(TRYSIL)

Vi kom i norsk vintervejr bag rattet af prototypen på Scanias næste elektriske lastbil – den tunge R45 Electric – som modsat P25 udgaven kan opnå en rækkevidde på over 300 km.

Scania præsenterer sidst på året overbygningen til deres elektriske lastbilsprogram for deres kunder. Men VOTY.dk har allerede kørt i prototypen. Det foregik for nylig under Scania Winter 2023 i norske Trysil.

Derfor kørte vi også på fabrikkens prøveplader, for bilen var kørt fra laboratoriet i Södertälje på egne hjul til testen i Trysil – med planlagte opladningsstop hos Scania forhandlere på vejen – bl.a. i Karlstad.

300 km rækkevidde

Den nye el-lastbil kommer som færdigt produkt med betegnelsen R45 Electric – som signalerer en bredere brugerflade med op over 300 km rækkevidde.

Vi kørte dog kun ca. 30 kilometer i bilen på spejlglatte landeveje med pænt store stigninger i det populære skiparadis, som er så populært blandt danske familier. De var vidner til testen af de store lastbiler under Scania Winter 2023, som over en uge fyldte vejene omkring Trysil.

Forklædt som lille

Tilbage til vores elektriske sværvægter – så var den dog ikke udstyret med det planlagte store R førerhus, men som P udgave.

Det kan Scania jo gøre, som de vil – med deres kendte modulopbygningsprogram, der fungerer som LEGO klodser.

For chauffører er adgangen til førerhuset samtidig lettere – med P udgavens to trin i stedet for de fire trin i R udgaven.

Færre eller flere batteripakker

De tunge elektriske lastbiler kan også bestilles med færre eller flere batteripakker – alt efter opgaver. Vores testbil havde ni batteripakker – som også var i de to ”små”  P25 lastbiler – som også deltog i vintertesten.
22,5 tons ialt.

Ydelsen på prototypen var op til 570 hk – og uden læs på traileren og samlet 22,5 tons totalvægt, var der ikke problemer med trækkraften på bakkerne. Også fordi der jo er en drejningsmoment på 100 procent fra 0 km/t.

Høj totalvægt

Den endelig fabriksmodel R45 vil have totalvægt på 64 til 71 tons – og i entreprenørudgave have en rækkevidde på ca. 120 km.

Testen af den nye ellastbil var en oplevelse i sig selv. Vores ”forklædte” R45 Electric var både hurtig og letkørt – selv om vi måtte redde en let udskridning fra traileren på de glatte bakker.

Opkørslen til vores base på den gamle militærlufthavn i Trysil var ret stejl, snefyldt og glat – og vi måtte have fat i snekæderne for at få greb i underlaget.

6-trins automat gearkasse

R45 Electric har en 6-trins automat-gearkasse, som kendes fra hybridudgaven. Den sikrer et blødt gearskift – og mere behagelig start og kørsel – og selv om vi ikke kørte særlig hurtigt på de glatte veje, var det en fornøjelse at køre i det smidige køretøj i Trysil.

Den nye ellastbil vil fra begyndelsen ikke kunne købes direkte hos Scania forhandlerne, for fabrikken bestemmer, hvem der må købe dem og køre dem – og fabrikken vil tage hånd om bilen og følge den hele vejen.

Vi talte også med udviklingschefen og direktør for Scania Pilot Partner, Tony Sandberg, om P45 projektet.

Han har gjort hele rejsen fra de første ellastbiler for fem år siden – inklusive pantograf-lastbiler, førerløse køretøjer – inklusive bybusser – og derunder platooning.

Flying Doctors

”Det er ikke unormalt for os at teste bilerne på den måde med kunderne. Det har vi gjort i årevis med såkaldt ”Small Scale” prototyper – og arbejdet med vores ”Flying Doctors” fra vores workshops,” siger Tony Sandberg.

Han understreger, at køberne i første omgang måske ikke er den klassiske vognmand.

”Vi vil fra begyndelsen nok komme til at samarbejde mere direkte med transportkøberne med vores elektriske lastbiler,” siger Tony Sandberg.

Samarbejde i Traton

”Vi vil udnytte alles erfaringer på sigt – det gælder også hinandens elektriske teknologier i koncernen. Så som erfaringer fra MAN’s samarbejde med ABB om deres Long Range ellastbiler på 800-1.000 km rækkevidde.

Scania arbejder tæt sammen med partnerne i Traton SE, kendt som Traton Group, som er et datterselskab af Volkswagen Group.

Udover Scania omfatter Traton SE tyske MAN Truck, amerikanske Navistar samt Volkswagen Caminhões e Ônibus mærker fra Brasilien. Dertil kommer digitale tjenester så som RIO.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk