Det var et meget fedtet terræn ovenpå masser af regn, da vi tidligere i dag testede de nye Range-Rover bilmodeller på godset Lerchenborg ved Kalundborg. Og måske havde det hjulpet med mere grovkornede dæk – for der var mange udskridninger, når vi skulle ned af de mere stejle bakker.

Også selv om vi benyttede bilernes HDC, Hill Descend Control – altså et system, hvor man ikke rører speederen og alene styrer bilen ned af bakkerne. Et højere gear viste sig dog at afhjælpe situationen.

Start hos Peer Glad
Det var Danmarks førende bilforhandler Peer Glad i Kalundborg, der sammen med importøren British Car Import, som viste den nye pallette af de aristokratiske biler i Van-udgaver: Land-Rover Freelander, Discovery, Range-Rover Evoque, Range-Rover Sport og Range-Rover – sidstnævnte bl.a med V8 liter dieselmotor.

Salget af Land-Rover og Range-Rover på gule plader er steget de senere år – uden dog at nå op på gulpladesalget tilbage før afgiftsomlægningen i 2007. Men eksempelvis Evoquq sælger bedre som Van end som personbil.

Evoque på vej
Evoque var dog ikke med i nyeste 2014 udgave med 9-trins gearkasse og sikkerhedssystemer som Blind Spot, der opdager trafikanter i de blinde vinkler, linievogter (Lane Departure Warning), der gør, at man holder sig i sin bane, afstandsregulering (Adaptive Cruise Control), der advarer, hvis man kommer for tæt på bilen foran samt Traffic Sign Recognition, der på en skærm viser de skilte, man kører forbi.

Range-Rover Sport kørte vi i skoven i den 6-cylindrede V6 diesel, mens  der ikke var den nye hybrid V6’er med, som tros fornemme præstationer kører 15,6 km/l. en fås også med V8 diesel på 4,4liter, som vi dog prøvede i den nye Range-Rover. Bilen, som har de samme finesser som den nye Sport udgave så som linjevogter. Parc Assist fås også, hvor bilen selv parkerer – hvor man som fører kun styrer speeder og bremse.

Facelifted Discovery
Den nye Discovery er også for ny til at være landet i Danmark – men der er tale om et større facelift, hvor sensorer hjælper med udsynet, når man kommer til et T-kryds. Der bliver valg imellem seks gearsystemer.

Endelig har den hæderkronede Defender fået en opblomstring – dels i 130 tommer udgave som mandskabsvogn uden afgift.

Land-Rover præsenterer også Terrain Response 2 Auto, hvor man kan vælge imellem fem indstillinger i forhold til underlaget.

Spar 1,2 mio. kroner
Vælger man sin Range-Rover som Van kan man spare mere end 1,2 mio. kroner i afgifter i forhold til hvidpladeudgaven.

Range-Rover Sport kan man spare knap en millioner kroner på, Discovery godt 400.000 kroner –  og Evoque over 350.000 kroner på. En Range-Rover som Van kan fås fra 866.881 kroner uden moms, 976.298 kr. inklusive moms. På hvide plader er prisen 2 mio. kroner.

Bilerne har også trailer assist, som sikrer optimal sikkerhed med kørsel med trailer. Peer Glad sælger til formålet også Ifor Williams trailere, Danmarks mest solgte erhvervstrailere, som vi prøvede på en slalombane – og både bilen, Discovery, og trailer viste stor stabilitet takket været trailer assist, som både tager hensyn til bilens affjedring, bremser og trailerens indvirkning.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk