På Danlads messe ”Bæredygtige varebiler” kunne Mercedes-Benz Danmark for første gang vise publikum den nye, elektriske Sprinter varebil – eSprinter.

”Vi har officiel premiere på bilen hos vores forhandlere i løbet af oktober,” siger salgschef for Mercedes-Benz Van’s i Danmark, Louise Raaschou.

25 eVito til én kunde

På messen havde Mercedes-Benz også dansk premiere på de nye E-Vito i busudgaver med forlænget rækkevidde, som også findes i topudgaven EQV. Fabrikken er også langt med udvikling af brintteknik, som VOTY.dk har set på en Sprinter.

På Fyn udstillede Mercedes-Benz Danmark en eVito, som leveres til virksomheden Elcon – Aarhus selskabet har netop bestilt 25 Vito hos den autoriserede forhandler Ejner Hessel.

Ligesom i 1886

Louise Raaschou holdt også et indlæg om Mercedes-Benzs grønne linje – og indledte bl.a. med at vise et billede af den første Benz bil fra 1886. Den krævede lige så omstilling fra hest til bil – som vi i dag oplever med omstilling fra bil til elbil.

Hun pegede bl.a. på digitaliseringen, hvor mobiltelefonens indtog har været den største ændring i vores hverdag – men det vil også være en stor ændring, når man skal forholde sig til brugen af bilen.

For vil det fremover måske kunne betale sig at eje en bil – eller måske er det delebilen, vi skal vænne os til – eller udlejning af sin egen bil, når man ikke selv bruger den.

2-i-1 løsning

Måske er det så ikke tilfældet med varebilen – i første omgang, selv om Mercedes-Benz og moderselskabet Daimler har vist deres bud på fremtidens selvkørende, elektriske distributionskøretøj Vision Van.

Den har en udskiftelig karosseri-top, så chassiset kan få monteret henholdsvis passager- som vareaptering. Så kan den køre med passagerer om dagen og pakker om natten.

Masser af forskning

Mercedes har også vist elbilen, der oplades via induktiv opladning – a la kogepladen – og bilen, der selv finder ind i p huset og ud igen, når man kalder på bilen.

Sammen med Ford, VW og Cirkle K har man udviklet ladesystemet IONiTY med hurtigledere ved bl.a. motorveje.

Koncernen arbejder hårdt på fremtidens grønne løsninger såvel som forbundne løsninger – og man tilbyder allerede i dag e ready Van app og den stemmestyrede funktion Hey Mercedes. Et særligt udviklingscenter er placeret i Tel Aviv i Israel.

Glem ikke diesel

Men i mange år vil diesel fortsat spille en stor rolle indenfor transport –  senest har man som de første bilproducenter lanceret udgaver af Mercedes med dieselmotor og Plug In hybridsystemer. Kunne være spændende, hvis systemet også kom til rene varebiler. P.t. er de-motorerne til at få på C-, E og GLE modeller.

Samtidig med de nye eVito modeller har hele serien fået en opdatering, som vi tidligere har beskrevet her på VOTY.dk.

Forbedret Sprinter serie

Sprinter 314 og 316 med baghjulstræk afløses nu af Sprinter 315 med 150 hestekræfter og den endnu kraftigere Sprinter 317 med 170 hestekræfter. Sammenlignet med forgængeren er brændstofforbruget desuden op til 13 procent lavere.

Begge versioner er baseret på samme nye firecylindrede dieselmotor med den interne betegnelse OM654, som både er mere støjsvag og mere økonomisk end sin forgænger, og samtidig lever den op til den nyeste miljøstandard – den såkaldte EURO 6d temp.

Både Sprinter 315 og Sprinter 317 må trække op til 3.500 kg med en komplet vogntogsvægt på op til 7 ton.

Automatgear og tyverialarm standard

Mercedes-Benz Danmark gør samtidig 9G-Tronic automatgear og tyverialarm til listen over standardudstyr på Sprinter.

“Når bilen er en arbejdsplads, der bruges i mange timer hver eneste dag, er det vigtigt, at komforten er i orden. Samtidig oplever særligt håndværkere indbrud, hvor bilen tømmes for værdier i løbet af natten, og ikke alene er det dyrt at erstatte det stjålne værktøj, men det koster også værdifuld spildtid. Vi vil gerne gøre hverdagen lidt mere behagelig og bekymringsfri for vores kunder, og derfor har vi nu valgt at gøre automatgear og tyverialarm til standardudstyr i Sprinter,” siger produktchef hos Mercedes-Benz Vans i Danmark, Jens Lyngholm.