1.000 kroner. Det er et godt bud på, hvad det fremover kommer til at koste en kunde ekstra, der vil have en varebil på basis af en personbil.
– Det er jo ganske mange biler, som det drejer sig om – vel cirka 6.000 biler om året, der bygges om fra personbiler til varebiler. Endnu snakker vi med Trafikstyrelsen om en løsning, men det skulle være noget med at importøren kunne opnå en såkaldt ”Second Stage Manufacturing” status – som sker, når fabrikker bygger en bil færdig et andet sted end på fabrikken– og det tror vi ikke umidelbart på kan gennemføres , siger Tejs Laustsen Jensen, chefkonsulent hos De Danske Bilimportører.
Det handler her om at bygge bilen i to tempi – først som personbil (M1) og så som varebil (N1).

I dag er de danske varebiler typegodkendt i Danmark, så de ikke skal til syn, før nummerpladerne kan hentes. I foråret var det dog slut for nye Van-modeller, fordi EU kræver, at fabrikken står for typegodkendelsen – også kaldet et COC dokument – når en bil skifter status fra M1 til N1 .
Fra 29. april næste år skal alle ombyggede varebiler til syn – hvis ikke Trafikstyrelsen får held med en omgåelse af det ny EU-direktiv.  Men de færreste tror på det længere. I Trafikstyrelsen har man dog ikke helt opgivet – og vil gerne prøve at hjælpe den betrængte bilbranche.

”Faktisk er det et direktiv fra EU, der er fem år gammel. Den handler om, at medlemsstaterne ikke skal have nationale typegodkendelser. I dag er der fælles EU typegodkendelser. Men vi er i snak med DBI, De Danske Bilimportører  for at finde en simpel løsning. Vi skal bare være klar ved udgangen af april næste år, hvor direktivet for i dag godkendte N1 biler falder væk. Reglerne gælder allerede for nye bilmodeller, siger kontorchef Mikael Spang Hanssen, chefkonsulent  i Fagområde Center for biler og grøn transport i Trafikstyrelsen.

Det vigtigste er, at EU ikke kan anfægte en dansk model. Det er tilmed kun Danmark og Benelux samt et enkelt østeuropæisk land, der bygger lokale varebiler – foruden Norge, der jo ikke er berørt af situationen.
Hos Peugeot Danmark har man taget konsekvensen, og indfører ny den nye 208 model som varebil. Den ombygges som alle biler fra Peugeot i Malmö – og skal så synes af den enkelte forhandler, der ud over synsgebyret også skal afsætte tid til opgaven.

”Vi kunne nok godt få et COC dokument fra fabrikken, men så skulle vi på forhånd vide, hvilker udgaver og farver, det handlede om – og det kan vi ikke håndtere lagermæssigt i Malmö. VI må acceptere forholdene, der jo handler om, at EU lovgivningen og den danske afgiftslovgivning ikke passer sammen, siger Steen Schwaner, produktchef for varebiler hos Peugeot Danmark.

Så vidt vides, er det kun en enkelt importør, der har sikret sig en COC aftale med fabrikken – nemlig Opel Danmark, men det gælder kun de tre modeller, hvor opbygningen er blevet crashtestet efter Opel fabrikkernes forskrifter – i øvrigt hos Dahl Engineering  i Thisted. Bilerne er Zafira, Meriva og Corsa, som fremover  stadig kan indregistreres uden syn herhjemme.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk