En ny plug-in-hybrid udgave af den originale Jeep – Jeep Wrangler 4xe – er netop blevet præsenteret internationalt.

Bilen kommer til Danmark i juli måned til priser fra 1,1 million kroner  – på gule plader til cirka halv pris plus moms. Disse priser er dog ikke meldt ud.

Wrangler modellen rullede af samlebåndet for første gang i 1986 – og er kendt for sine stærke offroad-egenskaber.

Alle Jeep skal på el

Bilen fortsætter Jeeps indsats for at elektrificere mærkets modeller, uden at gå på kompromis med sine klassiske kendetegn.

I stedet udnytter den teknologien til at opnå endnu bedre offroad-præstationer – og den terrænduelige offroader tilbyder også helt eldrevet og ægte firehjulstræk.

Jeep Wrangler 4xe kendes på logoer med et elektrisk-blåt omrids, og stikket til opladning er placeret i bilens venstre side foran, så der er nemmere adgang til det, når man parkerer ved ladestandere.

Højt placeret elstik

Stikket er også placeret højt for at sikre, at det ikke påvirker bilens evner til at krydse vandløb.

Udstyret i kabinen omfatter syv tommer TFT-farvedisplay i instrumenteringen foran rattet, 8,4 tommer touchscreen med infotainmentsystemet Uconnect, der også byder på Apple Carplay, Android Auto og navigation.

Oven på instrumentbordet er er en LED-batteriindikator, som giver overblik over ladestatus, og til venstre for rattet kan man vælge de tre Hybrid Modes køresystemer.

Særlig drivline

Drivlinjen er særlig, da den kombinerer to elmotorer med et 400V-batteri med en 4-cylindret benzinmotor med turbo og en 8-trins såkaldt TorqueFlite-automatgearkasse.

Systemydelsen er på 380 hk og 637 NM. Den ene elmotor er en BSG-motor, der er monteret på benzinmotoren – og fungerer sammen med den. Den kan også fungere som generator, hvis der er behov for det.

Den anden elmotor er på 145 hk og er indbygget i gearkassen – til fremdrift. Den samler også strøm op ved opbremsninger.

To koblinger

Drivlinjen har to koblinger. Den første sidder mellem forbrændingsmotoren og elmotoren. Den kan afkoble forbrændingsmotoren og gør det muligt at køre på ren el med en rækkevidde på op til 45 km WLTP. Når den kobler til, kombineres kræfterne fra elmotoren med kræfterne fra forbrændingsmotoren.

Den anden kobling sidder bag elmotoren. Den er forbundet med gearkassen og sikrer køreegenskaberne og effektiviteten – det vil sige at fastholde de unikke offroad-præstationer, der er så ikoniske for modellen.

Præstationerne er forbedret. 0-100 km/t. tager kun 6,4 sekunder, hvilket er imponerende, når man tager højde for bilens størrelse og vægt. Samtidig er CO2-udledningen reduceret med næsten 70 procent – sammenlignet med forbrændingsmotorerne.

Samme 65 liter tank

Batteriet er på 17 kWh. Det kan lades med op til 7,3 kW, og det er placeret under bagsæderne.

Placeringen betyder, at bagagerumspladsen er den samme (533 liter) og at benzintanken har samme kapacitet (65 liter).

Batteriet er indkapslet i aluminium og har eget varme- og kølesystem for at sikre optimale driftsbetingelser. Alle elektriske systemer og komponenter er forseglede og vandtætte. Derfor kan Jeep Wrangler 4xe klare vadedybde på 76 cm – som alle andre Trail Ratede Jeeps.

Tre hybrid modes

Wrangler 4xe har tre Hybrid Modes, som kombinerer forbrændingsmotoren med elmotoren.

Med ‘Electric’ drives bilen alene af el, medmindre den har brug for maksimalt moment, og i ‘eSave’ drives bilen af forbrændingsmotoren, hvilket sparer batteriet til senere brug – f.eks. til bykørsel eller fuldt elektrisk offroad-kørsel.

I ‘eSave’ kan chaufføreren vælge enten ‘Battery Save’, der fastholder batteriniveauet, eller ‘Battery Charge’, hvor forbrændingsmotoren også oplader batteriet op til 80 procent.  Jeep Wrangler 4xe opsamler som nævnt også bremseenergien, så snart man træder på bremsepedalen, og er 4×4 i brug, opsamler alle fire hjul bremseenergi til batteriet.

Bedre i terræn

Jeep Wrangler 4xe er udstyret med avancerede 4×4-systemer i alle udgaver. Den kommer med 4×4-indstillingerne 2H, 4H AUTO, 4H Part Time og 4L – og også i 4L er alle Hybrid Modes tilgængelige.

Det konstante moment fra elmotoren giver en præcis og kontrolleret oplevelse, når det går opad, og der er ikke behov for mange omdrejninger for at holde et godt moment, hvilket sikrer mindre belastning på drivlinjen.

Modellen har fortsat alle tekniske offroad-løsninger med de nyeste Dana-aksler, Tru-Lock electric front- og rear-axle lockers, Trac-Lok limited slip differential og elektronisk frakobling af stabilisator foran (i udgaven Rubicon).

Med adaptiv fartpilot

Som standard kommer den med fuld LED-lys, blindvinkelalarm (der også giver alarm, hvis der komme blister fra siderne, når man bakker ud af en parkeringsbås), bakkamera, ESC, ERM (Electronic Roll Mitigation) og nøglefrit Enter ’N Go.

Den har parkeringssensor for og bag, automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot og automatisk langt lys.

Desuden er Wrangler 4xe i Danmark udstyret med sæder med læder og læderoptik, varme i sæder og rat, ekstra mørke bagruder, 18 tommer’ alufælge og Alpine-lydanlæg med ni højtalere.

Gulpladepriser ikke fastlagt

I Danmark kommer Jeep Wrangler 4xe i udgaverne Sahara til priser på hvide plader på 1.100.000 kroner, den begrænsede jubilæumsmodel 80th Anniversary og Rubicon koster begge 1.150.000 kroner.

Traditionen tro vil bilerne også kunne fås på gule plader, men her er priserne som nævnt endnu ikke fastlagt. Regn med cirka halv pris plus moms.

Wrangler 4xe 80th Anniversary kommer udover alt det ovenstående udstyr desuden med metal-cover til reservehjul, kamera foran til offroad-kørsel, mørke detaljer og 80th Anniversary-look.

Rubicon er den ultimative offroad-konge og kommer foruden alt det nævnte udstyr med særlige 17 tommer offroad-alufælge med offroad-dæk, Rock-Trac-system og sort hardtop.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk