I takt med indførelsen af flere og flere fotovogne hos politiet i Danmark, er risikoen for at bødeudskrivningerne øges, markant.

Det er samtidig svært normalt at holde fartgrænsen i nye, smidige biler med højt drejningsmoment, hvor man hurtigt kommer op i fart, hvis man sidder i sine egne tanker.

Alternativt skal man i lavere gear – men det går ude over brændstoføkonomien og miljøet. Ellers at sidder med æjnene klistret på spedometret – i stedet for på vejbanen.

Holder selv farten
Løsningen er fartbegrænser i bilerne, som mange nyere biler i dag har fået. Så stiller man f.eks. fartbegrænseren på 50 km/t – og så holder bilen farten.

”I dag giver vi ikke fem stjerner til en bil i vores EuroNCAP test uden at den både har fartbegrænser og skiltegenkendelse, så man på instrumentbrættet kan aflæse den øjeblikkelige fartbegrænsning. Vi ved, at det er meget svært hele tiden at kikke på speedometret, når man som bilist skal holde øje med trafikken,” siger teknisk redaktør ved FDM, Søren W. Rasmussen.

EuroNCAP øger sikkerheden
EuroNCAP bedrager dermed til færdselssikkerheden – for det er sværere at sælge en bil med fire stjerner end fem stjerner.

”For høj fart betyder jo også en risiko for flere ulykker – og det går oftest ud over bløde trafikanter,” siger Søren W. Rasmussen.

Et problem er dog, at en del varebiler endnu ikke har fået fartbegrænser som standardudstyr – og en moderne dieselmotor på f.eks. 2,8 eller 3 liter er lige så momentstærk som en personbil.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk