Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Elektriske Partner og Berlingo til efteråret

Af Anders Karlsson og Carsten Teiner

(VIGO)

Lanceringen af Citroën Berlingo og Peugeot Partner i el-udgaver er et led i moderselskabet PSA’s ambitioner at være blandt de ledende, når det gælder om at udvikle billøsninger for at reducere CO2 udledningen.

De nye varebiler, som er udrustede med samme funktionalitet, komfort og muligheder for ekstraudstyr som udgaver med forbrændingsmotor, indebærer at PSA Peugeot Citroën snart kan tilbyde et bredere modeludbud til kunderne.

Vil skabe øget vækst
PSA regner med at produktionen af eludgaverne af Berlingo og Partner skal sørge for at øge markedsandelen i det europæiske varebilsegment – selv om andelen lige nuer på 21 pct. 

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) udvikler og fremstiller drivlinen (bl.a. motor og gearkasse) for de to franske elbiler, som bygges i spanske Vigo. Det sker indenfor rammen i den elbil-aftale, som PSA og MMC indgik i 2009.

Andet kvartal i år
De nye elbiler, som faktisk blev vist for første gang på IAA transportmessen i Hannover  sidste efterår, forventes at kommet til salg i andet kvartal 2013 i 27 europæiske lande.

Det såkaldte multi-purpose konceptet for de to bilmodeller, som blev lanceret i 2008 og som ændret i foråret 2012, er blevet meget populært i firmaer, der bruger små varebiler.

Sammenlagt har PSA produceret en mio. Berlingo og Partner, som sælges i hele verden.

Økonomisk tilskud fra regionen
Partner og Berlingo produceres på PSA’s fabrik i Vigó i Spanien – det gælder også eludgaverne.

Elbilproduktionen i Vigó har fået stort økonomisk tilskud fra Galicia-regionen, som har satset cirka 90 mio. kroner  for at støtte produktionen af de nye grønne biler. Derfor skal alle elbilerne have et lille skilt med navnet Galicia.

Stor erfaring i varebiler
Serieproduktionen begyndte midt i marts – på det samme bånd, hvor andre Berlingo og Partner modeller bygges. Batteripakken monteres på en særlig station på 850 kvadratmeter. Der findes tre afdelinger for produktion, montering, kvalitetskontrol og logistik.

Vigó-fabrikken har stor erfaring i at bygge små varebiler – idet man begyndte i 1984 med varebilen C15 på basis af Citroën Visa. Berlingo og Partner kom frem i 1996 som et nyt koncept.

Motor-enheden fra MMC har en moment på 200 Nm ved 1.500 omdrejninger og et effekt på 49 kW eller 67 hk. Energikilden er to litium-ion batterier med en effekt på 22,5 kWh.

Samme nyttelast
Batterierne er placeret under gulvet på hver side af bagakslen. Det giver optimale køreegenskaber uden at ændre på nyttelasten.

Rækkevidden for den nye bil er 170 km. Faktorer, som påvirker rækkevidden, er bl.a. hastighed, brug af varmeapparat,  og andre strønslugere som blæser og klimaanlæg.

For at elbilen skal kunne anvendes så smidigt som muligt til hverdag, findes der to måder at lade op på – den ene er normal ladning med 14 A, 230 V i en enkelt fase med en ladetid på 8,5 timer.

Den anden er hurtig ladning med 95 A, 380 V og tre faser, hvor 80 pct. af opladningen er overstået på 20 minutter.

To ladestik på bilen
Lade-stikket til normalladning er placeret på bilens ene forskærm, men ladestikket til hurtigladning er placeret samme sted som tankdækslet på normale Berlingo/Partner.

Bilerne har på instrumentbrættet en måler, som viser energieffektivitet under kørslen – cirka på samme måde som benzin og dieseldrevne bilers brændstofmåler. Dertil er der en måler, der viser gennemsnitsforbruget.

Bilerne findes i to længder og bilerne har samme størrelses varerum som andre modeller – altså rummål på 3,3-3,7 kubikmeter i den korte udgave  og 3,7 til 4,1 kubikmeter i den lange udgave alt efter modellen.  Maksimalt laster den 685 kg.

Plads til op til tre personer
Der er plads til op til tre personer, og midtersædet kan evt. Fældes fem, så man får et lille bord. De to passagersæder kan også fældes frem og så øges længden af varerummet med 1,20 meter.

PSA vil bygge bæredygtige mobilitets-løsninger for at sænke CO2 udslippet. I fjor var målet at reducere CO2 udslippet med 122,5 g/km.

Tre grundpiller
PSA har tre grundpiller at bygge på:

Man vl opdatere bilens forbrændingsmotor gennem udvikling af HDI motorer med partikelfilter samt udvikling af en 3-cylindret benzinmotor med udslip under 100 gram CO2 (til bl.a. Peugeot 208).

Desuden vil man udvikle hybridløsninger med microhybrid med star/stop system. Ialt 380.000 enheder frem ti log med månedens udgang – samt lancering af dieselhybrid-biler – bl.a. 3008 Hybrid4 og 508 RXH samt Citroën DS5 Hybrud 4 – med CO2 udslip på mellem 95 og 107 g/km.
På det område har man en markedsandel på 14 pct.
Endelig vil man fortsat bygge de små elbiler Peugeot iOn og Citroën C-zero, som kom frem i december 2010. I 2012 blev det til 6.500 enheder fra PSA samlet.

Bygget biler siden 1958
Fabrikken i Vigó har produceret biler siden 1958. 30 forskellige modeller har været bygget siden da.

650.000 kvadratmeter er fabrikkens ydre mål – og 6.700 medarbejdere arbejder i tre-skift. 18 pct. af arbejdsstyrken er kvinder – et højt tal i bilindustrien.

Lige nu bygges ud over Berlingo og Partner Citroën C4 Grand Picasso og C4 Picasso, Citroën C-Elysèe og Peugeot stationcar udgaver.

296.500 biler i 2012
I fjor byggede manialt 296.500 biler – svarende til en dagsproduktion på 1.525 køretøjer. Man bygger også dele til færdigproduktion andre steder – kaldet CDK (Completety Knocked Down) – bl.a. Tyrkiet, Argentina og Brasilien svarende til 40.400 enheder.

At fabrikken er vigtig for lokalområdet kan ses af, at fabrikken i Vigó står for 23,3 pct. af områdets eksportværdi.

Nogle bilmodeller har været produceret i mange år på fabrikken. Rekorden har Citroën 2 CV, som blev bygget i 25 år. Næstlængst ligger C15 varebilen med 22 år. Nævnes skal også Citroën Xsara Picasso og tidligere Berlingo modeller – med 1,5 mio. enheder af hver model.

Leave A Reply