Iveco løftede tidligere i dag sløret for en helt ny udgave af Daily varebilen, som både har fået opdateret design og teknik.

Det skete via et virtuelt møde fra Torino med Iveco brand-chef Thomas Hirse som ordstyrer – og hans stab af eksperter som bisiddere.

Den nye model skulle lande på dansk asfalt i oktober måned.

Ny luftaffjedring

Set udefra er fronten ny med ændret grill, som er delt i to – men teknisk er det nok den nye AirPro luftaffjedring med elektronisk styring, der er det mest spændende.

Samtidig har man sikret, at køretøjet krænger 30 procent mindre i sving end i den nuværende model – så sammen med en ny kabine med ergonomisk rigtigt udformede sæder, der tilpasser til chaufførens krop, er man sikret bedste komfort.

Luftaffjedringen betyder også, at der passes bedre på lasten – og luftsystemet kan sænkes, så det er lettere at laste og losse bilen.

Ny stemmestyring

Efterhånden er det blevet moderne med stemmestyring – og det er Iveco også en del af med Driver Pal fra Alexa systemet fra Amazon.

Så behøver man ikke at tage øjnene fra vejen – og se på navigationen, når man skal finde vej.

Alexa har masser at byde på, da der også er et flådestyringssystem ind over. Chaufføren kan også få informationer fra firmaet hjemme og blive informeret om vejret – og det kan ske på mange af de største sprog – med flere kommer til.

Nye miljøkrav allerede klar

Teknisk er der også fokus på brændstoføkonomi og Iveco er klar med at opfylde kommende krav fra 2025 allerede nu. F.eks. overfor Euro 6 Final og Euro VI-E.

Den kraftige 3-liters maskine byder på en besparelse på seks pct. brændstof – og en forøgelse af drejningsmomentet på 15 pct. Den mindre 2,3 liters motor er også opdateret. For miljøet er der nu dobbelt SCR efterbehandling.

Vi kan teknisk også nævne en ny og mere økonomisk 6 trins manuel gearkasse – om end danske kunder for langt de fleste tilfælde køber Daily med 8-trins HiMatic automatgear.

Brint sammen med Nikola

2,3-liters dieselmotoren er allerede legendarisk for sin økonomi og sin trækkraft – nu er ydelserne mellem 116- og 156 hk – mens 3-liter udgaven går fra 160- til 207 hk. Dertil kommer også udgaver med naturgas – og udgaver med 7 tons totalvægt.

Næste år kommer ny udgave med firehjulstræk plus en eludgave.

Også brint skulle være på tegnebrættet – og her forskes der på livet løs med den amerikanske partner Nikola, blev der sagt.

Corona-krise øger salg

Iveco har som sine konkurrenter i branchen mærket nedture og opture under Corona-krisen – men lige nu ser 2021 til at blive et succes-år – om end der er udfordringer med mangel på elektronik.

Men krisen har betydet, at flere køber på nettet – og det har øget behovet for ”Last Mile” distribution. Der er i hvert fald kommet et ekstra skift ind på Daily-fabrikken i Suzzara.

De øgede aktiviteter i anlægssektoren har også betydet, at chassis-udgaver af Daily er mere efterspurgte – og her kan luftaffjedringen reducere vibrationer i bilen med 25 pct. – og sænke rammehøjden på 10 sekunder.

Følge bilens ve og vel

Iveco Driver Pal har My-Iveco funktionen, der er udviklet med Amazon Web Services. Her kan man følge bilens ve og vel, administrere navigationen, tilkalde vejhjælp samt få tips undervejs, så der kan spares endnu mere brændstof.

En særlig My Community app sætter chaufføren i forbindelse med andre chauffører – så der kan undgås trafikøer.

Eftermarkedet er der også tænkt på – og her hedder det bl.a. ”Pay per Use” – så man kun betaler præcis det, man får lavet.

Nye motorer til S-Way

I den tunge ende af skalaen fortalte Iveco om en opdatering af den ellers kun to år gamle eksporttrækker S-Way – her var der fokus på et par nye motorer, hvor der er op mod tre pct. bedre økonomi. Motorerne fra Iveco er nu også godkendt til HVO biodiesel

Her er det værd at nævne den ny 490 hk motor vil passe godt til danske kunder. Den anden nyhed er en ny 530 hk motor. Men vi skal også nævne nye akselkonfigurationer (bagtøjsudveksling ned til 2,31:1 – samt optimeret GPS-styring – kaldet predictive cruise control.

Ellers var det især connectivity – samt at man via sin app kan indstille køl og varme i bilen allerede hjemmefra. Et opdateret klimaanlæg er også kommet til.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk