Langt de fleste Dacia Sandero, som har været solgt på gule plader herhjemme (ca. 95 pct.), har været med 90 hestes dieselmotor, men i den nye og opdaterede udgave er dieselmotoren væk – nu er der kun en 3-cylindret benzinmotor i programmet – dog også på 90 hk. Tidligere kunne Sandero bl.a. fås med 1,5 liter 4-cylindret dieselmotor.

I første omgang har den danske importør, Renault Danmark, fravalgt en billigere udgave med 65 hk – men også 3-cylindret.

Bilen, der er tredje generation af Sandero, er på det danske marked – efter planen – i begyndelsen af marts. Dacia er Renaults lavprismærke. Sandero bygges fortsat i Rumænien – med fransk teknolgi.

Lille prisstigning

Nikolaj Elgaard, chef for Dacia varebiler og ombyggede personbiler (Van’s) havde stort set priserne på de nye Sandero Van klar i fjor, men SKAT har ikke meldt ud, hvordan bilerne skal beskattes endnu.

De var tidligere meget billige, men da der er tale om en større og bedre bil, vil prisen stige lidt.

”Sandero Van har i udpræget grad været anvendt som bl.a. pizzabiler og andre budbiler, og det vil fortsat være tilfældet. Vi håber på samme interesse, men salget uden en dieselmodel vil nok ikke være på samme niveau,” siger Elgaard.

En tredjedel som Van

I fjor blev der solgt 157 Sandro Van mod 57 året før – mens der kun blev solgt 343 på hvide plader mod 805 enheder i 2019 ifølge De Danske Bilimportører. Altså tæt på en tredjedel af Sandero-salget på gule plader i fjor.

Størstedelen af Van-salget i fjor var den mere veludstyrede Stepway-model – og det tror Elgaard vil fortsætte. Bl.a. fås Sandero udgaven med CVT trinløst automatgear, som er en behagelighed i bykørsel, hvor bud- og pizzabiler kører mest.

Den nye Sandero kommer i basis og Stepway udgave som tidligere – plus i to udstyrsmodeller, Essential og Comfort.

Nu med nødbremse

VOTY.dk har prøvet den nye Sandero et par timer under hjemlige forhold – med fransk indregistrerede biler, som grundet Corona-krisen bliver sendt rundt til forskellige europæiske lande, hvor det normalt er pressen, der må tage ud i Europa for at prøve bilerne.

Der er sket en masse – især med brug af den samme platform som den nye Clio og Captur.

Det har medvirket til øget sikkerhedsudstyr så som AEB nødbremse – fra 30- til 140 km/t – men der er ikke adaptiv fartpilot. Kun fartpilot.

Masser af udstyr

Fra udstyrslisten i topmodellen Stepway kan nævnes 10 tommer touchscreen, multijusterbart rat, LED lygter, Blind Spot advarsel, hill start assist, elektronisk parkeringsbremse, nøglefri start, parkeringssensorer for og bag samt seks airbags.

Der er sket et stort kvalitetsløft – med helt ny instrumentering, men kabinen er fortsat præget af sort, hård plast – dog med stofindlæg i instrumentbræt og dørsider.

Stepway har desuden orange stiklinger på sæderne og orange designdetaljer i kabinen.

Mere støj med tre cylindre

Vi er ikke generelt glade for en 3-cylindrede motor og CVT gearkasse – for meget støj og elastikeffekt ved acceleration. Men ved lav fart i byen tænker man ikke så meget over det.

Vi prøvede først basisudgaven af Sandero med 6-trins gearkasse. Motoren med turbolader er ret kvik. I femte gear trækker den fra 55 km/t ved 1.500 omdrejninger, så i byen må vi ned i fjerde gear, hvor den ved samme omdrejningstal kører cirka 45 km/t. I sjette gear trækker den fra 70 km/t.

Bilen er 11 pct. mere aerodynamisk – og sammen med den mindre motor er brændstofforbruget forbedret. 19 km/l i snit opgives der – med CVT gear 17 km/l. Stepway kalder Renault selv om Crossover fordi den er 37 mm højere

Ganske kvik

Bilen er ret fast dæmpet og har et godt vejgreb, men selv om sæderne er nye, savnede vi lidt sidestøtte i svingene. Sædet kan indstilles i højden – men ikke trinløst (med rulle) i ryggen.

Vi kikkede også forgæves efter sædevarme, men det kommer måske i den danske udgave.

Man skal vælge topmodellen for at få midterarmlæn – og fabriksmonteret navigation. Ellers må man spejle sin mobiltelefon. Vi skal også nævne 1-zone klimaanlæg, to usb-stik, læderrat, el-justerbare sidespejle – og mulighed for el-soltag.

1.100 kg. trailervægt

Som Van har den et pænt stort varerum – men en ret høj indvendig læssekant. Trailervægten er oplyst til 1.100 kg.

Aflæggepladsen i kabinen er forøget med 2,5 liter. Vi skal også nævne bilens tagrælinger, der smart nok hurtigt kan ændres til tagbøjler.

Den nye Sandero har omtrent samme mål som forgængeren – nemlig 4.088 meter, men så holder lighederne også op. Den nye Sandero er sænket med 10 mm foran og 20 mm bagtil. Det har betydet mindre luftmodstand.

P.t. kun hvidplade-priser

Van-priserne er som nævnt ikke klar endnu senere, men hvidpladepriserne begynder ved 122.990 kr. for basisudgaven Sandero Essential med 90 hk manuel gearkasse. Sandero Stepway begynder ved 149.990 kr. CVT koster ekstra 22.000 kr. (kun i Comfort-udgaver).

Sandero og Sandero Stepway har som alle Dacia tre års garanti/100.000 km.

Succes for Dacia

Sandero-modellen, som herhjemme er solgt i 4.350 eksemplarer i alt som personbil og Van siden lanceringen herhjemme i 2013, er bestselleren, når det handler om salg til private i Europa – altså når man trækker firmabilerne ud af statistikken.

Dacia mærket kom frem i 2004, men som nævnt først lanceret herhjemme i 2013. Bestsellere er Dacia Duster som personbil og Van med samlet 6.290 enheder – og den rene varebil Dacia Dokker, der er solgt i 6.005 enheder. I alt er der solgt 25.324 Dacia person- og varebiler herhjemme.

Ny Dokker hedder Express

I år kommer afløseren for Dokker – men branded skifter over til moderselskabet Renault. Betegnelsen bliver Express, men den bygges af Dacia – så fortsat i samme prisniveau som Dokker.

”Vi tilbyder alle de Dacia og Renault personbiler, der kan bygges om, på gule plader. Trenden er grønnere varebiler, så selv Zoe elbilen tilbyder vi som Van – for det ønsker kunderne. Senere i år kommer den kinesisk byggede og elektriske lille Spring-model, som fabrikken selv har peget på som både delebil og som Last Mile distributions-varebil,” siger Nikolaj Elgaard.

Faktaboks Dacia Sandero:

Motor: 3 cyl. turbo-benzin.
Slagvolumen: 999 ccm.
Ydelse: 90 hk v. 5.000 omdr.
Moment: 160 Nm v. 3.750 omdr.
Miljø: Euro 6.
Forbrug-snit WLTP: 19,6 km/l.
CO2 udslip: 116 g/km.
Topfart: 178 km/t
Acc. 0-100 km/t: 11,7 sek.
Gearkasse: 6 trins man (alternativt CVT aut.)
Styretøj: Elektrisk servo.
Vendediameter: 10,5 m.
Bremser: Vent. skiver for/tromler bag.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Dæk: 195/65 R16. (Stepway: 205/60 R 16)
Varerum: Ca. 1.400 liter.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.077/2.638 kg.
Trailer med bremser max: 1.100 kg.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk