Serieproduktionen af MAN-s elektriske lastbiler er nu i gang. Nu produceres både elektriske og diesel-lastbiler parallelt i en fuldt integreret mix-produktion på samme linje.
Produktionen markerer et vendepunkt i MAN Trucks historie.
Siden 1924 har det ellers været diesel-lastbiler, der blev produceret – efter først at have været kendt for produktion af motorer og maskiner siden slutningen af 1800-tallet.
Allerede tydeligt
For nylig kunne serieproduktionen af ellastbiler så gå i gang på fabrikken i München – og sikre en lokal og emissionsfri godstransport.
På fabrikken i München er transformationen allerede tydelig. Den maksimale kapacitet er omkring 100 lastbiler om dagen – uanset drivlinje. Hver lastbil tager cirka otte timer at producere.
”Det er et vigtigt skridt mod vores mål om at blive CO2-neutrale inden 2050. At vi kan producere både el- og dieseldrevne køretøjer på samme linje, giver os stor fleksibilitet og effektivitet,” fortalte MAN’s topchef Alexander Vlaskamp ved opstarten af serieproduktionen.
Tre mia. kroner
Der er investeret næsten 400 mio. euro eller tre mia. kroner i forskning og udvikling af batteridrevne ellastbiler.
Serien dækker alt fra renovationsbiler til langdistancetransport, med totalvægte fra 12 til 50 tons.
Inden årets udgang planlægger MAN at levere de første 1.000 el-lastbiler.
Stor CO2 besparelse
“Afhængigt af brug og el-mix kan det spare CO2 svarende til udledningerne fra en hel mindre by. Nu skal politikerne bane vejen for udbygning af ladeinfrastruktur og sikre forudsigelige rammer for CO₂-prissætning” sagde Vlaskamp.
Produktionen er fleksibel og kan tilpasses efter markedets behov. Lastbilerne bygges i den rækkefølge, kunderne bestiller dem.
Det kræver store tilpasninger i produktionslinjer, leverancer og logistik.
5.000 medarbejdere
For eksempel får dieselkøretøjer tidligt i processen monteret aksler, brændstoftanke og udstødningssystem – mens el-modellerne får batterier og elektronik monteret under førerhuset, den såkaldte “powerpack.”
Over 5.000 medarbejdere er blevet uddannet i højspændingsteknologi for at forberede skiftet fra diesel til el.
Før serieproduktionen begyndte, har MAN allerede produceret og leveret omkring 200 elektriske testkøretøjer.
To milliarder kilometer
Disse lastbiler har tilbagelagt omkring to millioner kilometer på europæiske veje – med dagsetaper på op til 850 kilometer og et gennemsnitsforbrug på 97 kWh pr. 100 km.
I alt har MAN modtaget omkring 700 ordrer på elektriske lastbiler.
Især Ultra-Lowliner-modellen er populær, med en koblingshøjde på 950 mm, som muliggør elektrisk transport med op til tre meters indvendig lasthøjde – ideel til f.eks. bilindustrien. Denne model er allerede i brug hos bl.a. Volkswagen i Wolfsburg samt hos MAN i Bayern.
Fra Nürnberg
En anden fordel ved MAN’s såkaldte eTruck er de modulopbyggede batteripakker fra fabrikken i Nürnberg.
Standardversionen giver op til 534 kWh brutto kapacitet, hvilket muliggør op til 500 km rækkevidde uden opladning.
Med en ekstra, syvende batteripakke kan rækkevidden øges til hele 740 km.
Bredt udvalg
MAN tilbyder i dag ét af de bredeste udvalg af el-lastbiler, og er desuden blandt de førende inden for elektriske busser.
El-lastbilerne kan tilpasses i over én million konfigurationer, hvilket sikrer skræddersyede løsninger til de fleste transportbehov.
Markedsleder
Inden for busser er MAN markedsleder for elektriske bybusser i Europa. Disse produceres på fabrikken i Starachowice i Polen.
Derudover lancerede MAN for nyligt som den første europæiske producent en fuldelektrisk turistbus i Ankara.
I alt ruller der allerede over 2.500 elektriske MAN-busser i europæiske byer. I det nye modelår vil både lastbiler og busser benytte batterier produceret i Nürnberg – hvor MAN har investeret 250 millioner euro – cirka 1,9 mia. kroner – i batteriproduktion.
CO2 neutrale inden 2025
MAN Truck & Bus har som mål at være CO2-neutrale inden 2050. Elektrificeringen af køretøjsflåden er afgørende, da omkring 95 pct. af virksomhedens samlede udledninger kommer fra køretøjer i drift. El-lastbilerne er også nøglen til at opfylde EU’s CO2-krav.
Allerede i 2025 er målet at levere over 1.000 eTrucks til kunder.
Sammenlignet med 1.000 diesel-lastbiler, der kører 120.000 km årligt og bruger 24 liter pr. 100 km, kan man med el-drift og 100 pct. vedvarende strøm spare op til 80.000 ton CO2 om året. Det er omtrent det samme som en lille tysk by udleder på et år, er meldingen fra MAN.
7,5 mia. kroner
MAN investerer omkring én milliard euro – 7,5 mia. kroner – i dette årti for at elektrificere deres europæiske fabrikker – primært i Tyskland.
“Det sender et stærkt signal om industriel satsning i Bayern, hvor vi aktivt former overgangen både i Nürnberg og München,” siger Michael Kobriger, produktions- og logistikdirektør hos MAN Trucks.
Fint besøg
Alexander Vlaskamp og Michael Kobriger markerede opstarten sammen med EU-parlamentariker Manfred Weber på fabrikken i München.
”Innovation og teknologi er nøglen til Europas økonomiske succes og konkurrenceevne – og afgørende for at forene økonomiske og klimamæssige mål. MAN går forrest med sit el-lastbilskoncept og viser, hvordan emissionsfri godstransport kan se ud,” sagde Manfred Weber.