Transporten mellem Gedser og Rostock skulle have fået et kvalitetsmæssigt løft allerede i 2012 – med indsættelsen af den første nye færge – M/F Berlin – der blev søsat i slutningen af 2011 fra Volkswerft i Stralsund med undertegnede som vidne.

Men noget gik galt. Både M/F Berlin og søsterskibet M/F Copenhagen var bygget forkert. De var for tunge til at kunne gå ind i Gedser havn.

Scandferries Chartering A/S, et firma under Scandlines Group, blev nødt til at annullere nybygningskontrakten med det tyske skibsværft, som senere indgav konkursbegæring.

Flere løsningsmodeller
Scandlines havde gennem hele nybyggeriprojektet arbejdet hen imod at finde en løsning på værftets problemer med skibene, ligesom man under konkursen også havde overvejet og arbejdet med flere løsningsmuligheder.

Men efter mange forhandlinger med bl.a. kurator i boet kunne Scandlines i foråret i år alligevel overtage de to ufærdige færger.

Så med tre års forsinkelse skulle de så være klar til indsættelse på ruten Gedser-Rostock i 2015. Færgerne var allerede bestilt i 2010 – som afløsere for ældre tonnage på ruten. Og frem til i dag har skibene Kronprins Frederik og Prins Joachim fortsat deres tjeneste på ruten.

FAYARD gør færgerne klar
Lige nu bliver skibenes vægt reduceres, så de med maksimal lasteevne kan sejle i det lave vand omkring Gedser. Bæredygtighed står højt på bestillingssedlen i forbindelse med færdiggørelsen.
De to skrog er i øjeblikket flere hundrede tons for tunge i forhold til specifikationerne. Det fynske værft FAYARD A/S, der står for færdiggørelsen i dag , er derfor t i gang med at fjerne omkring 2.500 tons materiale, primært i overbygningen.

Da jern er en begrænset ressource, genvindes de mange tons skrot. Det internationalt certificerede firma H.J. Hansen Genvindingsindustri A/S i Odense råder over Nordeuropas største shredderanlæg, der knuser skrottet i mindre stykker, som derefter sorteres i bl.a. jern, kobber, plast og glas.

Resultatet er jern, som kan genanvendes med en renhed på 99,15 procent. Ved denne proces spares der over et ton CO2 for hvert ton jern, der genvindes. Der spares altså over 2.500 tons CO2 i forbindelse med færdiggørelsen af de to skibe, hvilket svarer til udslippet fra 1.075.000 liter benzin.

H. J. Hansen sørger for genbrug
H.J. Hansen flytter årligt over 1,5 millioner tons skrot og har derfor valgt den mest miljøvenlige transportform, nemlig søtransport. Mange af firmaets opbevaringspladser er placeret ved en havnekaj, ligesom det er tilfældet i Lindø Industripark, hvor FAYARD ligger.

Det genvundne jern udskibes således fra Lindø Industripark med kurs mod europæiske og oversøiske stålværker. Her smeltes det om til nye plader og bjælker, der indsættes i nye bygninger og skibe.

”H.J. Hansen Nedbrydning er en afdeling under H.J. Hansen Genvindingsindustri. Vi er eksperter i at løse komplicerede skrotningsopgaver. Men vi skulle alligevel have forklaringen to gange, da FAYARD spurgte, om vi kunne hjælpe med at skrotte cirka 2.500 tons materiale fra to nye, ikke-færdige skibe. Processen er naturligvis den samme, uanset om der er tale om nye eller gamle skibe. Så vi kørte straks maskinerne frem og begyndte at klippe de store emner, som FAYARD skar ned til os. Herefter sender vi dem videre i vores genvindingsproces, og de ender som nye plader et sted i verden,” siger salgschef hos H.J. Hansen Nedbrydning Lennart Kristensen.

I et tæt samarbejde mellem Scandlines, FAYARD og H.J. Hansen bliver Scandlines-skibenes overvægtsproblemer dermed løst til gavn for miljøet..

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk