsudstyr.

Mange har kaldt den nuværende Mercedes-Benz Vito lidt gammeldags, især når det gælder sikkerhed og indretning af kabine.

Men nu har fabrikken løftet sløret for en længe ventet opdatering på den populære tyske varebil.

Mere miljørigtig og økonomisk

Motorerne er nye og opfylder de strenge, nye Euro 6d TEMP krav – og det er sket med en ny 2-liter motor, som er hentet fra personbilsprogrammet, og en 1,75 liters motor, som er udviklet af den mangeårige samarbejdspartner Renault. Den afløser den nuværende udgave på 1,6 liter.

Dieselmotoren skulle i topudgaven 119 CDI være 13 pct. mere økonomisk. Vi kan også nævne, at den mindste 2-liter diesel 114 CDI med 136 hk og 330 Nm nu får 9 trins automatgearkasse i stedet for 7 trin.

En 124 CDI udgave af to-liter dieselmotoren med 239 hk og 500 Nm er forbeholdt bus-udgaven. Men kan jo nok bygges om til Van herhjemme. Dieselmotoren fås allerede i Vito Tourer – personbils- og miniudgaven.

Kraftig el-udgave

I Vito Tourer programmet vil man også kunne få den her på VOTY.dk allerede omtalte EQV el-udgave – med 150 kW elmotor og 362 Nm. Rækkevidde 421 km. modsat den nuværende e-Vito, som ikke når meget over 100 km med 85 kW.

Den kraftige el-van har et litium ion batteri på 100 kWh mod 41 kWh i den nuværende e-Vito. Topfart er maksimalt 160 km/t. Opladning fra 10- til 80 pct. sker på 45 minutter.

Hos fabrikken mener man dog, at det kraftige batteri er til persontransport – og ikke godstransport. Det er alle danske kunder måske ikke enige i. Bilen fås kun som Lang og Ekstra Lang.

Adaptiv fartpilot

Sikkerhedsmæssigt får den nye Vito en længe ventet opdatering på sikkerhedsniveauet med ACC, adaptiv fartpilot, samt aktivt nødbremsesystem med fodgænger-genkendelse.

Allerede i dag fås bl.a. sidevindsassistent, linjevogter, blindvinkel-assistent (BLIS), parkeringsassistent og træthedsregistrering. Nyt er også en LED lyspakke, som kendes fra den større Sprinter. Det gælder også mulighed for luftaffjedring.

Det meget omtalte MBUX system, som kendes fra Sprinter, overføres ikke i denne omgang til Vito – men fabrikken har opdateret på konnektivitet med udbygget infotainmentsystem. Der er nu en 7 tommer touchscreen.

Moderniseret kabine

Nyt er en kameraløsning med monitor – hvor bakspejlet normalt sidder – til erstatning for bakspejl, som også er set hos Renault og Peugeot. Dertil et bakkamera med 180 graders vinkel.

Udvendigt får Vito en ny kølergrill, så der er plads til diverse radar- og kamerasystemer. Kabinen er let moderniseret med ændret instrumentering med den omtalte nye skærm, nye friskluft-dyser og nyt stof til sæderne. Bilens form er stort set uændret.

Ifølge tyske medier skulle den nye Vito komme til salg i august måned. Den nye eVito Tourer inden årets udgang.