Af Finn Bruun

Snart ventes IMO-kravene om ballastvand at træde i kraft. Det giver erhvervet en aldrig før set multimilliard udgift – i dollars.

For at den internationale regulering om spredning af ballastvand kan træde i kraft, kræver det, at yderligere minimum én betydende skibsfartsnation tilslutter sig konventionen.

Derfor var der store forventninger til Panamas holdning, da Partnerskab om Ballastvand, der består af Naturstyrelsen, Søfartsstyrelsen og Danmarks Rederiforening, forleden holdt en stor international konference om ballastvand i København.

Panama følger trop
Der kom ikke nogen krystalklar udmelding fra Panamas talsmand i FN’s internationale maritime organisation, IMO men dog en tilkendegivelse af, at Panama har til hensigt at ratificere konventionen. Så med den såkaldte ’Assembly Resolution’, der bl.a. forlænger konventionens ikrafttrædelsesperiode, synes at være skabt det fornødne grundlag.

Resolutionen skal til afstemning i IMO her i slutningen af november. Konventionen træder i kraft 12 måneder efter, at den er blevet ratificeret.

Kæmpe udfordring
– Såvel de kommende internationale regler på området som den regionale implementering vil blive en meget stor udfordring for erhvervet, siger sekretariatschef i Danmarks Rederiforening, Peter Olsen.

Det betyder dog samtidig masser af opgaver for den danske maritime industri, der står klar som leverandører af det nye udstyr, som der bliver kø efter.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk