Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Elektricitet til anlægskørsel

Vi har prøvekørt den første elektriske Volvo FE entreprenørbil i Danmark – en stille oplevelse uden nævneværdig støj, og det passer godt til byggepladser, hvor man begynder arbejdet tidligt på dagen.

Utrolig letkørt, støjsvag og ganske hurtig. Sådan er det at sidde bag rattet på den nye elektriske Volvo FE, der sammen med den mindre FL Electric nu er klar til at rulle ud til danske kunder. Næste år følger eludgaver af FH, FM og FMX.

Faktisk har Volvo fået de første henvendelser fra kunder herhjemme på de elektriske FL og FE distributionslastbiler – og faktisk er der allerede en bestilling på plads.

Masser af trækkraft

Elkøretøjer generelt er meget hurtige i afsættet, fordi der er 100 pct. drejningsmoment fra 0 km/t.

Drejningsmomentet på testbilen er på 850 Nm, så faktisk er vores testbilen selv med last hurtigere end en diesel-FE udgave uden læs i acceleration.

Rækkevidden for FE Electric blev opgivet til 120 km – og det er nok til distributions- og regionalkørsel.

Stille oplevelse

Det er som nævnt en stille oplevelse af køre i en FE Electric – får der er jo ingen særlig støj fra den elektriske drivline.

Kun en svag summen – Volvo melder om et lydniveau på 69 decibel mod 79 decibel i en diesellastbil – altså også en mindre trættende oplevelse Samtidig er der ingen lokal forurening med partikler og røg.

Vores testbil var treakslet og påbygget med lad og kroghejs til lokal entreprenørkørsel eller som tømmerbil – og det er sammen med distributions-udgaver de mest solgte ellastbiler.

Let indstigning

Indstigningen i førerhuset er let, for der er kun et par trin op. I førerhuset er det meste som i dieseludgaven – så som instrumentbræt og sæder – men selv om bilen er elektrisk, er håndbremsen det ikke. Den er klassisk manuel.

Instrumenterne er naturligvis anderledes. Her kan man bl.a. læse om strømforbruget og resterende tid ved opladning.

Fjernbetjeningen til kroghejset var monteret på en holder ved førerhusets A-søjle – let at gribe, når man skal ud og betjene kroghejset.

6×2 med løbeaksel

Lastbilen var en 6×2 version med løbeaksel – forsynet med Hi-Ab Multilift kroghejs og alulad fra Zetterbergs.

Vi hævede ladet, så vi kunne få et kik på teknikken – og ud over de to store alukasser med batterierne på hver side af rammen var der de to el-motorer og Volvos 2-trins automatgearkasse – samt elektrisk kraftudtag.

Under førerhuset finder vi modulopbygget strømforsynings-enhed inklusive elektronik og 24 volt batterier – samt køleenheden.

Bedre arbejdsmiljø

Tunge eldrevne lastbiler kan hjælpe med at forbedre arbejdsmiljøet for chaufførerne og anlægsarbejderne takket være et lavt støjniveau og nul udstødningsemissioner under driften.

Sidstnævnte vil have en betydelig og positiv effekt på luftkvaliteten i byer med mange igangværende anlægsprojekter.

Da disse lastbiler ikke støjer, bliver det også muligt at udføre transportopgaver i flere timer i døgnet – hvor borgerne stadig sover – hvilket giver nye muligheder for at strømline driften – f.eks. i forbindelse med store anlægsprojekter og til transporter i og omkring byerne.

Feltprøver hos svenske kunder

De nye Volvo Electric lastbiler fås udover FE udgaven også i den mindre FL-udgave – og bilerne har de seneste par år kørt feltprøver hos storkunder i først og fremmest Sverige. Bl.a. DB Schenker i Göteborg.

Erfaringen til el-køretøjer er bl.a. hentet hos Volvos bussektion, som har solgt mere end 4.000 eldrevne busser siden 2010.

Men Volvo Group anvender også el-teknik i amerikanske Volvo lastbiler – samt til Mack – og Renault Trucks, som har forsket i elektriske køretøjer i mange år.

Kunder i det offentlige

Der kører allerede el-udgaver af FL og FE i lande som Holland, Frankrig, Norge, Schweiz, Sverige og Tyskland.

Indenfor indeværende år vil der være leveret 1.000 ellastbiler til kunder på verdensplan.

Ellastbiler er dyrere at købe end diesellastbiler – men er billigere at servicere, da der ikke er så mange sliddele som i en dieselmotor. Der er ofte tale om kunder i det offentlige og kunder med en grøn profil. Priserne styres af konkurrencesituationen.

Volvo miljøkampagne

Vi prøvede FE Electric lastbilen for nylig –  i forbindelse med Volvo Trucks europæiske miljøkampagne ”Together Towards Zero Emissions,” som foregik hos Volvo Truck Center i Taastrup og Odense.

Her Kunne indbudte danske kunder, organisationer, politikere og medier høre mere om Volvo Trucks grønne fremtid – samt have mulighed for at prøve Volvos nye grønne køretøjer.

På grund af Corona-krisen er Danmark p.t. eneste stop på fabrikkens Europa-tour, hvor de grønne Volvo køretøjer vises frem – selv det svenske hjemmemarked kommer efter Danmark, og det er tanken, at drage rundt i Europa efterhånden som landene lukker op for besøg.

Rutesimulering

Fremadrettet skal lastbiler miljømærkes i lighed med vores køleskabe og vaskemaskiner – hvor 2020 er referenceår som Index 100. Med i beregningerne indgår også rutesimulering. Når det gælder Euro-normen indledes EuroVI ”e” første januar næste år – mens Euro VII ventes efter 2025.

El-lastbilerne fra Volvo kan lades med 150 kW, men på sigt 350 kW, som anvendes på visse personbiler.

I dag kan lastbilerne ikke klare 350 kW – det handler om batteriets BMS system (Batteri Management System), der passer på batteriet. Man kan se på batteriets ladekurve, hvor hurtigt, det kan oplades.

Lademulighed under arbejdet

Det er ikke et problem at få ladet op om natten i virksomheden. Men helt afgørende for Volvo er, at der bliver adgang til lade-muligheder under arbejdet – for en entreprenør-lastbil f.eks. i grusgraven.

Man regner med, at en el-lastbil måske vil besøge grusgraven fire-fem gange om dagen.

Man kan sige – det er ligesom opladning af bybusser, der får opladet batterierne ved endestationen på en rute. Der bliver tale om sjatladning også for lastbilerne.

Mangler politisk opbakning

Men det er vigtigt med politisk opbakning til at fremme lade-infrastrukturen. Ellers bliver opgaven med at erstatte diesellastbiler med ellastbiler vanskelig. Det er fabrikkens udmelding.

Dertil kommer den finansielle motivation fra investorer til at støtte el-lastbilerne. I det hele taget kræves der fælles indsats for at få det til at lykkes.

Men der er lang tid til, at el-lastbiler er i overtal – først mellem 2040 og 2050. Hvis der ikke sker andet på udviklingssiden inden.

Økonomiske incitamenter

Økonomiske incitamenter er nødvendige for at få flere transportvirksomheder til at investere i eldrevne køretøjer.

Transportkøberne kan også bidrage ved at tilbyde længere kontrakter og være mere villige til at betale for bæredygtige transporter.

Mange transportvirksomheder har meget små marginer, så hver ny investering i reglen skal være rentabel, har Volvo tidligere meldt ud.

Velegnet: skift fra diesel til el

Men grøn transport i fremtiden er vigtig – for profetier siger, at transporten vil øge med 60 procent frem til 2050.

I dag kommer en fjerdedel af CO2-udledningen ydermere fra transport. Faktisk egner en stor del af den transport, der kører med diesel, sig til el-drift – ifølge Volvo Trucks.

Det vides ikke, hvad der bliver tilgængeligt på den lange bane, men Volvo tror, at det bliver en blanding af drivmidler, hvor moderne og grøn diesel vil spille en rolle i mange år frem.

Priser på alternativ energi

Det handler også om udviklingen af priserne på alternative drivmidler som biogas, LNG (flydende gas), brint og el – og priserne på teknologien som batterier og brændselsceller.

Når det gælder elektriske køretøjer, så er de ikke nødvendigvis 100 procent miljørigtige, hvis vi tager bilproduktion, batteriproduktion og elproduktion med.

Det handler om geografi. For nogle lande benytter sågar kulværker til at producere el – og så er CO2 forureningen værre end med en dieselmotor, viser Volvo Trucks undersøgelser.

Analysere kundernes kørsel

Det spiller også ind, at man kan benytte batterier flere gange – måske til montering i en ny bil, til opvarmning eller til at samle strøm op med (Grid/Power-to-x).

For at gøre overgangen så sikker og smidig som mulig for de interesserede kunder, vil Volvo analysere deres kørselscyklusser, lastkapacitet, driftstid, rækkevidde og en lang række andre parametre.

Designet til brugerne

Fabrikkens løsninger til eldrevne transportløsninger er designet til at passe til den enkelte kundes og bys specifikke behov.

Ud over køretøjerne tilbyder Volvo også alt lige fra ruteanalyser til serviceydelser og finansiering via deres netværk af forhandlere og værksteder rundt om i hele Europa.

Volvo har også et tæt samarbejde med leverandører af infrastrukturen til strømdrift.

Fakta Volvo FE Electric 6×2:

100 pct- eldreven lastbil.
Opbygning: Medium førerhus.
Kroghejs: Hi-Ab Multilift Ultima 18.
Lad: Zetterbergs.
Formål: Entreprenørkørsel.
Totalvægt: 27 tons.
Dæk: Michelin X-Line Energy 315/80 R22,5.
Drivline: To elmotorer.
Samlet ydelse: maks. effekt på 400 kW (330 kW kont. effekt).
Transmission: 2-trins transmission fra Volvo.
Maks. Moment fra to elmotorer fortil: 850 Nm.
Maks. moment bagaksel 28 kNm.
Energilagring: Lithium-ion-batterier, 200-265 kWh.
Batterilevetid: 8-10 år.
Rækkevidde: Ca. 120 km
Opladning: Valg mellem to forskellige opladningssystemer. CCS2: Maks. opladningseffekt 150 kW DC. Laveffektopladning: Maks. opladningseffekt 22 kW AC.
Opladningstid: Fra afladede til fuldt opladede batterier (265 kWh): CCS2 150 kW ca. 1,5 time, laveffektopladning ca. 10 timer.
Installation af ladestander: skal følge gældende installationsregler – 6 kvadrat kabler anbefales. (Normalt i husstand: 2,5 kvadrat).