Scania (Scania Commercial Vehicles AB) har efterhånden en bred vifte af miljørigtige lastbiler, der kan opfylde de fleste kunders behov – og deres kunders krav.

For med de store ekstra investeringer i forhold til diesellastbiler skal der være en grund til at købe el-, el-hybrid eller plug-in-hybrid (PHEV) versioner.

Vi har prøvet den nye Scania P320 i den nye PHEV-udgave på dansk grund. Lastbilen var på turné fra Scanias hovedkontor i Södertälje ved Stockholm.

Sammen med dieselmotor

Bilens 5-cylindrede dieselmotor yder 320 hk og har et moment på 1.600 Nm mellem 1.050- og 1.400 omdrejninger – den kan også køre på det syntetiske diesel-brændstof HVO.

El-motoren er installeret mellem motoren og gearkassen og yder 115 kW (156 hk) (spidsbelastningseffekt 130 kW/176 hk) og har et moment på 1.050 Nm ved 1.050 omdrejninger.

Bilen testede vi fra Scania Danmark i Ishøj til Amager og rundt i København og retur til Ishøj.
Strømmen kan gemmes til ankomsten til byen, hvor man virkelig føler et ekstra godt afsæt på strøm, hvor der som bekendt er moment fra 0 km/t.

Distribution morgen og aften

På ren strøm kan man jo med fordel distribuere udenfor myldretiderne – uden at genere beboerne takket været et støjniveau på under 72 decibel. Men med rækkevidden på 45-60 km passede det godt til vores ”distributionsrunde” i hovedstaden.

På motorvejen fra Ishøj over Avedøre oplevede vi også bilens Ecoroll funktion, hvor bilen ruller på friløb og sparer på dieseldråberne. Og så samler den jo også strøm op, når vi bremser og slipper speederen. Strøm, der føres tilbage til batteriet.

Ladetiden fra komplet afladning til 80 pct. kapacitet udgør ca. 35 minutter og ud over opladning ved opsamling og genbrug af bremseenergi kan batterierne genoplades, mens lastbilen læsses og losses – det, som også kaldes sjat-ladning.

15 pct. bedre økonomi

Strømmen, som vi har samlet op, er tillige med til at peppe bilens præstationer op – især ved acceleration. Takket være genanvendelse af bremseenergien sparer man også på brændstoffet i PHEV køretøjet – helt op til 15 pct. ifølge Scania. Hertil kommer den brændstofbesparelse som afhænger af hvor ofte batterierne tilføres ladestrøm fra el-nettet.

Som chauffør kan man følge med i lastbilens gøren og laden i instrumentpanelet – det vises bl.a. med pile, der skifter farve i forhold til, hvor økonomisk, som man kører.

Her ser man også batteristatus og den kalkulerede tilbageværende rækkevidde. PHEV lastbilen har tre batterier på i alt 90 kWh – og kører som nævnt op mod 60 km el-drift trods lastbilens 18 tons totalvægt.

Ekstra god komfort

Bag rattet er det som i andre ”New Generation” Scania lastbiler. Man sidder godt – med godt udsyn – og med let udsyn over instrumenter og betjening af kontakter. Bilens luftaffjedring gav også ekstra god komfort. Og det 12 trins Opticruise automatgear skifter blødt og behageligt.

Man tænker ikke over, at man kører i en plug-in-hybrid lastbil, når man ikke kører på el – for så opfører den sig som en diesellastbil. Men i byen bliver man glad for den støjfrie kørsel, som også betyder, at man ikke bliver så træt – og så er bilen jo bare lynhurtig og smidig i trafikken. Letkørt er den jo også. Endelig er der jo let ind- og udstigning.

Man kan vælge imellem tre køre-metoder: eco, power og standard. Sikkerhedsmæssigt havde bilen aktivt nødbremsesystem, Lane Departure Warning, elektronisk stabilitets system (ESP), ABS, motorbremse og Hill Hold – og miljømæssigt opfyldes den nyeste Euro 6 norm via SCR med AdBlue-tilsætning.

Kunden har altid ret

Men øgede krav fra politikere og bl.a. oprettelse af flere og flere miljøzoner er det nødvendigt for mange vognmænd og logistikvirksomheder at være med på e-bølgen. Ellers får de ikke transportopgaverne fremover.

”Kunden har altid ret” hedder et gammelt ordsprog – og det gælder i særdeles i miljøhenseender. Men det er formentlig kun en lille del af et transportfirmas køretøjer, der bliver grønne fra begyndelsen.

Scania’s forrige hybrid-lastbil uden plug- in (HEV) kunne køre 7-10 km på el, den nyeste HEV klarer 15-20 km og den her afprøvede plug-in hybrid (PHEV) har en typisk elektrisk rækkevidde på 45-60 km afhængig af køremåde, rute og belæsning.

250 km i ren el-udgave

Plug-in-hybrid lastbilen har tre batterier på hver 30 kWh og et samlet moment fra diesel- og el-motor, der overgår, hvad en tidligere V8-diesel lastbil præsterede. E-lastbilerne er velegnede til ”Last Mile” distribution i byområder.

Undtagelsen for kort rækkevidde (delvist) er den rene eludgave (BEV), der præsterer op til 250 kilometer igen afhængig af køremåde, rute og last. Der samles desuden strøm op ved opbremsning (rekuperation) i alle e-lastbilerne.

Har man skiftende transportopgaver, har de to førstnævnte jo en dieselmotor (HEV og PHEV), som fortsætter, når strømmen er opbrugt, for endnu er der jo slet ikke nok ladestandere, og det bliver et problem, hvis der pludseligt kommer mange elektrificerede køretøjer på én gang.

Kraftigt ledningsnet

Og kommer der mange ladestandere i et industriområde, kræves der et kraftigt el-net – der tales bl.a. om seks kvadrat.

Scania peger også på, at opladning kan ske ved lynladere i forbindelse med f.eks. chaufførernes pauser og hviletider.

”Det skal vel ikke kun være en snak om el-lastbiler, men om kombinationen med andre former for brændstof til transport. Her skal syntetisk-/bio-diesel, biogas, brint og måske Power-to-X også indgå. I hvert fald vil diesel være en væsentlig del af transporten i mange år frem – ikke mindst til transport over længere afstande,” har salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania tidligere udtalt.

Langtursbiler på el

Men Scania vil fortsætte udviklingen af elektriske køretøjer til alle typer godstransport, herunder også langturs- og entreprenørkørsel.

”Her er det især vigtigt at nævne, at vi om få år også vil introducere elektriske lastbiler til langturskørsel med mulighed for hurtig opladning f.eks. under chaufførens lovpligtige hvileperiode”, har Scanias tidligere koncernchef Henrik Henriksson udtalt.

Scania vil udvikle og indsætte hybrid- og fuldelektriske køretøjer på markedet i partnerskab med kunder, er meldingen fra svenskerne.

Reducere klimaaftryk

Scanias plug-in hybridlastbiler leveres med L- eller P-førerhuse, og giver lang rækkevidde og alsidig anvendelse takket være kombinationen af el-drift og forbrændingsmotor.

I kombination med brug af bæredygtige brændstoffer i forbrændingsmotoren kan transportvirksomheder dermed reducere deres klimaaftryk yderligere.

”Begge teknologier bygger på Scanias modulsystem med udstrakt brug af gennemprøvede komponenter fra Scanias produktprogram. Selv om elektriske køretøjer på visse områder repræsenterer ny teknologi, så har vi gjort alt for at sikre, at vi kan tilbyde samme driftssikkerhed, som gælder for vores øvrige lastbiler”, siger Anders Lampinen, der er chef for New Technologies på Scania.

Også til renovation

Ud over kørsel med dagligvarer, stykgods og temperaturfølsomt gods kan elektrificerede lastbiler med fordel indsættes til bykørsel f.eks. med hejselad, tippelad og renovationsaggregat.

”I større transportvirksomheder med store køretøjsflåder giver introduktionen af e-lastbiler en vigtig mulighed for at høste erfaringer på dette område. Vi ved også, at store transportkøbere er interesseret i at mindske klimabelastningen ved transport af deres varer og produkter,” siger Anders Lampinen.

Til nul-emissions zoner

Både plug-in hybrid- og fuldelektriske køretøjer bliver afgørende for mulighederne for at udføre transportopgaver i de stadig flere forstads- og byområder, hvor der allerede er eller snart vil blive indført nul-emissions-zoner.

E-lastbiler vil give mulighed for højere udnyttelsesgrad i kraft af støjsvag kørsel, så transporterne kan udføres senere på aftenen, om natten og tidligt om morgenen. Dermed reduceres problemerne med trængsel og parkering ved leveringer og afhentninger i byområder.

Mere effektiv distribution

”Undersøgelser har vist, at distributionskørsel kan være op til 30 pct. mere effektiv i ydertimerne end i myldretiden takket være mindre trængsel, nemmere parkering, højere gennemsnitshastighed og hyppigere grønne bølger gennem trafikreguleringer,” siger Anders Lampinen.

Scania er en del af Volkswagen Group.

50 Scania xEV lastbiler

”I Danmark er der frem til medio 2021 solgt over 50 nye Scania xEV-lastbiler – det vil sige hybrid-modeller med og uden plug-in. Plus de fuldelektriske batterilastbiler (BEV),” siger salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark.

Den største flåde hos en enkelt kunde tæller 14 stk Scania hybrid-lastbiler hos cateringfirmaet Hørkram og yderlige syv stk leveres til dem i andet halvår 2021.

Hybrid-løsningerne er interessante, hvilket går op for en, når alternativerne vurderes. Fuldelektriske lastbiler (BEV) er kostbare. Alene chassiset koster med den store batteripakke cirka tre gange prisen for et normalt diesel-chassis.

Halv pris i forhold til ren el

”For den her testede P320 plug-in hybrid er merprisen halveret i forhold til den fuld-elektriske batterilastbil,og det betyder, at hybrid og plug-in hybrid-løsningerne er særdeles interessante alternativer til den fuldelektriske lastbil,” siger Anton Freiesleben.

Med hybrid-bilerne opnås kørsel som er helt frit for emissioner fra fremdriftssystemet, når man kører i byen, mens man kan nyde godt af lang rækkevidde med forbrændingsmotoren, når der køres regional.

Kombineres med biodiesel

”Ønsker man tillige at reducerer CO2-udslippet mest muligt, kan hybrid-bilerne kombineres med biodieselprodukt som f.eks. HVO, der muliggør op til 90 pct. CO2-reduktion sammenlignet med traditionel diesel. Dermed kan en hybrid eller plug-in hybrid kombinere det bedste fra to verdener og desuden muliggøre højere CO2-reduktion til mindre totalomkostning end det ville koste at vælge en fuldelektrisk batterilastbil. 72 pct. af dansk el er baseret på vedvarende energi, så en ren el-drevet lastbil er endnu ikke 100 pct. CO2-neutral,” siger Anton Freiesleben.

Elektrificerede Scania’er teknisk set:

De fuldelektriske Scania lastbiler (BEV) giver valgmulighed mellem fem batterier med 165 kWh kapacitet og ni batterier med 300 kWh kapacitet. Når forbrændingsmotoren er fjernet, kan der placeres ét batteri i den tidligere motortunnel samt henholdsvis fire og otte batterier på siderne af chassiset.

Batterierne på BEV kan oplades med 130 kW jævnstrøm ved hjælp af et CCS-stik (Combined Charging System).

Ladetiden fra komplet afladning til 80 pct. kapacitet er mindre end 55 minutter for batteripakken med fem batterier og mindre end 100 minutter for udgaven med ni batterier. Under kørslen oplades batterierne desuden delvist ved opsamling og genbrug af bremseenergien.

80 pct. på 35 mminutter

Da plug-in lastbilen fortsat vil være udrustet med en forbrændingsmotor, er pladsen til batterier mere begrænset på denne.

Den er derfor udrustet med en batteripakke med tre batterier med 90 kWh samlet kapacitet til drift af elmotoren med 115 kW ydeevne. På PHEV er max. ladeeffekt 95 kW.

Ladetiden for Scania PHEV fra komplet afladning til 80 pct. kapacitet udgør ca. 35 minutter og ud over opladning ved opsamling og genbrug af bremseenergi kan batterierne genoplades, mens lastbilen læsses og losses.

20 km på el uden PHEV

Drivlinen er suppleret med en forbrændingsmotor på 280-360 hk. Kørestrækningen i fuldelektrisk tilstand er i PHEV-udgaven 45-60 kilometer.

Der er en markant accelerationsevne i den fuldelektriske version takket være 2.200 Nm drejningsmoment.
Samtidig med lanceringen af de nye plug-in hybrid og fuldelektriske lastbiler, bliver den eksisterende el-hybridbil (HEV – dvs. uden plug-in) i øvrigt også opdateret.

Den er i dag udstyret med et 15 kW batteri, hvilket giver en rækkevidde på ren el på op til 10 kilometer. Med de seneste opdateringer vil den få en rækkevidde på op til 20 kilometer.

Tekniske data Scania P 320 PHEV B4X2NB:
Motor: 4 cyl. turbodiesel 09 140
Cylindre: 5 – 20V.
Slagvolumen: 9 liter.
Ydelse: 320 hk v. 1.900 omdr.
Drejningsmoment: 1.600 Nm v. 1.050-1.400 omdr.
Ydelse elmotor: 115-130 kW.
Drejningsmoment elmotor: 1.050 Nm.
Indsprøjtning: Scania XPI.
Rækkevidde ren el: op til 60 km.
Miljø: Euro 6.
Tankvolumen: 200 liter.
AdBlue tank: 47 liter.
Aut. gearkasse: Scania GRS895 Opticruise.
Bagaksel: R660 enkelt reduktion.
Udveksling: 3.07.
Dæk: Continental 315/70 R22,5.
Foraksel: Luft/8 tons.
Bagaksel: Luft/13 tons
Styretøj: Kuglekredsløb.
Akselafstand: 5.750 mm.
Chassisvægt: 8.084 kg.
Totalvægt: 18 tons (op til 19 ton for hybrid-lastbiler i DK)

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk