Udgifter til brændstof fylder stadig mere på budgettet i vognmandsforretninger. Derfor er det vigtigt måske at tænke i andre baner, når man planlægger dækpolitik – såvel indkøb som service.
Vognmænd opfordres bl.a. til at holde øje med dækkenes lufttryk. Når dækket har det rigtige lufttryk hele tiden, opnås lavest mulig rullemodstand – og både dæk og karkasse holder meget længere. Det betyder mere for driftsøkonomien, end man skulle tro.
”Ved forkert lufttryk reduceres både styre- og bremseegenskaber markant, og man risikerer nedbrud. Det kan derfor være en god idé at kontrollere dæktrykket med jævne mellemrum. Man kan også øge kvalitetsdæks levetid ved dækopskæring. Så holder dækkene ca. 25 procent længere. Hertil kommer så, at man kan spare brændstof, for opskårne dæks rullemodstand er lavere end helt nye dæks, siger Lars Skov-Andersen, der er salgschef hos en af Danmarks største dækforhandlere, Euromaster.
Hurtigt tjent hjem
Han peger derfor på vedligeholdelse og optimering af dækkene – samt at investere i brændstofbesparende produkter med lang levetid. Mer-investeringen vil tjene sig hjem flere gange i form af besparelser på både diesel- og dækbudgettet.
Han opfordrer også til, at man ser mindre på anskaffelsesprisen og mere på totaløkonomien.
”Man med fordel se på den totale driftsøkonomi med udgangspunkt i sit individuelle behov og kørselsmønster snarere end blot at købe en masse billige dæk med kort levetid, siger han.
Se på rullemodstand
Ud over den korrekte type og det rigtige mønster til kørselsopgaven bør man fokusere på lav rullemodstand, der sænker brændstofforbruget, og gode karkasser, der kan re-gummieres.
”Merudgiften til kvalitetsdæk vil oftest have en meget kort tilbagebetalingstid. Et godt eksempel er Michelins nye regionaldæk ”MultiWay 3D” til lastbilernes styrende og trækkende aksler, der i kraft af lav rullemodstand og op til 30 procent længere levetid giver optimal totaløkonomi til trods for en lidt højere anskaffelsespris, siger Lars Skov-Andersen.
Derfor vil han gerne i tættere dialog med den enkelte vognmand for at beregne og vise, hvilken betydning brændstofbesparende dækløsninger kan have for netop bundlinjen.
Euromaster er blandt Europas største koncerner inden for dæk og dækserviceløsninger. I Danmark har kæden 44 servicecentre, og erhvervskunder tilbydes landsdækkende døgnservice.