Scanias serie af 13-liters motorer er blevet udvidet med en version på 540 hk.

Den nye DC13 166-motor er primært beregnet til kunder, der kræver råstyrke og fremragende køreegenskaber, men hvor begrænsninger på for eksempel vægt eller forakseltryk gør den mere fordelagtig end V8-motorerne med en effekt på 520 hk og opefter.

“Vi forsøger altid at tilbyde præcis det, kunderne skal bruge, og vi kunne se, at vores kunder efterspurgte en topmodel af vores 13-liters arbejdshest”, siger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President og direktør for Scania Trucks.

Fem effektversioner

Han peger på, at Scanias sekscylindrede rækkemotorserie er brancheførende, når vi snakker brændstoføkonomi.

”Scania-lastbiler med 13-liters motorer har vundet den tyske ‘Green Truck’-pris tre år i træk, og det er lidt af en præstation,” fortæller han.

Scanias mest udbredte motor, den sekscylindrede rækkemotor, fås derfor nu i fem effektversioner: 370, 410, 450, 500 og 540 hk.

Seks cylindre eller V8

”Meget af teknologien i den nye 540’er findes også i søstermotoren på 500 hk, eksempelvis en robust turbo med fast geometri og kuglelejer i stedet for bøsninger,” siger Alexander Vlaskamp.

540-motoren egner sig særligt til gennemsnits-vogntogsvægte under 45 ton hvor kunderne kan nyde godt af såvel ekstra brændstofbesparelse som 300 kg øget lasteevne mens 520 V8-motoren fortsat vil være det mest brændstoføkonomiske valg, når gennemsnitsvogntogsvægten overstiger 45 ton.

Alle DC13-motorerne har det til fælles, at de byder på fremragende brændstoføkonomi og kun bruger SCR til efterbehandling af udstødningen.

Lave omdrejninigstal

“Den forbedrede brændstoføkonomi og kraft/vægtforholdet gør denne motor til et godt valg for mange Scania-kunder”, er meldingen fra Alexander Vlaskamp.

Med 2.700 Nm fra 1.000- til 1.300 omdrejninger er der mulighed for såvel en ganske hurtig gearing og lave omdrejningstal som til en god startevne. Men 500 hk udgaven yder dog 2.550 Nm allerede fra 925- til 1.340 omdrejninger – altså over et større omdrejningsområde. Men vi har ikke set momentkurven i den nye 540 hk motor i forhold til 500 hk motoren.

Alle Scanias Euro 5- og 6-dieselmotorer kan for øvrigt køre på en blanding af op til 100 % hydrogeneret vegetabilsk olie (HVO) samt på diesel og HVO i et vilkårligt blandingsforhold uanset motorserie.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk