Der er aktivitet på havnen i Esbjerg. Grimaldi Lines er ankommet med deres bilskib med bl.a. nye Fiat Doblò varebiler fra Italien og Tyrkiet – og det vækker glæde hos mange erhvervskunder. For de danske Fiat Professional forhandlere har ikke haft nok biler at gøre godt med.

De første tre måneder er det blevet til 77 nye Doblò, hvor salget i samme periode i 2014 lå på 50 enheder. Fin fremgang – men nu skulle salget blive endnu bedre.

Det fortæller Fiat Professionals nye landechef i Danmark, Simon Lindegaard, i et eksklusivt interview med VOTY.dk.

Godt fodfæste
Han er netop tiltrådt sin stilling efter Pierre Martin Bos, der er tiltrådt som landechef for Fiat Professional i Frankrig. Simon Lindegaard var tidligere produktchef herhjemme for Fiat Professional.

Fiat Professional i Danmark har med deres nye varevognsserier Ducato og Doblò fået godt fodfæste i erhvervslivet.

Begge biler har i deres helt nye udgaver fået et stort kvalitetsløft, som afspejler sig både i kabinen og i samlekvaliteten. Doblò har udover den nye front fået ny kabine med ny instrumentbræt. Samme kvalitetsforbedring mærker man også i den nye Ducato, som jo blev Årets Varebil 2014.

Vidner om nytænkning
For Doblò er den nye udgave meget interessant, fordi hele kabinen vidner om nytænkning – med masser af aflæggeplads – bl.a. under passagersæderne, og med mulighed foren luge mellem kabine og varerum til transport af længere genstande. Bilen er mester i nyttelast.

Bilen kan nu fås med dobbelt passagersæde, så der kan være tre personer i bilen. Varerummet kan også fås med forskellige typer af udstyr og opbygninger.

For Ducato nåede salget i første kvartal op på 214 enheder mod 190 biler i samme periode i fjor.

Over 1.000 udgaver
Fiat Ducato tilbydes i over 1.000 udgaver – og i reglen kan man opfylde alle krav for kunder med hensyn til drivliner og opbygninger. Mange bliver også gjort færdige hos danske opbyggere – f.eks. når man skal have en alu-kasse eller et trælad på bilen. Vælger man i stedet for et stållad fra fabrikken, er bilen automatisk typegodkendt og skal ikke til syn.

”Ducato programmet udvides i år med et tre-vejs tiplad fra fabrikken samt en naturgasudgave, der opfylder Euro 6 normerne. Allerede her i sommer kan man få sin Ducato leveret med Euro 6 150 hk dieseludgave. Det hænger sammen med, at Fiats busudgaver skal opfylde normen fra september – og så har man jo motoren” siger Simon Lindegaard.

Flere dobbeltkabiner
Interessen for Fiat Ducato kassevogn ombygget som dobbeltkabine er også stigende. Det skyldes især at eb lovændring har gjort, at man er gået fra en vægtafgift baseret på en personbilsskala, til at nu betale afgift grøn ejer-afgift, som nu er baseret på bilens brændstofforbrug. Idet den nye Ducato kører så langt på literen, er der tale om en halvering af den årlige afgift, endda nogle gange mere.

De fleste Ducato sælges med traditionel finansiering til små og mellemstore virksomheder – bl.a. håndværkere – men flere og flere sælges i dag via de store leasingselskaber.
Også for de lidt mindre udgaver af Fiat Ducato, er salget øget.

Succes med kompakt udgave
”Vi har succes med salget af vores kompakte korte/lave L1H1 udgave med tilnavnet ”Tech” – den kan både pris- og udstyrsmæssigt hamle om med bl.a. Transit Custom,. Vi er rigtigt gode til at sælge de store Ducato’er, men med ”Tech” modellen, har vi nu fået bedre fat i dette segment. Salgstallene viser at, at folk har taget Ducato ”Tech” til sig, og med mere end en fordobling af salget i første kvartal i år sammenlignet med samme periode sidste år, ser vi positivt på Ducato L1H1 salget” siger Simon Lindegaard.

Flere virksomheder får deres Ducato skræddersyet fra fabrikken – det gælder bl.a. DHL, som får deres bil monteret med specielle hylder og med dør mellem kabine og varerum. Der står altid et par biler på laget til hurtig levering.

Bro-modellen
”Ellers har vi jo også vores bro-model med 5,9 meters længde, så bilen kan passere Storebælt til personbilspris. Det er dog vores store Maxi-udgaver L3H2, der sammen med chassisudgaver sælger bedst i Ducato serien. Biler, der ikke skal til opbyggeren – f.eks. kassevogne bliver i øvrigt klargjort på kajen i Esbjerg med montering af forskelligt udstyr. Eksempelvis LED lys i varerumet,” siger Simon Lindegaard.

Af landets 60 Fiat forhandlere, er der cirka en tredjedel, der har dedikerede erhvervssælgere, som bistår kunderne ned at finde den rette varebil eller minibus til en given opgave. Ikke mindst i busprogrammet i Ducato er der øget interesse for blandt busvognmændene.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk