Aldrig har så få mistet livet i trafikken som i 2012 – og en væsentlig årsag er, at nye biler på vejene har flere sikkerheds-systemer end tidligere.

Sikrere biler har betydet, at der sker færre ulykker i trafikken med tab af menneskeliv eller alvorligt kvæstede. 2012 er en ny rekord med 180 dræbte og 3.650 alvorligt kvæstede ifølge Vejdirektoratets oplysninger.

En væsentlig årsag til det historisk lave tal er, at flere og flere biler har ESC – elektronisk stabilitets-systemer – også kendt som ESP.

Aldrig har der været solgt så mange nye biler som i 2012 – og alle har bilerne de nyeste sikkerheds-systemer.

Flere uheld med varebiler
Endnu har ikke alle varebiler fået ESC som standardudstyr, men inden for få år bliver dette udstyr lovbefalet, som det i dag er tilfældet i personbiler. Tidligere undersøgelser fra HVU, Havarikommissionen for Vejtrafik Ulykker, har vist, at antallet at uheld med varebiler procentvis er større end for andre typer af køretøjer.

I dag er en varebil et køretøj med betragtelige præstationer så som acceleration og topfart – uden at køreegenskaberne bare nærmer sig køreegenskaberne i en moderne personbil.

Spænder ikke lasten fast
Glemmer chaufføren samtidig at spænde lasten fast, blive køretøjet meget ustabilt. De tunge køretøjer har samtidig slet ikke de samme bremseegenskaber som personbiler.

En ny Euro NCAP test har netop tilmed vist, at kun en enkelt varebiler, den nye Ford Transit Custom, har opnået fem stjerner i den uvildige Euro NCAP crash-test – primært fordi konkurrenterne alle er konstruerede for så mange år siden, at ESC var tilvalg og gardin-airbags nærmest var ikke-eksisterende.

Folk vælger at udskifte deres gamle biler med nye og mere sikre biler. Det er med til at forebygge ulykker og begrænse skaderne.

Mere grønne biler
Højere benzinpriser og øget fokus på grøn transport betyder formentlig også, at flere kører mere økonomisk og sætter hastigheden ned.

Hos Trafikstyrelsen mener kontorchef Leif Lorenzen, at stigningen i trafiksikkerheden også skyldes netop den elektroniske revolution i bilerne.

”En stor del af den danske bilpark er udstyret med stabilitetssystemet ESC, som giver en stor sikkerhedsgevinst: Er en bil udstyret med ESC, viser nye danske tal, at systemet halverer risikoen for eneuheld. Netop derfor har vi i Trafikstyrelsen arbejdet for den nuværende afgiftsfritagelse på ESC i Danmark. Vi tror, at vi også i fremtiden kan forvente fortsat fremgang, når aktive nødbremsesystemer bliver videreudviklede og fuldt implementerede i bilparken”, siger Leif Lorentzen.

Fjerde år med færre dræbte
Statistikken betyder, at  2012 dermed er  fjerde år i træk med nedgang i antallet af trafikdræbte. Ikke siden man begyndte at registrere trafikulykker i 1930, har antallet været så lavt. Også tallet for de tilskadekomne er faldet.

Selv om hver eneste dræbt og tilskadekommen er én for mange, er det meget glædeligt, at tallet er faldet så meget. Sådan lyder det samstemmende fra Rigspolitiet, Vejdirektoratet, Trafikstyrelsen og Rådet for Sikker Trafik, der også peger på, at trafikanternes ændrede adfærd har en stor del af æren for den positive udvikling. Der er sket færre ulykker over hele linjen blandt alle trafikant-typer og i alle aldersgrupper.

Mere sikker adfærd
Der er flere forklaringer på, at det går i den rigtige retning. Men den afgørende forklaring er, at trafikanterne har fået en mere sikker adfærd: Hastighederne på de danske veje er faldet, færre kører spirituspåvirkede, flere er opmærksomme i trafikken, brugen af sikkerhedssele er steget og det samme gælder brugen af cykelhjelme. Desuden har en større respekt for bøderne og politiets kontroller også bidraget til større trafiksikkerhed.

”Vi har aldrig haft så meget kontrol som i 2012. Vi har skrevet flere sager, og de højere bøder har også haft en positiv effekt. Men vi har stadig en lille gruppe trafikanter, som tilsyneladende ikke ønsker at ændre adfærd. Dem vil vi fortsat komme efter med en målrettet indsats i 2013, da hver ulykke er én for meget,” siger Allan Nyring, politiinspektør hos Nationalt Beredskabscenter.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk