Efter utallige opfordringer fra både brugere og fagpresse præsenterer Toyota nu en helt ny udgave af deres navnkundige Hilux pick-up. Den får tilnavnet Invincible – uovervindelig.

Moderniseret naturligvis efter de mest moderne multimediesystemer – med Apple CarPlay og Android Auto og avanceret sikkerhedsudstyr – men allervigtigst er, at man endelig vil kunne få bilen med en teknik, som mange har savnet.

Tidligere var der en 3-liter udgave med 170 hk, som ikke længere sælges i Europa – men nu råder japanerne bod på misæren med en helt ny og kraftigere 2.8-liters motor med 204 hestekræfter og et drejningsmoment på hele 500 Nm.

Klar til kunderne i 2021

Det er nogle af de største ændringer på den nye udgave af en af verdens mest hårdføre biler. Den nye Hilux bliver introduceret i begyndelsen af næste år. Men kan bestilles senere i år.

Med den nye bil kan man pludselig bide skeer med den mest solgte pick-up i Europa – Ford Ranger, der også byder på over 200 hk, men som kun har en 2-liter dieselmaskine med dobbeltturbo.

Vi glæder os til at prøve den nye Hilux, som Toyota markedsfører i 2021 sideløbende med den nuværende motorstørrelse på 2,4 liter dieselmaskine med 150 hk og 400 Nm, som jo stadig kan tilfredsstille mange kunder, som f.eks. ikke har behov for at køre rundt med fuld last – med en tung trailer.

Extra Cab og Double Cab

Den nye Hilux med den nye motor accelererer fra 0 til 100 km/t. på 10 sekunder rent, hvilket er en forbedring på 2,8 sekunder sammenlignet med den nuværende motor.

Det vil stadig være muligt at vælge mellem varianterne Extra Cab og Double Cab samt mellem seks-trins manuelt gear og seks-trins automatgear koblet sammen med et firehjulstræk.

Den nye Hilux får et nyt og mere robust design, som er seneste modelune for pick-up køretøjer. Først set i USA – men bl.a. også i den nye Ford Ranger og Mitsubishi L200.

Helt redesignet

Hilux er fuldstændig redesignet med en ny og markant tredimensionel frontgrill og kofangere.Vi kan nævne nye LED-lygter både for og bag med en særlig lyssignatur. Der er også nye 18 tommer alufælge.

Målet i udviklingen af den nye Hilux var at bevare modellens legendariske offroad-egenskaber og samtidig tilføre endnu højere komfort under kørsel på almindelig vej.

For at sikre at Hilux fortsat vil kunne klare sig i terrænet, har man bevaret arkitekturen med et separat karosseri monteret på en stiv chassis-ramme, der er i stand til at modstå voldsomme vridningskræfter og derfor er mere holdbart.

Forbedret affjedring

Komforten i den nye Hilux har også fået et ekstra løft ved at forbedre hjulophæng og servostyrings-systemet. Støddæmperne både for og bag er blevet trimmet og sammen med et forbedret bladfjederdesign og nye bøsninger medfører det en mere komfortabel oplevelse bag rattet under kørslen selv på meget hullede veje.

Toyotas ingeniører har forbedret offroad-egenskaberne yderligere på den nye Hilux.

En ny elektronisk funktion, der efterligner funktionen fra et ægte mekanisk differentiale-spærre, lavere motoromdrejninger ved tomgang fra 850 til 680 omdrejninger i minuttet kombineret med en bedre afstemt speederrespons, et opdateret anti-udskridningssystem samt en ny dækvinkel-overvågning.

Nyt interiør med stor skærm

Inde i kabinen kan nævnes et nydesignet instrumentbord, en ny og integreret otte tommer multimedie touch skærm med trykknapper, der er lette at betjene selv i terrænet – samt mulighed for integration af smartphone med Apple CarPlay og Android Auto.

En lang udstyrsliste giver mulighed for bl.a. nøglefri betjening, satellitnavigation, fuldautomatisk klimaanlæg og parkeringssensorer for og bag.

Det vil også være muligt at tilvælge sikkerhedspakken Toyota Safety Sense, der bl.a. indeholder automatisk nødbremse, som bremser ned for både biler og fodgængere. Toyota nævner ikke noget med adaptiv fartpilot. Men det kan man håbe følger med.

Kendt fra Top Gear og Dakar Rally

Flere vil sikkert huske bilens præstation og udødeliggørelse i det populære tv-program Top Gear, hvor værterne bl.a. prøvede at drukne bilen, sprænge den i luften og sætte ild til den. På trods af de strabadser var det dog stadig muligt at få bilen startet efterfølgende.

Derudover deltager Toyota Hilux hvert år i det legendariske Dakar Rally, hvor både biler og motorcykler skal forcere noget af det mest udfordrende terræn i verden. I 2019 sikrede Toyota Hilux sig sejren i løbet med flere andre Hilux’er blandt de øvrige topplaceringer. Det var dog i en specialpræpareret rallybil med V8 motor.

Toyota Hilux har rundet 50 år, og der er solgt omkring 20 millioner. Hilux på verdensplan, og i Danmark kører der i dag knap 4.000 Hilux på vejene. Det betyder, at for hver tre pickupper i Danmark er mindst en af dem en Hilux.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk