Scania udviklede deres elektriske hybrid-lastbil med pantograf på taget sammen med Siemens i 2016 – nu er bilen med i et tysk regeringsforsøg kaldet ”eHighways.”

Det er således to år siden, at Scania præsenterede sin elektriske ”trolley” lastbil med pantograf på taget til brug til luftledninger – i princippet fungerer lastbilen som en trolley-bus.

Lastbilen, der var udviklet sammen med Siemens, blev testet på en kort vejstrækning på E16 motorvejen i Gävleborg regionen – men siden har der været ret stille om projektet indtil nu.

Volkswagen Group Research

For nu har den tyske regering har besluttet at medfinansiere et projekt for udvikling og test af teknologi for “eHighways,” hvor Scanias pentograf-bil er med.

Volkswagen Group Research vil sammen med Siemens udvikle teknologi og levere tilhørende elektriske hybridlastbiler fra Scania til det tyske “eHighways”-projekt. Scania indgår (ligesom MAN) i Volkswagen Group.

Det nye udviklingsprojekt er forløberen for igangsætning af tre forskellige teststrækninger på tyske motorveje, hvor strømmen skal leveres fra ophængte køreledninger.

Test på nye motorveje

Projektet “Trucks for German eHighways” har til formål at reducere CO2-udslippet fra langturslastbiler. I løbet af 2019 og 2020 skal de elektriske lastbiler testes på tre nye, tyske motorvejsstrækninger.

Projektet medfinansieres af den tyske regering gennem BMUB, det tyske ministerium for Miljø, Naturbevarelse og Kernekraftsikkerhed.

En af teststrækningerne bliver bygget i Schleswig-Holstein på A1-motorvejen ved Lübeck, en anden i Hessen på A5 syd for Frankfurt og en tredje i Badem-Württemberg på den regionale motortrafikvej B462 ved Gaggenau.

Bæredygtig langturskørsel

“Scania betragter elektrificerede motorveje som én af mulighederne for bæredygtig langturskørsel i fremtiden. Elektrificering af køretøjer udvikler sig hurtigt, og takket være de miljømæssige, sociale og driftsøkonomiske fordele vil elektrificering spille en vigtig rolle i skiftet til et fossilfrit transportsystem,” siger Claes Erixon, Executive Vice President Research and Development, på Scania.

Udviklingsprojektet styres gennem Volkswagen Group Research, og det vil bidrage med ressourcer og viden om elektrificering af personbiler samt undersøge mulige udviklingssynergier for elektrificering af tunge lastbiler.

Forskellige drivliner

I den første fase af projektet vil Scania levere prototyper til langturslastbiler med forskellige drivliner; den ene vil have et enkelt 15 kWh batteri, mens den anden vil være udrustet med adskillige batterier for større rækkevidde.

Sideløbende med Scanias igangværende tests af elektriske hybidlastbiler på en elektrificeret vejstrækning i Sverige, i øvrigt den første elektrificerede offentlige vej i verden, vil Scania lastbilerne i de tyske test være udrustet med en Siemens-udviklet pantograf monteret på chassiset bag førerhuset.

“Scania vil deltage i det tyske projekt og bidrage med alle vores erfaringer fra det svenske projekt. I det tyske projekt bliver de vigtigste fokusområder at analysere og optimere drivlinekonceptet, energistyringen, hybrid-transmissionen, batteribelastningen samt næste generation kølesystem,” siger Christer Thorén, Project Manager for Electric Road Technology på Scania.

Flere projekter i gang

Som et delmål i Scanias bestræbelser på at udvikle et bæredygtigt transportsystem arbejdes der på flere projekter, der har fokus på at fremskynde udviklingen af elektrificering ved både distributions- og langturskørsel.

Scania har også deltaget i et svensk regeringsinitiativ om innovation inden for mobilitet og elektrificerede veje.

“Konkrete partnerskaber om projekter som “Trucks for German eHighways” viser yderligere den vores ambitioner om innovation,” oplyser Scania .

Det er Scanias overbevisning, at den korteste og hurtigste vej til bæredygtige transportsystemer går gennem integrerede samarbejder med offentlige og private partnere.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk