Flådestyring kan fås til alle formål og alle pengepunge – fra store forkromede systemer fra lastbiludbydere til små navigationssystemer baseret på en almindelig GPS-sender i bilen, som dermed er i forbindelse med en flådemedarbejder i firmaet.
Vi har prøvet TomTom WEBleet- system i en Fiat Doblò Cargo, som har en standard stik på instrumentbrættet, hvor en holder med en Tom Tom standard navigation, som via bilens Bluetooth og et SIM-kort er i forbindelse med firmaet. Her kan man på computeren følge firmaets biler – både, når der køres uøkonomisk og for hurtigt.
Det er ikke noget nyt i sig selv – men her er det 2.500 kroner, man betaler for GPS og holder samt 3.500 kroner for en link-box – som monteres i bilen – samt endnu sjovere: op mod et hundrede kroner i måneds-abonnement.
To-vejs kommunikation
Nu er der skabt en to-vejs kommunikation mellem chaufør og firma. Flere firmaer har investeret i løsningen. Og blandt fordelene er, at man helt præcist kan se, når det er tid til service. Systemet kan flyttes fra bil til bil – og straks kan det se, hvilken bil, der er tale om.
Vi lånte en Fiat Doblò hos Fiat Professional – og bilen havde desværre ikke havde navigationen monteret – men da systemet alligevel var aktivt, kunne vi efterfølgende computeren hos Fiat følge testkørslen, som gik fra Glostrup til Holbæk og videre til Ringsted og Køge – men meget forskellig kørestil – bl.a. kørsel i for lavt gear, staccato kørsel med acceleration op opbremsning.
Ris og ros for kørslen
Tilbage hos Fiat var der både ros og ris – for den aggressive kørsel havde kostet, men den defensive betød god økonomi. TomTom har beregnet, at fornuftig og mere økonomisk kørsel, styring af vognparken med de bedste ruter uden trafik, styring af medarbejdernes tid og hurtig adgang til alle nødvendige data fra vognparken kan spare op mod 15 pct. i brændstofregnskabet.
Men kan efterfølgende bruge data til CO2 regnskab, dokumentation til myndigheder, køre færre kilometer samt øge antallet af jobs – og bedre passe tiden i bilen og bruge mindre tid til administration.
TomTom systemet er naturligvis enkelt – og har begrænsninger i forhold til mange af de flydestyringssystemer, som bruges i lastbiler, men systemet virker tilsyneladende udmærket.
”Virksomheder går i stigende grad op i, hvordan de kan optimere deres arbedsprocesser – og dermed styrke deres konkurrenceevne. De standardmonterede stik i vores biler er en forbedring, der kan betyde alverden på en travl arbejdsdag – og som tillige kan reducere kørselsomkostningerne markant,” siger Pierra Martin Bos, landechef for Fiat Professional i Danmark.