Alle taler om elvarebiler som løsningens på bytransport i fremtiden – og til sommer vil bl.a. Københavns kommune også kræve, at deres leverandører bruger el-, brint- eller plug-in hybrid køretøjer, hvis de vil arbejde for kommunen.

I fjor var de fleste erhvervsvirksomheder afventende. Kun 197 el-varebiler kom på plader – og de fleste var biler til kommuner, staten og offentlige myndigheder. Året før var det 135 enheder.

Bestseller var Nissan eNV 200 med 95 enheder – efterfulgt af Renault Kangoo Z.E. med 67 enheder, Mercedes-Benz eVito med 17 enheder, VW eCrafter med 10 enheder, MAN eTGE med syv enheder og Renault Zoe Z.E. Van med en enkelt solgt model.

Mange el-personbiler

Til sammenligning er grønne elbiler til private og som firmabiler gået stærkt – med 2.319 solgte køretøjer i fjor mod 776 køretøjer i 2018.

Det seneste grønne erhvervskøretøj på markedet er Ford Transit plug-in hybrid, som allerede er bestilt i 80 enheder af kunder – men Ford får kun tildelt 200 enheder i år.

Igen er stat og kommune med flere med i køen for at få fat i bilen, men også rigtig mange håndværkere og andre virksomheder, som bl.a. gerne vil fortsætte med at arbejde for bl.a. kommunerne.

41+400 km i plug-in hybrid

Generelt for elbiler er, at rækkevidden er begrænset – derfor er Fords plug-in hybrid spændende, fordi den efter WLTP målemetoder kører 41 km på ren el og 400 med rækkevidde-forlænger, hvor en lille benzinmotor sikrer, at der produceres strøm til at drive bilen frem.

Mange håndværkere kører kun lokalt i byen – og så er en el-varebil ok, men mange andre håndværkere har kunder mange steder.

Mange håndværkere bor udenfor f.eks. København – og er så afhængige af at lade op i løbet af dagen. Men der er desværre ikke nok ladestandere, når der samtidig kommer så mange nye el- og plug-in personbiler og skal lade op. For lavere beskatning på disse biler betyder, at efterspørgslen er steget.

50 km om dagen i elvarebil

Ved et møde hos Nissan forleden fortalte branchechef Lærke Flader fra Dansk Elbil Komité, at elvarebiler bør lade op på firmaadressen – og det skal så holde til de 50 km, som en gennemsnits elvarebil kører på en dag, fortalte Lærke Flader.

Fint nok med opladningen, men mange kører mere end de godt 100 km, de fleste elvarebiler i snit klarer i rækkevidde på en opladning.

Nissans e-NV 200 med 40 KW batteri er den rene elvarebil, der kører længst i rækkevidde – ca. 200 km WLTP mode – og som tilmed har mulighed for lynladning. Endnu ikke så mange steder, men det kommer.

Dyrt med to varebiler

Mange kan måske så have en elvarebil til by-opgaverne og en diesel til andre gøremål, men ikke alle håndværkere har råd til flere biler. Det hjælper selvfølgelig, at byer som København og Aarhus har gjort det gratis for håndværkere at parkere med elbilerne.

Problemet er ikke en rædsel blandt kunder for at købe en elvarebil, der ikke kan holde, når det gælder el-komponenter eller som er dyrere at køre med.

Elbiler er billigere at holde, da der ikke er så mange sliddele som i en dieselbil – og leasingpriser er fornuftige. Nissan giver otte års garanti på batteriet. I dag kan man også skifte celler i batteriet – og nye, billigere og stærkere batterier er i støbeskeen.

Langt i ny elbil som Van

Endelig er der flere elvarebiler på vej, der skulle have længere rækkevidde. Også ombyggede personbiler. Den kommende VW ID3 vil også blive tilbudt som gulpladebil – og den kører 330-550 km. på en opladning. I forhold til hvidplademodeller sparer man kun momsen.

Der skulle også komme en løsning på fremtiden og bilbeskatning, hvor elbiler kommer til at være ret vigtige. Eldrup-komiteen skal komme med et oplæg til politikerne (forhåbentlig i år), hvor der også bliver en løsning for elbiler og afgifter.

Mange udfordringer

Der er også mange andre udfordringer, der skal løses – bl.a. om boligforeninger fremover må stå for ladestandere (som i Norge), om der kan komme 30.000 nye ladepunkter i det offentlige rum på 10 år og regler for at parkere sin elbil ved ladestandere (og kun ved opladning mellem kl. 9 og 17).

Og så selvfølgelig tiden, som det tager at lade elbilen. Her er der også spørgsmål om ladekurver – det vil sige, hvor effektivt en elbiler lader – og hvor meget bilens batteri management system (BMS) bremser for opladningstiden.

Men der er ingen vej tilbage, hvis Danmark skal reducere CO2 udslip med 70 pct. i 2030 – så skal vi skifte fra benzin og diesel til f.eks. el, brint og plug-in hybrid, som Lærke Flader understregede. Om end at meget el produceres på kraftværker, der også benytter fossilt brændsel til at producere strøm.

Grøn tung transport

For private er der også elbil-løsninger som delebiler – men håndværkere er jo nødt til at have deres materialer med og er derfor afhængig af en varebil.

Dertil kommer så spørgsmålet om grøn tung transport – og her er løsninger bl.a. biogas, brint og el. De fleste bilfabrikker har tests eller er på vej med tests af lastbiler på alternativ energi.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk