Transport i bykerner skaber store udfordringer for logistikvirksomheder, men hos Dachser skal budcyklen igen tage over – som i gamle dage. Nu bare elektrisk

Logistikkoncernen Dachser har nemlig undersøgt nye former for distribution til brug i Europas største byer. Og den klare vinder er budcyklen.

Den skal være Dachsers værktøjskasse til håndtering af den sidste kilometer i storbyens centrum – også kaldet ”Last Mile.”

Trafikken er synderen

Konstante trafikpropper, mangel på parkeringsmuligheder og trafikbegrænsende aktiviteter – foruden problemer med udledning af drivhusgasser og partikelforurening – trafikken er årsag til udfordringer i mange bykerner, og det gælder både for person- og varebiler samt lastbiler.

Flere af Europas storbyer indfører betalingsringe og adgangs indfører betalingsringe og adgangsbegrænsninger i myldretiden, især for dieselkøretøjer. Londons congestion-zone er måske den mest kendte.

Nytænkning

“Vores mål er at skabe bæredygtige forretningsmodeller, der sikrer, at vores kunders varer kan nå helt ind til centrum af storbyen. Virksomheder, der ønsker at være med til at udvikle morgendagens distributionssystemer til storbyer, skal have evnen til at kombinere gennemprøvede logistikløsninger med nytænkning,” siger Michael Schilling, COO Road Logistics hos Dachser.

Vækst i storbyer kombineret med ændret forbrugeradfærd og en øget miljøbevidsthed skaber nye udfordringer for logistikken.

Store krav til løsninger

”Miljøstandarder, trafikpropper og ændringer i kundernes forventninger stiller krav om nye løsninger,” siger Stefan Hohm, Corporate Director Corporate Solutions, Research & Development.

Et af hans ansvarsområder er projektet ”City Distribution”, som Dachser håber at kunne bruge til at afdække banebrydende netværksinnovationer i sit strategiske program idea2net.

“Vi er nødt til at møde udfordringerne i forskellige byrum med løftet pande,” påpeger Hella Abidi, som er konsulent i Research & Development hos Dachser og leder af projekt Storbydistribution.

Stigende individualisering

Udfordringer i byerne er bl.a. den stigende individualisering inden for produktion og handel, en række love og bestemmelser, den voksende godsmængde fordelt på mindre forsendelser – samt flere og mere specifikke kundekrav.

”Men ikke to storbyer byder på samme udfordringer,” siger Hella Abidi, som er konsulent i Research & Development hos Dachser og leder af projekt Storbydistribution.

Dachser er i gang med at udvikle en “værktøjskasse” med løsninger, der kan indføres lokalt af hvert enkelt afdelingskontor, så snart der er gennemført en analyse af det pågældende storbyområde – bl.a. når det gælder regler og geogeafisk udformning.

Fintunede logistikløsninger

“I fremtiden vil det kun være dem, der får styr på de specifikke krav, som vil kunne tilbyde fintunede logistikløsninger i storbyer og storbyområder,” siger Hella Abidi.

Dachsers forskning har ikke kun fokus rettet mod multimodale forsyningskæder og proceskonfiguration, som tager hensyn til aften- og natlevering, men også mod brugen af kørselssystemer, der egner sig til brug midt i storbyer.

”Resultatet er, at pålidelige udregninger har været med til at mindske klimaaftrykket mærkbart. Intet vejer tungere end individualitet, når det handler om storbydistribution. Men på den anden side vil vi gerne undgå isolerede løsninger,” siger Stefan Hohm.

Håndtere miljøzoner

Han peger på, at Dachsers mål på mellemlangt og langt sigt er at håndtere miljøzoner i Europa på en så systematisk måde som muligt og at indføre standardprocesser, der kan sørge for, at det sker.

Samtidig understreger Hohm, at både chauffører og kunder vil sætte pris på de opfindsomme køretøjer – så som den elektriske budcykel.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk