El-varebiler har eksisteret i langt over 100 år, men vi er ikke kommet ret langt, når det gælder udnyttelse af strømmen.
Indtil for få år siden var der meget få effektive el-varebiler til rådighed, men ingen af dem havde særlig lang rækkevidde. I dag kan de i bedste fald køre et par hundrede kilometer – men indenfor et par år skulle der være mulighed for at få biler, der kører det dobbelte.
Eksempelvis vil Mercedes-Benz snart kunne levere en elektrisk Vito EQV Van, der kører 400 kilometer på en opladning – og det gælder også Volkswagens kommende ID.Buzz Cargo, som kommer indenfor et par år.
Hurtigere udvikling end ventet
For kun fire år siden (ved lanceringen af den første VW Transporter T6 i Stockholm) udtalte man i Volkswagens ledelse, at der ikke var efterspørgsel på el-varebiler – så udviklingen er gået meget hurtigt siden. Hurtigere, end man havde forestillet sig hos netop Volkswagen.
Til gengæld har de gode tyskere vist vejen frem med de elektriske eCrafter og søstermodellen MAN eTGE. Og snart kommer Transporteren i eludgave, produceret af tuningsfirmaet ABT, der også står bag koncernens Audi FormelE racer.
De fleste bilfabrikker har først og fremmest fokus på personbiler med eldrift, men el-varebilen er mindst lige så vigtig – for den skal sørge for last-mile distribution i bycentre, hvor flere og flere mennesker vil bo – og hvor byens folkevalgte ikke vil have distribution med køretøjer, der anvender fossilt brændstof. Og alle varer kan ikke leveres på en budcykel.
Bilen klarer det ikke
Ved et elbil-møde forleden i Danske Motorjournalister (MKD) fortalte eksperter om for- og bagdele ved de eldrevne køretøjer.
Lasse Altmann fra storproducenten af ladere, ABB, fortalte således om den ofte meget længe opladning af el-biler – også selv om der blev brugt hurtigladere, som får større og større effekt. Men det hjælper ikke, når elbilens systemer ikke kan kapere den kraftige opladning, som snart kan være på 350 kW eller mere.
Måske går det tjept i begyndelsen af opladningen af elbilen, men når bilen måske er kvart- eller halvt opfyldt, går det pludseligt meget langsomt, for bilernes BMS boks passer på batteriet – og bestemmer farten på opladningen.
Kik på ladekurverne
Lasse Altmann viste så et par spændende ladekurver fra en række dyre elbiler, som forklarede, hvorfor biler som Jaguar og Tesla er meget længere om det end Audi eTron. Sidstnævnte har nemlig en ladekurve, der ikke dykker før til slut i ladeforløbet – og hvor de to andre dykker hurtigt.
Her er tale om el-personbiler af nyeste kaliber – og ganske kostbare – og teknologisk er el-varebilerne slet ikke dér endnu.
Vi har testet de to VW-Group biler VW eCrafter og MAN eTGE – og selv om de fuldt opladede skulle være klar til at køre op mod 180-200 km på en opladning, så var i hvert fald førstnævnte kun ladet op til 129 km, da vi hentede den ved en ladestation efter en nat til opladning.
550 km opladning på 20 minutter
ABB er blandt de største producenter af lynladere – og i 2025 regner man med at kunne levere produkter, der klarer 550 km opladning på 20 minutter.
Til den tid vil der sikkert også være bedre batterier i bilerne og et udbredt lade-netværk både ved motorvejsnettet og på mange tankstationer – og ved supermarkeder og hoteller.
Både Lasse Altmann og den anden foredragsholder, Jan Darville fra firmaet ”God Energi,” forudså, at olieselskaberne ville satse benhårdt på at få andel i lademarkedet. De har jo plads nok til opladere på tankstationerne – og de er faktisk godt i gang i mange lande.
Glem mormorladeren
Foredragsholderne foreslog, at kunder på sigt kunne oplade en anelse hjemmefra via deres homeboks eller e.on- eller Claver ladestander i byen – og så køre til en superlader ved motorvejen eller på tankstationen for at fylde helt op.
Ingen af de to anbefalede brug af mormorlader – hvor man bruger stikkontakten derhjemme eller i firmaet– for det er ikke særlig brandsikkert. Derfor kaldte Darville mormorladeren for en nødlader.
Man skulle i hvert fald sikre sig, at der blev trukket et kobber-kabel til ladestationen (Wall box) på minimum seks kvadrat.
Mangler rammevilkår
Meget omkring elbiler er slet ikke på plads – det gælder ikke mindst politisk. Det er vigtigt f.eks. at få rammevilkår på plads, som direktør Gunni Mikkelsen fra DBI – De Danske Bilimportører – pegede på.
Indtil nu har rammevilkårene ændret sig løbende – det har skabt usikkerhed i branchen og i befolkningen.
Han pegede også på, at vi i Danmark jo er underlagt EU, når det gælder CO2 udslip i fremtiden. Eksempelvis med et produktmiks i bilflåden, som omfatter en tredjedel elbiler, en tredjedel plug-in hybridbiler og en tredjedel konventionelle biler (som diesel og benzin).
Det kan formentlig klare EU’s mål om et CO2 udslip pr. kilometer på 95 gram i 2021 og 59 gram i 2030. Men det kræver mange flere grønne køretøjer end udviklingen i el-bilsalget herhjemme viser lige nu.