(LJUBLIANA)

15 procent dyrere bliver den 258 hestes X klasse Mercedes V6 i forhold til en 4-benet 190 hestes udgave – men det er V6’eren, man skal have.

Det er nemlig noget helt andet.

Både de 4-cylindrede modeller og den nye V6’er hedder X klasse – men det er V6’eren, der har X-faktor.

Mercedes-drivline

Vi har prøvet den på såvel en off road strækning samt på landevej og motorvej – og den kendte V6 diesel, som anvendes i flere Mercedes bilmodeller, giver X klassen noget ekstra.

Her er også tyskernes eget permanente firehjulstræk og 7G-Tronic 7-trins automat-gearkasse.
Efterhånden er det kun bilens nøgle, der leder tankerne hen på en Nissan Navara, som X klassen er udviklet sammen med og bygges sammen med.

Ihvertfald designmæssigt.

Uafhængig affjedring

For selvfølgelig er det fortsat Navaras uafhængige affjedring, der er med til at give den ekstra komfort-fornemmelse, som ingen andre pick-up modeller kan matche på en ujævn vejstrækning.

En 190 hestes Navara på gule plader med automatgear i højeste Power-trim koster omkring 450.000 kroner plus moms, så regn med fra 520.000 kroner plus moms for en V6’er i samme udstyrsniveau.

Men hos VOTY.dk er vi ikke overraskede over prisen, som dog kun er et gæt ud fra de oplysninger, som vi fik ved præsentationen i Slovenien af Mercedes’ direktør for produktstrategi på X klassen, Soeren Haese.

Fornemt firehjulstræk

For den er en helt anden bil, der er tale om. Et imponerende 4Matic permanent firehjulstræk, som med down hill-assist, reduktionsgear og brug af surround kamera bringer én sikkert rundt i terrænet. Fordelingen er 40:60 mellem for- og baghjul – hvortil kommer spærredifferentialer.

Op ad bakke sørger de 258 hk og 550 Nm for at bringe bilen sikkert op – selv om man naturligvis ikke kører andet end andante, når man kører i terræn. Bilen klarer en stigning på 45 grader, vadedybde på 60 cm og frihøjde på 202 mm.

På motorvejen kan man derimod give den gas – og man trækker hurtigt fra de fleste. 7,5 sekunder til 100 km/t og 205 km/t på toppen. Her kan man vælge manuel mode med skifteplader bag rattat. Forbruget er dog derefter – 11 km/l er snitforbruget.

Alternativ til SUV

Man kan også vælge andre køremåder end manuel skift – således ”Comfort”, ECO, Sport samt Off Road.

Under alle forhold er bilen i særdeles støjsvag – for Mercedes har gjort meget ud af isoleringen. Nok er bilen udviklet som arbejdshest, men man vil gerne deltage i luksusklassen med X klasse, der kan være et alternativ til SUV-bilerne.

Men man kan jo bruge den til arbejde i hverdagen og til fest aften og weekend – måske med bagsæder, men så taler vi om over en lille million kroner. Og så er V6 turbo skiltet på skærmen måske for dominerende. Typisk tysk kan man sikkert bestille bilen uden skilte.

Arbejdshest i Danmark

I Danmark bliver det nu nok mest som en arbejdshest på gule plader, vi kommer til at se den – men så er der også en trailervægt på 3,5 tons at gøre godt med.

Så den klarer fint en trailer med en lille gravemaskine.

Nu testede vi dog ikke bilen med læs – men den uafhængige affjedring er ikke nødvendigvis en fordel frem for konkurrenter med stiv bagaksel.

Optimalt sikkerhedsniveau

Direkte konkurrent bliver VW Amarok, som også kommer med en 258 hk V6-motor – endda med overboost, så der er flere kræfter til stede ved acceleration.

X klassens store fordel frem for Amarok er sikkerhedssystemet, hvor X klassen modsat Amarok kan tilbyde adaptiv fartpilot (Distonic) og nødbremse. Her kan vi også nævne skiltegenkendelse, linjevogter, trailer assist, bakkamera, hill start assist og LED lygter for og bag.

Men X klasse byder ikke på en kabine i samme luksustrim som i den større Amarok. På flere punkter var der vel meget plast i X klasse V6, og vi savnede en del aflæggeplads. Men vi må rose de komfortable sportssæder og kørestillingen.

Teknik Mercedes-Benz X 350d 4Matic:
Motor: Turbodiesel V6.
Slagvolumen: 2.987 ccm.
Ydelse: 258 hk v. 3.400 omdr.
Moment: 550 Nm v. 1.400-3.200 omdr.
Gearkasse: 7-trins automat (7G-Tronic).
Træk: Permanent firehjulstræk 4Matic.
Differentiale: Spærredifferentiale bag.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Chassis: Ramme-konstruktion.
Topfart: 205 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,5 sek.
Forbrug-snit: 11 km/l.
CO2 udslip: 237 g/km.
Frihøjde: 202 mm.
Til/frakørselsvinkler: 29/34 grader.
Rampevinkel: 20,4 grader.
Hældningsvinkel: 49,8 grader.
Vadedybde: 600 mm.
Pris: Kendes ikke (ca. 15 pct. over 4 cyl udgaver)

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk