I USA har de måske savnet Volkswagen’s ikoniske minibus Multivan allermest – for det er mange år siden, at den har været markedsført udenfor Europa.
Men om de får den nye model, der har premiere i næste måned, er uvist. Det vides kun, at den elektriske ID.BUZZ skal sælges ”over there” fra om ét til to år.
Multivan har været et ikon siden den første T3 Multivan blev lanceret i 1985 – med hækmotor som i de første T1- og T2 busser. T3 kom også i en meget avanceret og højbenet 4×4 udgave.
Samarbejde om varebiler med Ford
Siden Transporter T4 kom til i 1992 – og blev første vinder af prisen International Van of the Year – har Transporteren og dermed Multivan haft motoren forskibs. Og både T5 og T6 har kunnet fås med et meget højt udstyrsniveau.
Selvom den nye Multivan kun vises på skitser, så er den helt sikkert helt færdigudviklet. På skitserne står der T7 – som afløser for T6.1 Multivan.
Selv om det tidligere blev meldt ud, at T7 Transporter skulle produceres i Tyrkiet i samarbejde med Ford – og produceres sideløbende med Ford Transit Custom.
Betegnelsen er uvis
Så nu må vi pænt vente og se, hvad den fælles VW-Ford producerede varebil skal hedde – om den også skal hedde T7 eller noget helt andet. Et tidspunkt for lanceringen af den fælles varebil kendes ikke nøjagtigt.
Den nye Multivan er genskabt fra bunden. Design og udseendet på et af de mest fleksible og mest originale køretøjer på markedet er blevet nyfortolket og klædt på til fremtiden, som man udtrykker det hos Volkswagen.
Ikke desto mindre spiller design-DNA’et fra de legendariske forgængere en stor rolle i formgivningen af den nye generation Multivan.
Tro mod T3 designet
”Vi tager et stort skridt fremad og har yderligere skærpet dette ikoniske køretøjs umiskendelige karakter og er samtidig forblevet tro mod Transporter-seriens karakteristiske designlinje. Vi har helt bevidst videreført den horisontale linje, der løber hele vejen rundt på karrosseriet på en T3”, fortæller designchef hos Volkswagen Nutzfahrzeuge i Hannover, Albert Kirzinger.
Det monolitiske (firskårne) design er således en hyldest til den første generation af Multivan, der fik sin debut for mere end 35 år siden.
Tidløst designindtryk
Den nye Multivan indeholder også stilelementer fra T4 så som den korte motorhjelm, der strækker sig frem under forruden.
”DNA’et fra T-seriens mangesidede historie lever videre i den nye helt nye Multivan, der ikke desto mindre fremstår som den typiske velkendte T-serie baserede MPV ved første blik. Med et karakteristisk og indtagende udseende, der samtidig har et stilrent og tidløst designudtryk,” siger chefdesigner Kirzinger.
MQB platform
Den nye og femte generation af Multivan rummer op til syv siddepladser i bus-udgaven og er for første gang baseret på MQB-platformen, der kendes fra en række af Volkswagens øvrige personbiler.
Det giver en lang akselafstand, der resulterer i større proportioner og et bredere karrosseri – men den er også lavere.
Designerne har gennem det aerodynamiske design kunnet reducere brændstofforbruget og opnå en større rækkevidde.
Bedre plads i indretningen
Blandt nyhederne på den tekniske side er et DSG automatgear med shift-by-wire en nyudviklet parkeringsbremse, der nu aktiveres via en knap. Det har givet bedre plads i indretningen omkring førerpladsen.
Vælger man minibus udgaven er der ikke længere bænksæder – men separate sæder, der alle kører i skinner i gulvets længde. De kan også tages ud enkeltvis, hvis man skal bruge bilen til godstransport.
Herhjemme sælges der også opbyggede Multivan som varebiler på gule plader.
Det royale islæt
Multivan er et multiværktøj for selv royale familier (som den danske) – men herhjemme mest set som rummelige limousiner med enkeltsæder bagi og som luksustaxier.
Hos Volkswagen Nutzfahrzeuge dukker næste år så endnu en Transporter op – ID.Buzz og ID.Buzz Cargo – som minibus og varebil.
De er elektriske – som de netop lancerede ID.3 og ID.4 personbiler (som også fås som Van herhjemme.) På sigt kommer der også selvkørende ID.Buzz udgaver.