540.000 kroner skal man slippe for den hvasse Mercedes-Benz GLE med 258-hestes V6 dieselmotor – på gule plader naturligvis. Plus moms. Men på hvide plader skal vi også et godt stykke over millionen.

Vi kender en entreprenør, som efter i fjor at have deltaget i en gruppetest i fagbladet ”Mester Tidende” med en GLC-udgave med samme motor som deltager, straks efter skiftede sin alders-stegne firehjulstrækker ud med en momentstærk Mercer i en 350d Van-udgave.

Det var selvfølgelig væsentligt at have 3,5 tons trailervægt, men det klarer bilen jo også, og det er vigtigt, når bilen skal trække en trailer med skiftende gravemaskiner i det daglige. I en GLE, som vi har prøvet her, er kræfterne naturligvis lige så overbevisende med de 620 Nm ved 1.600 omdrejninger.

2.000 liter varerum

Med fabriksmonteret trækkrog trykker man blot på en knap, og krogen vipper ud og klikker selv på plads. Det er selvfølgelig er stor SUV, så læssehøjden målte vi til 740 mm. Til gengæld er der over 2.000 liter varerum at gøre godt med. Plus rum under varerumsgulvet.

I kabinen er der ud over aflåseligt handskerum også midterboks, hvor man finder to USB-stik.

Testbilen havde trinbrætter i aluminium til at beskytte dørsiderne, men også gode ved ind- og udstigning. Så ser det også godt ud – ligesom signatur-kørelyset.

9 trins automatgear

GLE-serien har samtidig 9-trins automatgear kaldet 9G-Tronic, som er utrolig behageligt skiftende med helt bløde overgange. Og samtidig er den jo virkelig hurtig og når 100 km/t på 7,1 sekund. Topfarten opgiver fabrikken til 225 km/t. Man kan i øvrigt vælge at bruge manuel gearskift via skiftepladerne bag rattet.

Bilen har også fartpilot/begrænser – og selvfølgelig adaptiv fartpilot, som Mercedes kalder Distronic. Men en del af sikkerhedsudstyret kommer i forskellige pakker, som man kan vælge imellem.

4Matic firhjulstrækker sikrer samtidig en mere stabil kørsel på landevejen – og en god præstation i terrænet. Pirelli Scorpion dækmonteringen var dog mere til landevejen, men kommer man i uføre, er det også rart at affjedringen kan højdeindstilles, og så er der jo også down-hill assist.

Gearskiftet skal læres

Som de fleste Mercedes-biler med automatgear foregår gearskift via en stilk til højre på ratstammen, men det kræver tilvænning, at man f.eks. skal vippe stilken to gange for at bakgearet går i indgreb.

Men først på vej, så har man en sand flyder, som man sagtens kan køre hundredvis af kilometer i – uden at blive træt i ryggen. Godt støttende sæder betyder meget.

Og så er det rart selv at kunne indstille affjedringen mellem eco, comfort eller sport. Det sker via at drejehjul i midterkonsollen, som også bruges til andre indstillinger.

Masser af luksus

Kabinen var præget af en høj grad af luksus med el-lædersæder (med memory) og læderrat samt alu-inspireret instrumentbræt og dørsider.

Bilen havde ekstra elektrisk betjent panorama-glastag, parkerings-assistent, parkeringssensorer og 2-zone klimaassistent. Udvendigt var bilen forsynet med lækre AMG-alufælge med 265/45 R20 dæk. Man kan jo bestille sin bil med AMG-styling.

På biludstillingen i Paris præsenterede Mercedes-Benz en helt ny GLE-model, som lanceres herhjemme en gang næste til år. Men fortsat med mulighed for den heftige diesel, som om fabrikken har meldt ud, at brint-teknik vil fylde meget i selskabets fremtidige model-sammensætning.


Faktaboks Mercedes-Benz GLE 350d V6 4Matic:
Motor: V6 turbodiesel.
Slagvolumen: 2.987 ccm.
Ydelse: 258 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 620 Nm v. 1.600 omdr.
Topfart: 225 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,1 sek.
Gearkasse: 9-trins automatgear (9G-Tronic.)
Dæk/testbil: Pirelli Scorpion Verde 265/45 R20.
Varerum: Ca. 2.000 liter.
Læssehøjde: 740 mm.
Gennemsnitsforbrug NEDC-metode: 15,6 km/l.
CO-2 udledning: 169 gram/km.
Halvårlig grøn ejerafgift: 3.440 kr.
Ekstra årlig afgift v. privat brug (papegøjeplader): 5.920 kr.
Pris ekskl. moms: 538.152 kr.
Pris inkl. moms: 620.300 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk