Volkswagen fejrer nu 70 året for lanceringen af det første Folkevogns rugbrød (som øgenavnet var i Danmark) eller Volkswagen Transporter, der har officiel lanceringsdato 8. marts 1950.

Første model hed Type 2 modellen, der kom til Danmark kort efter Type 1 – den første Folkevogns ”boble” – men rugbrødet blev egentlig til ved et tilfælde. Det var den hollandske VW-importør Ben Pon, som kom med ideen, da han så en arbejdsvogn på fabrikken for Folkevognen i Wolfsburg efter krigen.

Ideen blev hurtigt ført ud i livet, og første prototype blev vist for medierne i efteråret 1949. Siden er der produceret 13 millioner Transporter og bus-udgaver i bl.a. Tyskland og Brasilien (fra 1957 til 2013) og senest i Polen. Produktionen var kun ganske kort i Wolfsburg inden produktionen flyttede til Hannover.

Fra T1 til T6.1

Busudgaven hedder i dag bl.a. Multivan. Bilen hedder i folkemunde også Bulli, Microbus og Samba Bus rundt om i verden.

Den første generation hed T1 – og senest i 2019 har vi fået T6.1 – en opdateret udgave af T6 fra 2015. T1 blev produceret frem til 1967. T2 blev bygget fra 1967 til 1979. T3 fra 1979 til 1992. T4 fra 1990 til 2003. T5 fra 2003 til 2015 og T6 fra 2015 og til i dag.

Næste udgave bliver kaldt T7 som Transporter, men noget andet som bus. Man vil bygge dieseludgave sideløbende med de kommende elektriske ”rugbrød” kaldet ID Cargo og ID Buzz. De skal bygges i Hannover fra 2022.

Teknisk som Folkevognen

Den første T1 havde samme teknik som VW boblen – en luftkølet boxermotor monteret som hækmotor samt gearkasse. Nyttelasten var hele 750 kg. Snart blev den en kæmpe succes. Den kom på det rigtige tidspunkt for opbygningen af Europa efter krigen og den nye industrialisering.

T2 havde en mere glat forende uden den karakteristiske V-form samt skydedøre i stedet for fløjdøre i højre side.

T3 havde beholdt hk motoren, selv om der havde været rygter om forhjulstræk. Bilen kom i 1979 og blev af mange anset for umoderne.

Diesel fra 1981

T3 fik dog også mange tilhængere – især efter dieseludgaven kom til i 1981. Den flade hækmotor betød ekstra god plads til godset. I 1985 kom katalysator og turbolader – men ikke mindst firehjulstrækkeren Syncro, som md sin visko-kobling var imponerende i terrænet.

Motoren kom dog om foran i 1990, da T4 blev lanceret – og straks blev første varebil, der opnåede den nye tital ”Van of the Year.”

Det var især sikkerheden, der blev bedre – og bilen klarede crashtest godt. Det nye koncept betød også bedre køreegenskaber med uafhængig affjedring bag – og mulighed for bedre plads til godset.

VR6 benzinmotor

Fortil blev der mulighed for både 4- og 5 cylindrede motorer og endda VR6 benzin. Syncro var fortsat på programmet – men var ikke så god off road som T3 Syncro.

I 1995 blev Volkswagen Nutzfahrzeuge (erhvervskøretøjer) etableret som selvstændig division – men samme division bygger altså også minibusserne.

T5 fra 2003 var et stort spring fremad. Bilen voksede på alle kanter og blev lidt frækkere at se på. Køreegenskaberne blev endnu bedre med øget sporvidde og ofte med bredere fælge. Interiøret blev der gjort ekstra meget ud af – med bedre komfort for chauffør og passagerer. 2-vejs indstilling af rattet, joystick gearskift. T5 blev også givet prisen Van of the Year for 2004.

De seneste udgaver

I 2015 kom så T6 – med nyt motorprogram (fire diesel og to benzinudgaver) og med nye assistentsystemer, som gjorde bilen mere sikker. Designet blev løftet med mere distinkt front og lygtehuse. Også bagpartiet blev ændret. Nyt var, at bilen kunne fås i to-tonet lakering i busudgaven.

Seneste opdatering, som Volkswagen kaldet det, af Transporterserien kom i fjor med betegnelsen T.1 med endnu flere assistentsystemer takket været ny elektromekanisk styretøj – og øget digitalisering med brug af e-SIM kort og mulighed for at tale med sin varebil.

190.000 Transporter i 2019

I fjor blev der i Hannover og Poznan i Polen bygget 190.000 Transport-køretøjer. I Hannover har fabrikken også åbnet et særligt arbejdende museum, hvor man kan se en masse Transportere og andre udgaver – plus et værksted, hvor gamle Transportmodeller bliver totalt renoverede.

En sådan Samba-bus fra 50’erne, der står som ny, kan let koste et stykke over en million kroner. Så det er jo mere end selv den bedst specificerede nye Multivan eller California camper fra i år.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk