Kinesiske bilproducenter stormer frem. På bilmessen i Paris viste Kinas højst rangerende bilmærke GAC de biler, der er på vej til Europa. Andre bilmærker er her allerede.

Kinesiske firmaer har allerede i mange år fyldt meget på de internationale biludstillinger, og det både udstillinger for biler og erhvervskøretøjer.

I første omgang var det komponenter, der blev udstillet. Kinesiske busser har tillige længe været testet i Danmark, bl.a. elektriske BYD, og Roskilde får snart 20 elbuser fra Kinas største busproducent, Yutong.

Volvo fra Kina til Europa

Volvo Cars ejes i dag af kinesiske Geely, som også bygger Volvo-biler i Kina – biler, som også produceres til europæiske markeder. Det gælder således S90 sedan.

Hedengangne LDV fra England er kommet tilbage til Europa i form af kinesiske SAIC – fortsat med navnet Maxus, og bl.a. i el-udgaven EV80. SAIC var bl.a. med på IAA messen i Hannover.

Bilerne fås lige nu i Storbritannien, men også i Tyskland, hvor der er leveret 200 elektriske EV80 Maxus til udlejning.

Bilmærket GAC på vej

På bilmessen Salon de l’Automobile i Paris, der lukkede i den forgangne weekend, fik Kinas højst rangerende bilmærke GAC er rigtig stor stand mellem BMW og Mercedes-Benz, måske fordi syv store bilmærker meldte afbud til messen.

Men GAC skal man ikke kimse ad. Moderselskabet ligger nummer 202 på Fortune 500 listen – og GAC, stiftet i 2008, skulle være Kinas største bilproducent.

Så mens mange europæiske producenter først vælger at præsentere deres nye biler på kinesiske biludstillinger – fordi Kina er verdens største bilmarked – så er kinesiske producenter ved at vælge europæiske shows som deres premiere-udstilling.

Verdenspræmiere i Paris

Således også GAC, som i Paris havde verdenspremiere på deres SUV kaldet GS5 med bl.a. 6 trins japansk Aisin automatgearkasse.

Og GAC stiller op i Paris, bl.a. fordi fabrikken har planlagt at introducere deres produkter her i Vesteuropa indenfor få år.

GAC er allerede i 15 lande inklusive i Østeuropa.

Byton og Borgward

Af andre kinesiske fabrikker, der vil sælge deres produkter udenfor Kina, er Byton, som har udviklet en elbil med 520 kilometers rækkevidde.

Den blev vist i begyndelsen af året som prototype i USA – og ligeledes i sommer på Pebble Beach i Californien. Europa-premiere er planlangt til 2020.

Men vi kan ikke komme ind på alle de kinesiske producenter, som dukker op i Europa på sigt – men lige nævne, at f.eks det hedengangne mærke Borgward er genskabt af grundlæggerens efterkommere og i dag produceres i Kina – og faktisk sælges i Tyskland.

Samlefabrik i Europa

Den kinesiske producent Great Wall Motors (GWM) har samlefabrik i Bulgarien – og har solgt deres pick-up biler i bl.a. Italien og Storbritannien i mange år til billige penge.

Great Wall Motors har tillige indgået en teknisk samarbejdsaftale med tyske BMW.

Samme firma sælger også godt i mange østeuropæiske lande samt tredjelande som Sydafrika, hvor de også har deres datterselskab Haval på banen med SUV biler.

Ny pick-up på tour

For nylig gennemførte Great Wall Motors en 4.500 km ekspedition i Sydafrika med deres nye pick-up Steed 5E Bakkie sammen med en lang række Havel SUV biler, som Steed 5E deler platform med.

Turen gik fra Johannesburg til Cape Town via Kruger National Park – med en række donationer til både parken foruden livredderklubber samt børne- og ungdomshjem i Durban.

Det er noget, der har gjort befolkningen i Sydafrika ekstra opmærksom på de kinesiske bilmærker.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk