Alle kender Michelin-manden – og mange chauffører har valgt at udsmykke førerhuset på deres lastbil med figuren.

Michelin-manden, også kendt som Bibendum, runder i år 120 år som ikon for det franske dækfirma.

I transportbranchen har Michelin-manden som nævnt fået en særlig position, for utallige chauffører har den legendariske figur placeret øverst på førerhuset – uanset om bilen kører på Michelin-dæk eller ej.

Det bedste logo

Trods en moden alder fortsætter den velkendte figur, som i år 2000 blev kåret til ”det bedste logo i historien”, indsatsen for Michelins dæk – men også som madguide og den kendte uddeling af Michelin-stjerner til restauranter.

Inspireret af en stabel dæk tegnede den franske kunstner Marius Rossillon, også kendt som ”O’Galop”, i 1898 figuren, som siden så er blevet et af verdens mest velkendte og stærkeste logoer.

Michelin-manden har gennem årene haft hovedrollen på utallige reklameplakater, i film, annoncer og YouTube-videoer til nutidens sociale platforme for den franske dækgigant.

Udviklingen

Som repræsentant for tidens tendenser har Michelin-mandens karakter udviklet sig over årene. Fra cigarrygende og skåltalende på Michelin-standen ved verdens første bilmesse, Paris Motor Show i 1898, til nutidens smilende og hjertelige 3D-karakter, som favner både dæk og madguider.

De færreste vil huske, at Michelin manden i 1952 blev gift under netop bilmessen i Paris. I en symbolsk ceremoni på Michelins stand gik han arm i arm med sin kjoleklædte brud.

Alt sammen for at understrege og illustrere Michelins opfindelse af radialdækket, som netop forbandt stål og tekstiler i dækket og revolutionerede dækbranchen.

Alle transport-former

I dag repræsenterer Michelin-manden både Michelin Gruppen og de forskellige kommercielle enheder, herunder dæk til personbiler, lastbiler, landbrug, flyindustrien og entreprenører – ja, sågar rumfartsindustrien. Dertil tillige optræden i forbindelse med Michelins forskellige mad- og rejseguider.

Og der er ingen pensionsplaner for frontfiguren for et af verdens førende dækfirmaer. Faktisk vil Michelin-manden i årene frem få en endnu mere central rolle som velkendt, tillidsvækkende repræsentant for Michelin i mødet med kunderne, oplyser man hos Michelin.

I anledningen af 120 året for “Bibendum” har Michelin Museet i hjembyen Clermont-Ferrand åbnet en særudstilling om den ikoniske figurs betydning for Michelins forretning gennem historien.