eVito hedder den elektriske udgave af Mercedes-Benz Vito. Den er nu kommet til salg for 326.000 kroner plus moms, som er en ganske attraktiv pris.

VOTY.dk har tidligere prøvet den elektriske Vito i Hamburgs trafikkaos – og den fungerer helt uproblematisk – og netop kørsel i byer er bilens speciale. For holder man bilen inden for bygrænsen, er rækkevidden på 150 km med fuld opladning efter nyeste og strengeste WLTP norm tilstrækkelig.

Udenfor bygrænsen og samtidig kørsel på motorvej kan dog hurtigt dræne bilen for strøm – det erfarede vi, da vi prøvede den første elektriske Vito E-Cell, da den kom til Danmark i september 2011.

50 enheder til Post Danmark

Dengang med nogenlunde samme teknologi som den, der kommer på markedet nu – som dog naturligvis er opdateret teknisk og i en langt højere kvalitet.

Blandt andet solgte Mercedes dengang 50 enheder til Post Danmark, som testede den på bl.a. Bornholm – og efter sigende kører Postnorden fortsat kører med bilen.

Den elektriske drivline leverer en effekt på 114 hestekræfter og et drejningsmoment på op til 300 Nm. Batteriet på 41 kWh. Der er ingen forurening omkring bilen, og anvender man alene vindmøllestrøm er bilen helt emissionsfri.

Minimum 100 km. rækkevidde

Selv i ugunstige situationer så som streng vinter er en rækkevidde på omkring 100 kilometer stadig realistisk, hvilket langt hen ad vejen måske vil være tilstrækkeligt for mange erhvervsdrivendes daglige kørsel.

Det tager i øvrigt kun seks timer at lade batteriet fra 0 til 100 pct.

Foruden et omfattende standardudstyr fås eVito desuden med enten lang eller ekstra lang akselafstand. I den lange version måler eVito 5.140 mm og må laste op til 1.000 kg., mens den ekstralange version måler 5.370mm og må laste op til 975 kg.

Samme størrelse varerum

Den kompakte batteripakke er installeret i bilens bund og tager derfor ikke plads fra varerummet, som rummer enten seks- eller 6,6 kubikmeter afhængig af akselafstand. Dermed matcher eVito søstermodellen Vito på de ydre såvel som de indre mål.

Mercedes-Benz er i fuld gang med at elektrificere sin modelportefølje. Målet er en elektrisk variant i hvert segment, og med den nye eVito bliver det nu muligt at køre elektrisk Mercedes-Benz-varebil i midtersegmentet.

I lighed med søstermodellen med konventionel drivline holder eVito et højt niveau i standardudstyr, der blandt andet omfatter komfortførersæde med sædevarme og lændestøtte, semiautomatisk aircondition, radio med bluetooth, akustisk bakalarm samt mulighed for frit at vælge mellem top- eller sidehængslede bagdøre.

Fremtidens logistik

Endelig følger også et årligt serviceeftersyn med i prisen i de første fire år af bilens liv.

”Vi ved, at en voksende del af fremtidens transport og logistik er elektrisk – særligt i byerne – og derfor er vi i fuld gang med at elektrificere vores modeller. Med lanceringen af eVito kan vi tilbyde vores kunder en elektrisk varebil til en meget attraktiv pris, når det kommer til de samlede omkostninger forbundet med anskaffelse og drift – den såkaldte Total Cost of Ownership,” siger Louise Klink Raaschou, salgschef hos Mercedes-Benz Vans i Danmark.

Kan også leases

Priserne for eVito begynder ved 326.000 kr. eksklusive moms for eVito med lang akselafstand og ved 331.000 kr. eksklusive moms for eVito med ekstra lang akselafstand.

Det er også muligt at lease eVito med ServiceLeasing. Her begynder priserne ved 4.495 kroner om måneden eksklusive moms i 36 måneder med 20.000 km om året og 35.000 kr. eksklusive moms i udbetaling for eVito med lang akselafstand. De første eksemplarer af eVito leveres til de første danske kunder allerede i denne måned.

eSprinter på vej

Næste år dukker den elektriske Mercedes-Benz Sprinter også op i en elektrisk udgave – og VOTY.dk er også blevet præsenteret for den kommende brintudgave af Sprinter.

Desuden kommer der også en elektrisk Fuso Canter, som vi har prøvet i Berlin. Den er p.t. på feltprøvetest hos storkunder.

Den elektriske Actros lastbil er også igennem testforsøg netop nu – et køretøj, som vi prøvede i forbindelse med IAA transportmessen i Hannover i fjor.