(BIRMINGHAM)

Det britiske Commercial Vehicle Show havde Ford som den helt store nyhedsskabende producent – med verdenspremiere på Van-udgaven af Courier. En minivan til 2,3 kubikmeter varerum, som gør den til klasseleder.
I 2016 skal Ford have øget varebilsalget med 400.000 enheder – eller 50 pct. Det fortalte Barb Samardzich, vice president, Product Development, Ford of Europe, da hun løftede sløret for den fjerde nye Ford bil på under et år – Ford Courier Van.

Bygget i plast
Bilen, som jeg stiftede bekendtskab med, var det man kalder en mock-up – et tidligt forserie stadie, bygget i plastmateriale, hvor rattet nok kunne indstilles, men hvor førersædet var fikseret.

Der er bygget det ene eksemplar, så ingeniørerne var lidt betænkelige, når journalisterne i Van of  the Year Juryen gik på opdagelse i den spinkle bil.

Med 1-liter Ecoboost motor
Courier kommer først på markedet i Europa i 2014 – både med diesel og benzinmotorer, bl.a. den nye 1-liter Ecoboost motor på 100 hk med start/stop teknik. Bilen har en gulvlængde på 259 cm.

Ford havde også den endelige udgave af Transit Connect klar – endda i en ny udgave med tre sæder med med begrænset plads på midtersædet p.g.a. gearvælgeren i gulvet. Den flyttes dog senere op som joy.stick på instrumentbrættet.

Midtersæde med begrænset plads
Midter-sædet er meget smalt og må opfattes som nødsæde. Med passagersæderne fældet ned i gulvet er der mulighed for at transportere 3,5 meter lange genstande via en lem ind til varerummet.

Som andre nye varebiler er den designet som sine søskende i flokken – efter Kinitic Design filosofien som Fords personbiler.

Connect kan også fås med Ecoboost motor foruden  to dieselmotorer. Senere kommer en 1,5 liters Ecoboost motor, som vises første gang i Kina.

Transit Custom med højt tag
Varerummet er her mellem 3- og 3,7 kubikmeter. Nyttelasten er op imod et tons.

Ford har allerede fået succes med den nye Transit Custom – bl.a. med en tital for Van of the Year i Europa – og senest prisen for Årets Varebil i Danmark. Begge for året 2013.

I Birmingham viste Ford så modellen med forhøjet tag med 1,78 meter højde mellem gulv og tag i varerummet – og 8,29 kubikmeter varerum.

2 tons Transit i 2014
I Birmingham var Transit-serien komplet – med Courier, Connect, Custom – samt den nye 2-tons Transit, som vistes på IAA messen i Hannover sidste år – og som også er lanceret i USA, hvor den skal afløse den kendte E-klasse Van.

I USA får den bl.a. en kraftige V6 benzinmotor. Herhjemme fås den dieselmotorer. Bilen kommer til salg i begyndelsen af 2014 og kan klare op til 4,7 tons totalvægt. Den rummer over 15 kubikmeter varerum.

Den nuværende ”klassiske” halvanden tons Transit fortsætter minimum til 2 tons udgaven dukker op, men intet er besluttet om bilens videre eksistens.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk