Kinesiske MG har fået godt tag i danskerne med deres elbiler, og importøren under Nellemann paraplyen har formået at præsentere forbrugervenlige priser.

MG4 er seneste skud på stammen – der passer godt som dansk familiebil med sin kompakte størrelse og stor bagklap.

Gulplade-mulighed

Men den er også blevet populær som firmabil – og der er netop solgt 20 stk. MG4 som hjemmepleje-biler til Frederikssund Kommune.

MG4 åbner også vejen som ”Last Mile” varebil, selv om det kun er momsen, som man sparer på gule nummerplader. Den fås på hvide plader for 250.000 kroner – som Van ville man kunne nøjes med et par hundrede tusinde kroner uden moms. Så den ligger i den helt billige ende af elbil skalaen.

Og størrelsen passer til en bybil – og varerummet er faktisk pænt stort for en budbringer eller pakkepost. Hvis det nu skal være en el-varebil, hvor man p.t. ser mere elektriske, små kassevogne til at klare opgaven. Men de er jo ikke så smidige i byen vrimmel.

435 km rækkevidde WLTP

Tilmed er rækkevidden anderledes god – med 435 km som officielt WLTP mål. Vi lagde dog kun ud med 391 km – som skulle være 98 pct. opladt.

I øvrigt er der ikke en startknap – sædet læser, at der er kommet en passager ind i bilen, og så skal man bare sætte i gear (via en drejeknap) og træde på speederen.

Den smutter hurtigt rundt i byen og når 100 km/t på 7,9 sekunder. Der loves sågar 160 km/t på toppen på papiret – hvis man lige forvilder sig til Tyskland. Men bilen er mest velegnet i byen og i nærmiljøet.

Fine køreegenskaber

Vi kørte også på motorvej – og her må vi anfægte det noget høje lydniveau ved 110 km/t – men ved 80 km/t er det behageligt lavt. Strømmen forsvinder også hurtigere ved høj fart.

Når man kommer ud på snoede landeveje er man derimod glad for at sidde bag rattet. Den har en ret præcis styring – og fine køreegenskaber.

Måske vil enkelte finde den lidt urolig ved ligeudkørsel – men man skal huske, at bilen har elmotoren ved bagakslen- i forbindelse med baghjulstræk – og det giver endnu sjovere køreoplevelser.

Besynderlige oplevelser

Desuden er der tre tempi for rekuperation, så man kan køre den uden at bruge bremsen ret meget.

Der var et par besynderlige oplevelser med bilen. Min passager havde et ærinde, men jeg kunne ikke slukke bilen imens – den blev stående med nærlys indtil jeg manuelt satte systemet på positionslys.

Den kan også være lidt længe om at sætte i gang, når man har sat gearvælgeren i R eller D – og den forsinkelse kan irritere, når man lige har bakket ud af sin indkørsel – holder midt på vejen – og skal afsted igen.

Vær hurtig med skærmen

Det er fra Kina, at vi efterhånden får det meste elektroniske isenkram – men så kan det undre, at bilens touchscreen er så utydelig. Det gælder også bilens bakkamera.

Man skal også lære, at man skal bladre i skærmen for at finde rat- og sædevarme. Indgangsvinklen er ”ventilation.” Men man skal skynde sig – for efter et par sekunder er systemet tilbage på side ét.

Batteriet er i øvrigt tyndere end før og har fundet plads i bunden af bilen, hvilket er fint for stabiliteten i bilen. Samtidig giver batteriet så bedre plads til alt det andet – f.eks. pladsen i bilen og højden på bilen.

ikke alt via skærmen

Man skal måske vænne sig til den kraftige dobbelte hækspoiler – men det er en smagssag. Fronten er mere almindelig.

I kabinen sider man godt i el-forsædet (stof med læderkanter). Den før nævnte 10,25 tommer touchscreen gemmer heldigvis ikke på alle informationer.

De vigtigste kan tilgås via knapper under skærmen og på rattet. Det gælder blæser og temperatur – men det er svært at lære at bruge systemet, og det gælder også retning af blæseren.

Højt sikkerhedsniveau

Der er tillige god aflæggeplads og trådløs opladning af mobiltelefonen i testbilen. Vi skal også nævne elektrisk håndbremse.

Sikkerheden er i top – er er alt – fra adaptiv fartpilot, nødbremse, linjevogter, skiltegenkendelse, blindvinkel-assistent, 360 grader kamera, hill hold, LED forlygter, LED kørelys, LED lygtebånd bag og advarsel mod tværkommende trafik bag.

Fakta MG4 Luxery:
Elmotor: 204 hk. (150 kW) v. 7.000 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.000-3.500 omdr.
Træk: baghjulstræk.
Batteripakke: 64 kWh.
Rækkevidde: 435 km.
Gearkasse: 1 trins aut.
Topfart: 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Opladning 135 kW DC 10-80 pct: 35 min.
Opladning 11 kW AC: 6,5 time.
On board lader: 11 kW.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. esc. ABS.
Køreklar vægt: 1.760 kg.
Totalvægt: 2.133 kg.
Trailervægt med bremser: 500 kg.
Varerum: 1.165-1.177 liter.
Dæk: Continental Winter Contact 215/50R17.
Fabriksgaranti: 7 år.
Garanti batteri: 7 år.
Pris: Fra 250.000 kr. hvide plader.
Pris testbil: 285.000 kr. hvide plader.
Van: Cirka 200.000 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk