Amerikanske Nikola og italienske Iveco indleder nu produktion af tunge elektriske lastbiler hos Iveco i Ulm.
Nikola Tre – den nye elektriske lastbil, der skal bygges i et joint venture samarbejde mellem italienske Iveco og amerikanske Nikola Corporation – sættes i gang i slutningen af dette år på Ivecos fabrik i Ulm.
Kendt som Magirus’ hjemby
Ulm fabrikken, som tidligere var kendt for produktion af Magirus lastbiler og især Magirus brandbiler, skal bygge de nye batteri-elektriske Class 8 lastbiler til brug i både USA og Europa – men de første, der ruller af båndet, skal sælges i USA i begyndelsen af 2022.
Årets efter vil brintudgaven af Nikola Tre være klar til salg. Nikola Tre har førerhus fælles med Iveco S-Way – mens drivlinen langt hen ad vejen er fra USA.
Lastbiler til tiden
Samarbejdet blev allerede annonceret i september 2019 ved et storstilet event i Torino, Italien – men trods Corona krisen er det lykkedes de to selskaber af gennemføre deres samarbejde – til den planlagte tid.
50.000 kvadratmeter på fabrikken, hvor halvdelen er bebygget, er dedikeret til produktionen af den nye lastbil – med et lay out, der er skræddersyet til elektriske køretøjer. 1.000 enheder pr. holdskift pr. år er der mulighed – et antal, der vil trappes op de følgende år.
Nikola har et mål, der skal gøre den amerikanske koncern til global leder i ”zero emission” transportløsninger.
Tysk-amerikanske teknologi
Den nye ellastbil har udover Iveco førerhuset en elektrisk aksel, som er delvist designet af Fiat Power Train (FPT), og Nikolas el- og brint teknologi – plus komponenter fra Bosch. Alt sammen sat sammen på en modular platform, som kan bruges til el- og brintkøretøjer.
Til stede ved indvielsen af fabrikken var Iveco CEO og præsident Gerrit Marx, Mark Russell, CEO og præsident hos Nikola – samt Winfried Herrmann, transportminister i delstaten Baden-Württemberg, Martin Bendel, borgmester i Ulm og Massimiliano Lagi, den italienske generalkonsul for Italien i Stuttgart.