(ATLANTA)

Bedre muligheder for opsamling af energi skal sikre helt emissionsfri distributionskørsel i tæt bebyggede områder.

Det fortæller Fuso’s amerikanske chef, Jecka Glasman, som er chef for FUSO i USA.

I dag er elbiler ikke meget renere end de mest miljørigtige benzinbiler, men muligheden for at opsamle energien i fremtiden, vil sikre, at elbiler vil være 100 procent emissionsfri.

FUSO, der er en del af Daimler koncernen, har netop lanceret den elektrisk drevne eCanter – som skal sælges i første omgang i Europa, USA og i Japan.

Ikke lokal forurening

En elbil i dag forurener ikke, hvor den kører – men forureningen sker på kraftværket, der skaber energi fra både kul, træpiller og vind fra vindmøller.

Da Nissan i sin tid lancerede deres eNV200 i Barcelona, oplyste udviklingsfolkene, at CO2-udledningen totalt set lå på mellem 60- og 70 gram pr. kilometer – totalt set. Inklusive udledningen fra kraftværket.

”Der er masser af energi at samle op. Bare i det sydlige Arizona leverer solens stråler 25 gange mere energi i timen (295 Tw) end alle jordens elbiler tilsammen. Vi skal bare lære at samle energien op – og her er vi allerede langt,” siger Jecka Glasman under et interview på North American Vehicle Show, der netop er afholdt i Arizona, USA.

Opbevaring af strøm essentielt

Daimler forsker i mange typer alternative drivmidler – og på el-siden ser man på mange muligheder. Bl.a. hvor elbilen kan anvendes til at opbevare strømmen og fordele den til f.eks. husstanden, virksomheden eller kommunen, når den ikke anvendes til bilen – kaldet Vehicle-to-Grid og Grid-to-Vehicle.

Her er bl.a. Renault-Nissan Alliancen langt. Og herhjemme praktiseres den af Frederiksberg Kommune med Nissan eNV200 som mellemled.

Jecka Glasman peger på, at de mest effektive el- og dieselbiler kun udnytter 15 pct. af energien i sammenligning med elbiler. Derfor satser man i Daimler Truck Asia, hvor FUSO hører under, så meget på el til fremtidens transport.

Til test i virksomheder

Den nye FUSO eCanter skal i begyndelsen i field-tests hos virksomheder i USA – bl.a. kurérfirmaet UPS.

”Det handler meget om en ny verdensorden, hvor folk fortrækker at bo i byerne. I 2030 forventes det, at 60 pct. af jordens befolkning vil bo i byer mod 54 pct. i 2015. Men byerne vil ikke have øget forurening – selvom de mange mennesker alle vil bestille deres varer på nettet til øjeblikkelig levering – og det betyder øget behov for grøn levering,” siger Jecka Glasman.

Produceres i Portugal

Fuso eCanter produceres siden tidligere i år på en fabrik i Kawasaki i Japan og i Tremagal i Portugal – sidstnævnte fabrik skal levere til Europa og USA.

Men den nye Daimler fabrik i South Carolina skal formentlig også bygge bilen. Bilen har haft premiere på udstillingen i Atlanta og vises også på Tokyo Motor Show om en lille måned.

Bilen kører 80 km/t og har en rækkevidde på cirka 140 kilometer. Den vejer 10 pct. mindre end en dieselbil, nyttelasten er 4,5 tons – og hurtigladning er planlagt til fem minutter.

Billigere batterier

”Der har været flere el-bils projekter i mindre målestok, men vores eCanter er den første el-lastbil fra en større bilkoncern. Vi arbejder på, at elbilers batterier bliver billigere, og vi tror, at levetiden for en eCanter kan nå op mod 20 år. Vi har en batterifabrik i Tyskland og bygger en batterifabrik i USA. I testfasen vil vi dog tage bilerne tilbage efter to år,” siger Jecka Glasman.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk