Endnu er der ikke ret mange, der har valgt elektriske varebiler – især fordi rækkevidden er særdeles begrænset og ladetiden er lang.

Men mange byer så som København vil efterhånden stille større og større krav til de samarbejdspartnere – bl.a. håndværkere – som kører i byen. Kommunen vil have, at der ikke er CO2 udledninger i byen.

Derfor er elbilen det typiske valg – da brintbiler fortsat er sjældne (p.t. kun Hyundai Nexo SUV og Toyota Mirai sedan).

Meget få ægte el-varebiler

For bilproducenterne er der åbenbart lagt an på, at disse grønne godskøretøjer kun bevæger sig rundt i bykernen af større byer siden rækkevidden er så lille.

Og der er ret beset kun disse el-varebiler tilgængelige i dag: MAN eTGE, Mercedes-Benz e-Vito, Nissan e-NV200 (som kan køre længst på en opladning), Renault Kangoo og VW eCrafter.

Flere på vej

Dertil kommer så, at PSA snart er klar med deres elektriske udgaver af Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Opel Vivaro – plus samme i Toyota Proace udgave.

Samarbejdspartner til Volkswagen, ABT, er desuden snart er klar med en ombygning af VW Transporter i el-udgave – men igen med begrænset rækkevidde. Fiat kommer også med en elektrisk Ducato. Senere kommer bl.a. Ford med en elektrisk 2-tons Transit.

Men mange præsentationer og prøvekørsler af de nye elvarebiler er jo udskudt på grund af Corona-pandemien.

Ford Transit Plug-in hybrid

Alternativet er så Ford Transit Plug-In hybrid, som har en kort rækkevidde på ren el – cirka 40 km – men så er der 500 km i alt med rækkevidde-forlænger.

Men der kommer i første omgang ikke så mange biler til landet. Bilerne er lidt dyrere i indkøb end dieselmodeller, men alligevel er der stor efterspørgsel.

Totaløkonomisk hænger det dog godt sammen – bl.a. med en leasingkontrakt.

Kræver indsigt

Alle elbilerne har flere timer lang opladningstid, som indebærer, at det er firmaer med en ladeboks – hvor der kan oplades om natten – der kan bruge disse biler. Firmaer skal være helt klar over, i hvilket omfang, bilerne kan bruges i det daglige.

Løsningen kan være, at man kikker på udbuddet af elektriske personbiler – og så bygge dem om. De fleste er store nok til at opfylde målene til varerum, som er 60 cm i højden og 120 cm i længden.

Mercedes Van kører langt

Mercedes-Benz har præsenteret deres elektriske minibus i form af EQV – baseret på Vito, som kan byde på over 400 km. rækkevidde.

Her har et par danske opbyggere sagt, at de sagtens kan bygge den om til varebil, så den opfylder målene. Selv om det ikke er fabrikkens intension. EQV er ment som bus og people mover.

Prisen bliver tæt på den elektriske bus-udgave på hvide plader, hvor der dog ikke betales så meget afgift. Derudover kan man kun spare momsen som Van – og skal også betales for ombygningen. Til gengæld har man så en varebil, der kan distribuere over længere afstande.

Volkswagen med ID.3 Van

Den danske Volkswagen importør har valgt at tilbyde den kommende ID.3 el-personbil som Van – set i lyset af, at der mangler små elbiler med lang rækkevidde.

ID.3 kører med største batteripakke på 77 kWh hele 550 km. på en opladning.

Bedre end fabriks-varebiler

Men vi venter på alle de nye elbiler – og på at komme over på den anden side af Corona-krisen – har VOTY.dk set på, hvad de langt dyrere el-personbiler kan præstere.

Vi har tidligere kørt i en Kia Soul, som har den rigtige kasseagtige form og som kører 364 km. i rækkevidde ifølge FDM – den vil være fin til at klare både by og omegn – og her skal vi også nævne Kia e-Niro SUV med samme teknik.

Dertil har vi kørt i Nissan Leaf, som klarer 317 km. Stadig bedre end mange andre elektriske varebiler på markedet.

Test af luksus elbiler

Senest har vi kort prøvet tre af de mere luksusprægede el-personbiler på markedet – Audi e-Tron, Jaguar I-Pace og Mercedes-Benz EQC. De kører nogenlunde lige langt på en opladning. Ifølge FDM, som måler ved 110 km. på en motorvej, når de 334-, 342- og 375 km.

Pessimistiske tal dog, for man kører jo ikke kun på motorvej, men tallene er sammenlignelige.

Fabrikkernes WLTP tal for de tre biler er til sammenligning 405-, 415- og 417 km. Batterierne i de tre biler er på 95-, 80- og 90 kWh.

Se på ladekurven

Det, som de fleste budbringere vil se på, er formentlig opladningstiden – og her er eT-ron den bedste. FDM har på en hurtiglader testet målt, hvor hurtigt, der kan komme 200 km på batteriet – og her klarer Audi det på kun 23 minutter – mens Mercedes skal bruge lidt mere med 28 minutter og Jaguar må op på 40 minutter.

Svarer på udfordringen skal ses på bilernes ladekurve – hvor Audi har en lang flad kurve før den dykker. EQC dykker før og I-Pace en del før.

Forskellige antal faser

Audien har tre indbyggede faser – Jaguar således kun én fase.

Elbilens BMS-boks (Batteri Management System) sørger for at passe på batteriet – og holder igen på opladningens hastighed, når det er nødvendigt. Det er med til at give det store udsving.

For lader man derhjemme, ser resultatet knap så godt ud for alle elbiler. Af de tre nævnte kan kun Audi e-Tron lade med 11 kW – mens EQC har maksimal ladeeffekt på 7 ,4 kW og Jaguar I-Pace på 3,7 kW. Så er ladetiden for de tre biler henholdsvis op mod ni-, 13- og 26 timer. Altså igen sejr til Audi.

Læg faserne sammen

I en I-Pace kan der fås en særlig ladeboks til hjemmet (eller firmaet), hvor to faser lægges sammen. Så halveres ladetiden.

Totaløkonomien i elbiler svarer ifølge FDM nogenlunde til den i biler med forbrændingsmotor, for der er ingen afgift på elbiler (under 400.000 kr.) og begrænset afgift over 400.000 kr. Der er ikke så mange sliddele i en elbil.

Som eksempel koster en VW eGolf 3,40 kr. pr. km – en Golf 1,5 TSI Highline 3,50 kr. pr. km., viser FDM’s test.

Audi sælger flest

De dyrere elbiler er dog lidt mere end f.eks. benzindrevne biler. En Jaguar I-Pace koster pr. km 6,35 kr. – en E-Pace 180 hk koster 5,55 kr. pr. km. ifølge FDM.

Ser man på salget af vores tre dyre elbiler i årets tre første måneder, er der solgt 83 Audi e-Tron, 14 Mercedes EQC og 10 Jaguar I-Pace.

Set ud fra et erhvervsfirmas interesse, så må Audi e-Tron og Mercedes EQC køre med en trailer på 1.800 kg, mens en Jaguar i Pace kun må trække 750 kg. De fleste elbiler har ikke mulighed for at trække en trailer.

Audi e-Tron indtryk

Den nye Audi e-Tron 5,5 Quattro har som navnet siger firehjulstræk, som betyder optimalt vejgreb under alle forhold. Bilen er meget komfortabel og helt støjfri.

Man sidder godt i de velformede læder-sæder, der er elektrisk indstillelige og med memory for to personer. En stor fodplade sikrer, at man sidder lige for rattet.

Vores testbil havde ekstra kamaraer i stedet for sidespejle til ekstra 14.000 kr. Når man blinker af, så vises et billede af området ved siden af bilen i en monitor i døren.

Lettere at betjene

Bilen har også store digitale skærme – splitudformet. En særlig holder betyder, at man kan lægge sit håndled på den – og dermed lettere indstille informationer i skærmene under kørslen. Farver viser opladningsstatus.

Alle elbiler har jo automatgear – og her er der også skifteplader bag rattet, som dog benyttes til at indstille, hvor kraftigt rekuperationstiden skal være.

Planlæg ruten

De digitale skærme kan også hjælpe med at finde ud af, hvor man lade bilen på vejen – så man kan planlægge sin rute til langturen. Man kan også selv vælge ladetidspunkt med en ”timer” samt valg af mængden af strøm ved batteriopfyldning.

Som ejer af bilen opretter man sig på myAudi kontoen – og der er betjening via myAudi app’en, hvor man også kan starte fjernstyret opladning. Men der er mange indstillingsmuligheder, som vi dog ikke vil komme ind på her.

Smart ladeport

Ladeporten på venstre side er smart udformet. Låget vipper selv ud ved at trykke på en knap bag e-Tron skiltet. Kabler findes under motorhjælmen.

Bilen har en meget lille midterboks, men et handskerum med lås – og et stort aflæggerum under gulvet bagi.

Testbilen havde er tagrælinger, spoilere, glassoltag (ekstra), Matrix lygter (ekstra), læderrat, Bang & Olufsen audioanlæg (ekstra), navigation og store 19 tommer alufælge.

Adaptiv fartpilot

Sikkerhedsmæssigt skal nævnes adaptiv fartpilot, 360 graders bird view kamera, skiltegodkendelse, luftaffjedring og nødbremse.

Men et drejningsmoment fra 0 km/t (elbil) når den 100 km/t på 5,7 sekunder. Topfart er 200 km/t. Ydelsen er 408 hk og momentet 200 Nm.

Forbrug ved blandet kørsel er 23,2 kWh/100 km. Prisen er fra ca. 800.000 kroner.

Jaguar I-Pace EV 400 indtryk

Den mest sporty af de tre biler er helt klar Jaguar I-Pace SUV, som også er den mest kompakte af bilerne. Den har også firehjulstræk – gennem en elmotor på hver aksel – og er utroligt velkørende og hurtig. 4,8 sekunder er den om at nå 100 km/t. Den kører 200 km/t.

Med sit lave design har den også de bedste køreegenskaber. Og den er ret hurtig. Der er en kraftig rekuperation, som sikrer at bilen bremser stort set uden at man bruger bremsepedalen, og så samler den jo strøm op samtidig.

Virker meget sporty

Man sidder rigtig godt i de skålformede lædersæder, og man kan aflæse bl.a. farten i bilens head-up display i forruden. Bilen har en ligesom brummende lyd ved acceleration, så den skal virke som en sportsvogn – men ellers er den lydløs.

Også I-Pace har to trykfølsomme skærme, hvor man kan indstille mange informationer – og stille f.eks. varme og ventilation.

Jaguar, som ejes af indiske Tata, har bygget en bil, som er utrolig godt skruet sammen – og der er masser af engelsk overklasse over bilen.

God sikkerhed

Udstyret omfatter bl.a. el-justerbare lædersæder, LED lygter, læderrat, indfældede dørhåndtag, navigation, midterboks, handskerum med lås, 18 tommer alufælge. Bilen havde ikke soltag (kan bestilles), men klimaanlæg.

Sikkerheden omfatter adaptiv fartpilot, nødbremse, linjevogter og skiltegenkendelse.
Forbruget er opgivet til 24,8 kWh/100 km og bilen koster fra 614.000 kroner. Ydelsen er på 400 hk og 696 Nm.

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic indtryk

Mercedes-Benz har bygget deres elektriske SUV over GLC modellen – men selvom teknikken fylder meget, så har man en meget fin komfort bag rattet i det elektrisk styrede førersæde med tre hukommelser.

Læder er inklusive. Også læderrattet indstilles elektrisk. I det hele taget er der en fantastisk finish.

Bilen er som alle elbiler meget hurtig, og man når på 5,1 sekund til 100 km/t. Bilen kører 180 km/t. Ydelsen er 408 hk og momentet 765 Nm. Bilen har elmotorer på begge aksler og firehjulstræk. Rekuperation foregår med skifteplader bag rattet.

Bred digital skærm

Instrumentpanelet er en lang digital skærm med to både navigation og instrumenter. Det kræver lidt tilvænning at lære al betjeningen at kende.

Der er god aflæggeplads med bl.a. flere små rum i bagagerummet. Elkabler ligger i rummet under bagagerumsgulvet. Lidt akavet, hvis man har meget bagage, der skal flyttes før opladning.

Bilen er meget veludstyret – om end adaptiv fartpilot koster ekstra. Til gengæld er der head up display i forruden, BLIS Blind Spot assistent, birdview kamera og bakkamera.

Stiftet i 1886

Der er stiklinger på instrumentbræt og dørbeklædning. På siden er stiftelsesåret for fabrikken angivet: 1886 – hvor verdens første bil blev bygget af Mercedes (Daimler.)

Testbilen havde bl.a. stort el-glastag og alu-trinbrætter på siden og 20 tommer alufælge.

Der er god aflæggeplads og en stor midterboks. USB stik er der flere af – men i en nu smallere model (kræver adaptor til ældre mobiltelefoner). Prisen på bilen er fra 680.000 kroner.

Resultat: Bilen til jobbet

Alle tre biler er jo fremragende – men skal bilen bruges meget i en virksomhed, så er Audi e-Tron at foretrække, fordi ladekurven er den bedste – og derfor kan man hurtigt lade bilen op hjemme eller i firmaet – også på grund af ladeeffekten på 11 kWh.

Rækkevidden er ikke den længste i prisgruppe, men alligevel rimelig.

Mest sporty

Jaguar I-Pace er bilen for dem, som vil have en sporty bil med de bedste køreegenskaber – og de bedste præstationer.

Men kører man sporty hele tiden, forsvinder strømmen også hurtigt. Og så er ladetiden ganske lang. Og man skal måske sidde længe ved en oplader og vente på opladning for at komme videre.

Ladekabler under godset

Mercedes-Benz EQC er en bil, som byder på masser af luksus og masser af aflæggeplads, men den har længere ladetid end e-Tron, når man lader ved en wall box i firmaet eller hjemme i privaten.

Der er også nogle mangler – bl.a. at ladekablerne skal ligge under gulvet bagi. Knap så smart, at man skal tømme bagagerummet for at få fat i dem. De burde ligge forrest som i Audi og Jaguar.

Teknologien er klar – kom med den

Men som altid. Man skal vælge den bil, som man bedst kan lide at køre i – og den finder man kun ved en prøvekørsel. Prisniveauet for de tre luksus-elbiler er på samme niveau.

Vores intention med denne mini-test er måske ikke at få folk til at bygge en e-Tron, I-Pace eller EQC om til Van’s, men at pege på, at fabrikkerne allerede er klar med teknologien til fremtidens elektriske varebil.

Det har f.eks. Mercedes-Benz jo allerede bevist med varebilsudgaven på basis af Vito med navnet EQV. Så der burde snart komme en rigtig varebil med lang rækkevidde. Det kan kun gå for langsomt.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk