BMW har bygget deres mindste bil drastisk om fra baghjulstræk til forhjulstræk – men den er også blevet lettere at køre for de fleste bilister.

Den var i øvrigt også i finalen ved kåringen af Årets Bil i Danmark 2020 – arrangeret af Danske Motorjournalister.

Den nye model er veldesignet – og har nu fået en endnu større kølergrill end tidligere.

Mange skuffede fans

1-serien fra BMW har gjort mange bilentusiaster glade i årtier – fordi den med sit baghjulstræk kunne køres bredt gennem svingene som en sportsvogn.

En bil med udfordringer – og derfor blev mange kede af det, da den tyske fabrik meddelte, at nu var det slut – nu skulle det være forhjulstræk.

Mere letkørt for de fleste

For fabrikken er det måske fordi man med ændringen kan rationalisere produktionen – for nu deler den platform med både 2-serie Active Tourer og Mini Clubman.

For flertallet af brugere, der ikke har racing-intentioner, så er den forhjulstrukne 1-serie også mere letkørt for de fleste bilister. Bl.a. i glat før og med løst underlag.

Én ting er dog uændret – bilens fine samlekvalitet og finish. Det er standard i en BMW.

Klar som gulpladeudgave

Den danske importør har altid solgt pænt med gulpladeudgaver af 1-serien. Og nu er den også klar i den nye udgave. Den testede udgave – 118d Model Sport Line – koster eksklusive moms 224.852 kroner.

Den kompakte bil er fin som let distributions- og servicebil, og for mester selv er der tale om en særdeles køreglad bil, hvor man har en helt lige kørestilling med bilens fodplade, og man sidder derfor også lige for rattet.

Øget trailervægt

Kører man med trailer, kan man nu endda køre med 1.300 kg. på krogen mod tidligere 1.200 kg. Varerummet er på ca. 2.000 liter, og der er tillige et aflæggerum under varerumsgulvet. Den indvendige læssehøjde er behagelige otte cm.

Vi savner dog lås på handskerummet – men der er dog midterboks. Her gemmer der sig i øvrigt USB stik. Der er to kopholdere i bilen, men i dørene er der kun plads til smalle flasker.

Fin kørestilling

Man sidder i øvrigt fantastisk godt i sportssæderne med dellæder – og men vi savner trinløs indstilling af sæderne (med rulle). Men man bliver meget hurtigt dus med bilen, som også har et meget hurtigt og præcist styretøj.

Testbilen var dog ikke helt standard – og især skal fremhæves BMW’s ”Driving Assistent,” som bl.a. omfatter adaptiv fartpilot (som burde være standard) og advarsel for vognbaneskift (Blind Spot information). Dertil en særlig instrumentering med navigation.

Automatisk nødbremse

Man skal dog vænne sig lidt til indstillingen af bilens funktioner, som bl.a. foregår via en drejeknap i midterkonsollen.

Standardudstyret omfatter 8-trins Steptronic automatgear, skiltegenkendelse, parkeringssensorer, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, apple car play, regnsensor, multijusterbare sportssæder, LED forlygter, fartpilot og 17 tommer alufælge samt M-læderrat med varme.

Smidig motor

Teknisk har bilen en 2-liters 150 hk dieselmotor med fire cylindre og et drejningsmoment på 350 Nm mellem 1.750- og 2.500 omdrejninger.

Godt at BMW ikke er begyndt at køre med 3-cylindrede motorer, som har en forfærdelig motorgang og lidet flatterende motorlyd.

Så bilen er ganske hurtig og meget smidig – og når 100 km/t på 8,5 sekunder, mens topfarten opgives til 216 km/t. Den er endda rimelig økonomisk. Den kører i gennemsnit 20 km/l efter nyeste og mere retvisende WLTP norm.

Tekniske data BMW 118d Sport Line:
Motor: 4 cyl. diesel – TwinPower turbo.
Slagvolumen: 1.995 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 350 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Gearkasse: 8 trins aut. – Steptronic.
Brændstofforbrug gennemsnit: 20 km/l WLTP norm.
CO2 udslip: 130 g/km.
Topfart: 216 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,4 sek.
Køreklar vægt: 1.505 kg.
Totalvægt: 1.980 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.300 kg.
Læssehøjde udvendigt/indvendig: 700/80 mm.
Akselafstand: 2.670 mm.
Varerum: ca. 1.200 liter.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Dæk: Pirelli Snowcontrol Serie 3 195/55 R17.
Pris testbil ekskl. moms og ekskl. ekstraudstyr: 224.852 kroner.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk