Godt 20 procent er varebilsalget herhjemme faldet – både for maj måned og for årets første fem måneder.
Det meddeler Mobility Denmark, der som plaster på såret dog også fortæller, at salget af elektriske varebiler går frem.
Nedgangen skal ifølge bilimport-organisationen – som det hedder: ”ses i lyset af, at der blev indregistreret mange nye varebiler i 2024.”
Fordobling
I maj 2024 blev der indregistreret 2.802 enheder, hvor der i år er skruet nummerplader på 2.225 enheder. I samme periode blev der indregistreret 695 el-varebiler, hvilket er mere end dobbelt så mange som i samme måned sidste år.
El-andelen steg dermed til 31,2 procent mod 11,5 procent i maj 2024. Samtidig udgjorde diesel 63,2 procent af salget, hvilket er et fald fra 84,4 procent året før.
”Antallet af nye el-varebiler er fordoblet siden sidste år. El-køretøjer bidrager til nedbringelsen af CO2 i Danmark, og derfor bør der også være gode muligheder for at elektrificere vare- og lastbilsmarkedet,” siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark.
Stabilt lastbilsalg
Antallet af nyregistrerede lastbiler var stabilt i maj, men el-udviklingen har fortsat begrænset fremdrift.
I maj måned blev der registreret 430 nye lastbiler, hvilket er et mindre løft i forhold til samme måned sidste år. Det er 22 flere end i maj sidste år, svarende til en stigning på 5,4 procent.
Ifølge bilstatistik.dk ligger lastbilsalget efter årets første fem måneder uændret sammenlignet med 2024 på i alt 2.071 lastbiler.
Lette ellastbiler
Udviklingen i maj måned var præget af en højere andel af N2-lastbiler (3,5–12 ton), som udgjorde 18,1 procent af registreringerne mod 10,5 procent i maj sidste år.
Inden for N2-lastbiler var 52,6 procent eldrevne, mens el-andelen blandt N3-lastbiler (over 12 ton) lå på 4 procent.
Hos Mobility Denmark ser man en vis fremgang i salget af el-lastbiler i de lettere vægtklasser, men omstillingen er endnu ikke for alvor sat i gang blandt de tungere lastbiler.
Venter på støtte
”Mange aktører afventer den nye pulje til grøn omstilling af tung vejtransport, og derfor forventes begrænset aktivitet på markedet for el-lastbiler, indtil det er muligt at søge støttemidler. Der er store CO2-besparelser at hente på området, og derfor bør der være flere initiativer, der styrker udviklingen,” siger Jonathan Schacht Halling Nielsen.
Ser man på årets første fem måneder samlet, er der indregistreret 2.071 nye lastbiler, hvilket er samme niveau som i samme periode i 2024.
Diesel dominerende
Elandelen stiger i N2-klassen, mens den forbliver på samme niveau for N3. I maj 2025 blev der registreret 41 el-lastbiler i N2-klassen (3,5–12 ton), hvilket svarer til 52,6 procent af nyregistreringerne.
Det er en stigning på 20 procentpoint i forhold til maj sidste år, hvor andelen var 32,6 procent. I N3-klassen (over 12 ton) blev der registreret 14 el-lastbiler, hvilket svarer til en andel på 4 procent mod 3,8 procent i maj 2024.
Diesel forblev det dominerende drivmiddel i begge vægtklasser, mens der i maj i år blev registreret én gasdrevet lastbil i N3-klassen.
Flest tunge diesel-lastbiler
I maj 2025 blev der fortsat indregistreret flest lastbiler i N3-klassen (over 12 ton), som udgjorde 81,9 procent af det samlede salg.
Sammenlignet med maj 2024 er det dog et fald på 7,6 procentpoint, hvor N3-andelen lå på 89,5 procent. Omvendt steg andelen af N2-lastbiler (3,5–12 ton) til 18,1 procent af nyregistreringerne, hvilket er 7,6 procentpoint højere end året før.
Dermed udgør N2-lastbilerne fortsat en mindre andel af det samlede marked, men væksttendensen i de lettere vægtklasser har været tydelig gennem de seneste måneder.
Faldende bussalg
I maj 2025 blev der indregistreret 66 nye busser i Danmark, hvilket er 30 færre end i maj sidste år. Det svarer til et fald på 31,3 procent sammenlignet med samme måned i 2024.
I årets første fem måneder er bussalget faldet med 19 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Det skal bemærkes, at der bliver solgt relativt færre busser end køretøjer i de andre kategorier, og at bussalg ofte sker i større partier.
Derfor er der ofte større procentmæssige udsving i bussalget sammenlignet med salget af andre køretøjer.
–
Salg af varebiler maj 2025:
Ford Transit Custom 372 enheder
Volkswagen ID.Buzz Cargo 173 –
Mercedes-Benz Sprinter 169 –
Renault Master 149 –
Volkswagen Transporter 127 –
Mercedes-Benz Vito 119 –
Renault Trafic 95 –
Ford Transit 2T 81 –
MAN TGE 77 –
Toyota Proace City 71 –
–
Salg af elvarebiler maj 2025:
Volkswagen ID.Buzz 173 –
Ford E Transit Custom 98 –
Renault Master E-TECH 79 –
Volkswagen ID.3 Van 48 –
Volkswagen e Transporter 36 –
Toyota Proace City Electric 35 –
Volkswagen ID.4 Van 18 –
Renault Scénic E-TECH 17 –
Mercedes-Benz E Citan 16 –
Renault Kangoo E-TECH 16 –
–
Salg af varebiler jan.-maj 2025:
Ford Transit Custom 1.678 –
Volkswagen ID.Buzz Cargo 902 –
Mercedes-Benz Vito 793 –
Mercedes-Benz Sprinter 666 –
Renault Master 578 –
Renault Trafic 553 –
Volkswagen Crafter 397 –
Ford Transit 2 tons 392 –
Toyota Proace 301 –
MAN TGE 287 –
–
Salg af elvarebiler jan.-maj 2025:
Volkswagen ID.Buzz Cargo: 1.219 enheder
Renault Master E-TECH 332 –
Ford E Transit Custom 312 –
Volkswagen ID.4 Van 141 –
Toyota Proace Electric 135 –
Mercedes Benz E-Citan 123 –
Ford Explorer 115 –
Toyota Proace City Electric 93 –
Volkswagen ID.3 Van 79 –
Renault Kangoo E-TEH 69 –