Det er 22 år siden, at bilproducenten Volkswagen opkøbte biludlejningsselskabet Europcar, der både besidder person- og varebiler.

Det fortsatte i syv år, indtil den tyske bilkoncern atter trak sig ud – og solgte sine aktier til det franske selskab Eurozeo for 3,3 mia. Euro.

Men nu – 15 år efter – er Volkswagen igen på banen – og har købt Europcar af de hidtil franske ejere. For 2,9 mia. Euro. 68 pct. af de nuværende aktionærer har sagt god for overtagelsen.

Østergaard Biler

Der er også en spændende dansk vinkel i sagen. Siden 1989 har Østergaard Biler i Aarhus haft en franchise-aftale med Europcar – det aarhusianske familie-udlejningsselskab blev etableret tilbage i 1954.

Det hele handler om, at bilproducenterne står ved en korsvej – og nu kalder sig mobilitetsselskaber. Kunderne ændrer karaktér – de vil ikke nødvendigvis eje deres biler, men lige så gerne lease eller leje. Gerne i et delebilsselskab.

Dertil kommer den øgede fokus på elbiler og forbundne biler – og på sigt selvkørende biler.

350.000 biler

I det nye Europcar Mobility Group, som selskabet hedder, indgår et konsortium med britiske Assestor Limited og nederlandske Pon Holdings B.V. – faktisk er Pon den ældste importør af Volkswagen biler.

Det er ikke en lille forretning, som Volkswagen nu kaster sig over – med 3.500 udlejningskontorer i 140 lande og med en beholdning på 350.000 køretøjer – og med fem mio. kunder pr. år.

Stiftet i 1949

Selv om Volkswagen vil opnå aktiemajoriteten i Europcar, vil man dog ikke kontrollere hverken det nævnte konsortium eller Europcar-selskabet.

Europcar er stiftet i 1949 med navnet L’Abonnement Automobile – og har også været ejet af franske Renault (1970), Wagon-Lits Group (1988) – som solgte halvdelen af aktierne til netop VW – og Accor Group (1992), sm købte Wagon-Lits aktier og etablerede navnet Europcar Interrent.

I 1999 købte VW så hele Europcar-koncernen og opkøbte året efter amerikanske Budget Car. Og solgte igen i 2006, som nævnt foroven.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk