Kia har skiftet logo – og skiftet formål. Fra biler til transport: Movement that inspires.

Det er ikke kun persontransport, der er meningen med den koreanske bilkoncern – men også varetransport og tjenesteydelser så som delebiler.

Dermed lægger man sig op af en masse konkurrenter – senest Ford og Toyota – der vil med på fremtidens logistikløsninger.

Sammen med Hyundai

Og man satser naturligvis også grøn transport, men her er Kia og moderselskabet Hyundai allerede i førertrøjen.

Koncernen begyndte for 75 år siden med cykler (ligesom Peugeot og Opel i øvrigt) – og senere motorcykler og varebiler.

Mobilitetsløsninger

Ho Sung Song, der er præsident i Kia Corporation, sagde ved lanceringen af nyt logo og ny politik bl.a., at man fremover ville have foks på mobilitetsløsninger for forbrugere, kommuner og virksomheder.

Nærmere bestemt grøn mobilitet – med elbiler i centrum – og recycling.

I 2027 vil man være klar med syv nye elkøretøjer med en ny platform kaldet E-GMP (Electric-Global Modular Platform).

Last Mile distribution

Man vil etablere en førende position også på specialkøretøjer – bygget på en fleksibel ”skateboard” platform.

Ikke mindst for at være klar til den voksende nethandel og delebilstjeneste op mod 2030 – det vil sige også til ”Last Mile” distribution med lavgulvs-køretøjer.

På sigt også selvkørende biler. Så – måske en elektrisk selvkørende varebil til by-distribution.

I lyset af Corona krisen

Behovet for Last Mile transport er stigende – og set i lyset af en Corona-krise, hvor vi oftere bliver hjemme og køber alt på nettet – så bliver vi vant til at få leveret vores varer 24/7. Naturligvis med grønne transportløsninger.

I fordums tid solgte Kia herhjemme både lavpris K2700 ladbiler og Pregio kassevogne med stor succes – og de senere år er der solgt mange gulpladebiler af bilmodeller som Sorento og Sportage.

Udenfor Europa sælges massevis af Kia- og Hyundai varebiler – og lastbiler forøvrigt, der både kører på el og brint.