Små børn skal have god plads – og da lille næsten nyfødte Arn skal med på fars og mors næste ekspedition til Asien, skifter Hauke og hustruen Ragnhilds køretøj. Fra Land-Rover Defender til en terrængående lastbil, når næste ekspedition begynder i februar næste år.

Aftalen med en lastbilproducent er på plads – men endnu ikke offentliggjort. Der bliver tale om en terrængående 4×4 model, som bl.a. er kendt fra entreprenørmæssige- og militære formål.

Hauke Bruhn udstillede sin seneste Land-Rover Defender på Hellas stand på transportmessen i Herning, hvor den var et godt blikfang og en god reklame for de nyeste lygter fra Hellas program – lygter, som er blevet brugt med stor tilfredshed i de uvejsomme områder, som ekspeditionerne er gået igennem.

Vigtigt med “ekstra” øjne
Bilens egne lygter er ikke nok, når man kommer ud i uvejsomt terræn, hvor der er fare for at køre ned i dybe huller eller bundløst mudder og sand. Hellas lygter var vigtige ekstra ”øjne” for Hauke Bruhn.

Lygterne er lige så vigtige som andet af det udstyr, som Defenderen var udstyret med – bilens spil, de særlige terrændæk og Hella LED-arbejdslygter. Og ikke at forglemme sovepladserne i teltet, der er monteret på taget af bilen. Teltet vippes op i stil med taget på en autocamper – bare en del mere primitivt.

Mange har set udsendelserne på TV 2 Syd programmet ”Fri”, hvor Hauke Bruhn i to omgange har taget seerne med på sine ekspeditioner fra Danmark til Kirgisistan via polarcirklen, gennem Rusland – og senest til øst-russiske Vladivostock. Med sig havde han hver gang også hunden Fozzy, der var vagthund på turene.

Udfriede sin drøm
Den tidligere tømrermester fra Aabenraa havde alt for meget arbejde – og gik ned med stress i sin forretning allerede da han var 36 år – og i samråd med familien valgte han at udfri sin drøm om en ekspedition med bil til Asien. Forretningen blev solgt – og bilen anskaffet. Første gang en ældre Land-Rover – anden gang en ny 130-tommer model.

Turene har bragt ham vidt omkring – først til Nordkap, som være rigeligt for de fleste – men turene fortsatte til Finland og gennem Rusland.

Det var dog ret problematisk at få et visum og få lov til at køre gennem landet uden at kunne sige, hvornår man forlod mandet igen – og en fast rute kunne han heler ikke garantere.

Støtte gennem Round Table
Men som medlem af en lokal Round Table klub i Sønderjylland fik han lokale finske Round Tablere med de rette russiske forbindelser til at klare problemet – selv om det blev til en del ekstra dage i det finske.

Som eventyrer afstår man fra en luksustilværelse, men lever på feltfod – dog bevæbnet med kameraudstyr, så eventyret kunne foreviges til udsendelserne på TV 2 Syd. Det bliver spændende at følge ”Max Hunt” på næste eventyr  i lastbil i 2016.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk