(MÜNCHEN)

MAN eTruck er først på markedet i 2024, men vi har som ét af de første medier i Europa allerede prøvet MAN’s elektriske eksporttrækker med fuld last på en tysk testbane – med masser af overskudskraft.

Op til 500 kW kan den kommende MAN eTruck hente ud af de maksimalt seks batteripakker – og det er nok til 800 km rækkevidde om to år – og 1000 km. rækkevidde om fire år.

12 procent stigning

MAN eTruck tager sig ikke af de mere end 30 tons ballast, der er på traileren. Der er masser af overskudskraft – selv om dele af testbanen har pæne stigninger.

Den hurtige lastbil kræver dog, at man er årvågen, når kurverne nærmer sig – men den krænger ikke faretruende, når vi kører banen rundt. To omgange er, hvad vi får lov at prøve – inklusive en stigning på cirka 12 procent.

3.000 Nm drejningsmoment

Der er da også 3.000 Nm drejningsmoment til rådighed – og max moment fra 0 km/t, som fordeles let gennem den 4-trins automatgearkasse, hvor første gear er tænkt som igangsætning og kørsel på bakker.

Vi standser netop op på en kraftig 12 procents stigning – men kommer hurtigt, men blødt fra start igen.

5-trins rekuperation

På testbanens langsider prøver vi rekuperationen, som arbejder med fem trin – meget virkningsfuldt med et hurtigvirkende trin. Vi rører nærmest ikke bremsepedalen – og samtidig samler vi en masse strøm op.

Eller som teknikerne hos MAN Truck siger – her skal samles lige så meget strøm op ved kørsel ned ad bakke som på samme tid ved ladestanderen.

350 kW i serieproduktion

I serieproduktion vil der være op til 200-350 kW at hente – eller en ydelse på 476 hk – forbruget oplyses til 0,8- til 1,2 kWh/km. Topfart oplyses til 80 km/t.

Jo tungere batteripakker – jo mindre nyttelast og mindre rækkevidde. MAN tilbyder mellem tre og seks batteripakker – alt efter transportformål. Et vigtigt parameter for elkøretøjer er også dækvalg og rullemodstand.

Op til seks batteripakker

Vi må ikke fotografere i førerhuset på prototype-køretøjet, hvor den standard TGX-instrumentering mildest talt er tilføjet en del ekstra skærme og apparater. Vores ”beifahrer” under turen er ingeniør – og naturligvis stolt af sit arbejde.

Vores testbil er en 4×2 udgave, men kommer også som 6×2 – og senere andre akselkonfigurationer med anvendelse til mange opgaver – inklusive entreprenørkørsel. MAN Trucks arbejder på mange områder. Typisk vil en trækker have fire-seks batteripakker – en forvogn tre-seks batteripakker.

750 mio. kroner

MAN eTruck blev vist første gang på IAA transportmessen i Hannover i efteråret – og den tager det første store skridt mod fremtidens elektriske mobilitet.

Lastbilen forbereder sig på den kommende megawatt opladningsstandard for eksportkørsel – men den er også velegnet til såvel lokal- som til regional transport. Derfor fås den med flere batteripakker.

750 mio. kroner vil der blive investeret i en MAN batterifabrik over fem år. Der er alene 350 ansatte hos MAN eMobility i München og Nürnberg. MAN har bygget 20 prototyper af den nye eTruck netop i centret i München.

110.000 batteripakker pr. år

Der er hos MAN en kapacitet på 110.000 batteripakker pr. år. Produktionen foregår med celler grupperet i moduler – kombineret i individuelle lag for at danne en batteripakke.

Produktion af højspændingsbatterier foregår i Nürnberg – mens eMobility-lastbilsfabrikken er i München, hvor diesellastbiler i dag produceres sideløbende.

Modning indenfor tre år

Samarbejdet på batterisiden sker i ”HoLa” projektet sammen med ABB E-Mobility – som er eksperter i hurtigladesystemer. HoLa står på engelsk for “High Performance charging in long distance transport.”

ABB lover en endelig modning af MCS megawatt-opladningssystemet indenfor tre år. MCS opladningssystemet kræver en ny type strømteknologi med en spænding på over 1.000 volt.

Der kræves dog en bindende og ensartet standard politikere og interessenter imellem for at bringe MCS teknologi på markedet.

Behov for 42.000 ladestandere

ACEA – som er sammenslutningen af bilproducenter i Europa – anslår, at det vil kræve 42.000 ladestationer.

Hvis der er 270.000 batterielektriske lastbiler i Europa i 2030, vil der være behov for en ladekapacitet på 37 tWh (terawatt-timer) om året produceret med vedvarende energi – og det svarer til den årlige energiproduktion på ca. 6.000 vindmøller i gennemsnit.

Hele batteriudviklingen og lastbilsudviklingen – samt opladningsudviklingen – skal gå op i en højere enhed, så alt er klar til storskala-produktionen af MAN eTruck i 2025. Den første lille serieproduktion indledes i foråret 2024.

1.700 ladepunkter

Her advarer Alexander Vlaskamp, øverste CEO og chef for MAN Truck & Bus, politikerne – for politisk opbakning er væsentlig. Målet for MAN og ca. 20 partnere er at åbne 1.700 ladepunkter i Europa om tre år.

”Vi mener, at allerede i 2030 vil halvdelen af de køretøjer, vi sælger i Europa, være udstyret med en elektrisk drivline. Men for at det kan ske, skal lade-infrastrukturen også være klar,” siger Alexander Vlaskamp.

Book din lader

Det sker i samarbejde med andre lastbilsproducenter – både fra Traton Group (Scania og MAN), Volvo og Daimler.

Ideen er bl.a., at chaufføren skal kunne gennemføre opladningen af sin lastbil i den lovbefalede 45 minutters pause – men så skal der jo være ladepunkter nok – og tillige mulighed for at booke ladetid.

Hver producent stiller med tre lastbiler til et forsøg langs med den tyske A2 motorvej – her bygges en testrute med kapacitet på opladning med op til 3,75 megawatt, hvor man kan oplade til 400 km på ned til 15 minutter.

Passe til to standarder

Batterikapaciteten på en eksportbil er 450-700 kWh og ladekapaciteten er 750-1.000 kW. Lastbilen skal være forberedt både til den kendte CCS standard og til den nye MCS standard – for lastbilen skal både kunne lade i firmaet, i offentlige ladestandere samt ved hurtigladestandere f.eks. ved motorvejen.

Det er også væsentligt med en aktiv køling af batterierne, afskærmning og sikkerhed ved ladning.

Batteriproduktion i Sverige

En typisk hurtigladepark vil i de mest belastede tidspunkter yde to-otte MW – og halvdelen af lastbiler lader i 30-60 minutter. Alligevel vil 35 af lastbiler lade i op til otte timer – altså natten over, er meldingen fra MAN.

Udover batteriproduktionen hos MAN i Tyskland, er det også meningen, at der skal være en batteriproduktion hos Scania i Sverige.

Naturligvis er der tæt samarbejde i hele Traton-gruppen, som bl.a. også omfatter Tratons amerikanske datterselskab Navistar.

270.000 ellastbiler i 2030

Der forventes op mod 270.000 elektriske lastbiler i 2030 – og 10 pct. af elforbruget i Europa vil blive brugt af ellastbiler. Batterierne skal kunne holde i otte år – og derefter genanvendes.

En batterielektrisk lastbil kan spare op til 100 tons CO2 emissioner om året over en periode på f.eks. 120.000 km, og da en e-lastbil bruger energien mere effektivt end diesellastbilen, kan omkostningsbesparelserne være op til ca. 50.000 om året, oplyser MAN Trucks.

Endelig er det vigtigt med optimal opbakning til kunderne, så de får den rigtige transportløsning ved køb. Kunden skal kunne specificere sit køretøj helt som det sker med en diesellastbil. Her spiller det digitale værktøj MAN eReadyCheck også en vigtig rolle som support.

Fornyet eTGM

MAN’s første ellastbil, eTGM, var også med ved lanceringen af eTruck for nylig – til sammenligning. eTGM bliver erstattet af en ny model i 2024 – fra 19- til 26 tons.

Allerede nu kører 600 eTGM på vejene med 264 kW/360 hk og 3.100 Nm – med 200 km rækkevidde. Flere er solgt i Danmark -og er velegnede til distribution. De har kørt halvanden mio. km. i Europa siden 2019.

14 års erfaring

eTGM er også hurtig, men jo lettere en den nye eTruck – men teknikken er udviklet på baggrund i den elektriske varebil eTGE, hvor batterisystemerne i eTruck er helt nye og målrettet eksportkørsel. Men man skal ikke glemme, at MAN har 14 års erfaring i elkøretøjer fra busproduktionen.

Sideløbende med forskning og udvikling af batterielektriske køretøjer, foregår der også forskning omkring brintteknologi.

Faktaboks MAN eTruck 4×2 LL SA:
Motor: Permanent synkron elmotor.
Batterier: Litium ion batteripakker fra MAN.
Kapacitet: 300-500 kWh.
Opladning: CCS opladning til 300 kWh.
Ydelse: 300-350 kW.
Moment: over 3.000 Nm.
Gear: 2 eller 4 trins aut.
Rekuperation: 5 trin.
Totalvægt: 40-42 tons.
Rækkevidde: Fra 600- til 800 km (i testbil).
Rækkevidde i 2026: Op til 1.000 km.
Førerhus: GX.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk