Hollandske Team de Rooy og italienske Iveco er klar til at tage en ny udfordring op på Dakar Rally Race 2023, der netop er startet i Saudi Arabien.

Der er tale om den 45. udgave af Dakar Rally, som sædvanlig lagde ud med en prolog 31. december. Løbet slutter 15. Januar.

Uden russiske Kamaz

Dakar Rally’s afdeling for lastbiler har i mange år været domineret af det russiske Kamaz team. Men der er ingen russiske deltagere i år på grund af krigen i Ukraine. Det giver ekstra chancer for andre teams – bl.a. de Rooy-Iveco holdene.

Men de fleste lastbilsmærker stiller op – også mere ukendte på vores himmelstrøg så som Tatra, Hino og Ford stiller op på lastbilsiden.

Totalvinder er aldrig en lastbil, men oftest én af de hurtige biler – sidste år var det Toyota Hilux V8 – i år stiller også Audi og Porsche op. I fjor stillede Audi op med elektrificerede biler – i år er der også el-lastbiler med i løbet. Så som MM Technology.

Nye 1.000 hk lastbiler

Iveco vil være den officielle leverandør af køretøjer, motorer og reservedele. Alle Iveco Powerstar-lastbiler har IVECO Cursor 13-motorer med op til 1.000 hk, der er specielt konstrueret af FPT-Industrial.

Virksomheden er Iveco’s søstermærke inden for Iveco Group og en global leder med speciale i avancerede drivlinjeteknologier – med de seneste opdateringer om affjedringsopsætning og dækpumpesystemer.

8.500 km rute

Dakar Rally, hvor 365 køretøjer konkurrerer – biler, quad-maskiner, motorcykler og lastbiler – vender tilbage til Saudi-Arabien med en ny barsk rute.

Deltagerne vil tilbagelægge en samlet distance på over 8.500 km.

14 etaper

Løbet starter ved bredden af Det Røde Hav og krydser målstregen i Damman på den modsatte side af den arabiske halvø.

Sværhedsgraden er endnu en gang blevet skruet med cirka 5.000 km specialstrækninger med konkurrencens prolog og efterfølgende 14 etaper – inklusive en fire-dages etape i sanddyner og en “marathon” -etape, hvor mandskaberne konkurrerer uden hjælp.

 

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk