(STOCKHOLM)
Det blev mødt med en masse kritik – ikke mindst hos forhandlerne – da Nissan for 10 år siden besluttede at droppe alle normale personbiler og indførte deres Crossover bilmodeller.

Primera- og Almera-modellen (tidligere Sunny) havde et bredt kundeunderlag – især Primera som firmabil. Men kritikken forstummede efterhånden som afløseren Qashqais salgstal steg til højder, hvor Primera ikke havde været.

Men det gamle C-segment er stadig et af de største i Europa – hvor vi finder VW Golf og Peugeot 308.

Kæmpe varerum
Så nu vender Nissan tilbage i segmentet i Europa med Pulsar – en kompakt mellemklassebil (4,4 meters længde) med masser af plads. I Van udgaven har den nok klassens største varerum.

Navnet Pulsar har tidligere været anvendt af Nissan – men primært i lande som Australien og Japan.

Der blev måske solgt et par enkelte gulpladeudgaver af Sunny stationcar i fordums tid. Men i dag er 10 pct. af Nissan Qashqai solgt som Van. Om Pulsar kan komme derop er nok tvivlsomt – men Van-udgaven er fremstillet for Skat – og godkendt.

Gode køreegenskaber
Vi har kort prøvet den nye Pulsar ved et arrangement i Stockholm – og vi lagde især mærke til de gode køreegenskaber, som er mere til den bløde end faste side – altså god komfort, men også et godt vejgreb.

Nu var det ikke Van-udgaver, vi prøvede – men personbiler, og er man ude efter en sådan,  byder den på rigtig god plads bagi med masser af benplads. Og derfor er varebilen også så rummelig.

VI skal også fremhæve de velformede sæder, der byder på fin støtte. Men Nissans tidligere adelsmærke for europæiske modeller:  justering af sæderyggen  med rulle – er udskiftet med et greb, der giver helt trinløs indstilling. Og så er det for farligt at indstille ryglænet under kørslen. Instrumenteringen er overskuelig og let at betjene.

Van-pris fra ca. 128.000 kr.
Prisen som 110 hestes 1,5 diesel er 128.177 kroner plus moms, som kører 27,8 km/l. Den 115 hestes 1,2 DIG-T benziner koster 131.142 kroner plus moms. Den kører 20 km/l.

Begge varianter er i energiklasse A+ og koster henholdsvis 290 kr. halvårligt for benzin udgaven og 1.020 kr. halvårligt for dieseludgaven i grøn ejerafgift. Til april næste år kommer en variant med 190 hk.

Den nye Pulsar fås i de tre velkendte NIssan udstyrsversioner: Visia, Acenta og Tekna. Og allerede udstyret i basisudgaven er omfattende med opvarmede forsæder, aircondition, 5 tommer Advanced Drive Assist-display og elruder i alle fire døre. Desuden er dæktryksovervågning, seks airbags og start-stop-system ligeledes standard.

Sikkert ekstraudstyr
Ekstra kan man købe en masse sikkerhedsteknik – så som  Moving Object Detection, vognbaneassistent (linevogter/Lane Departure Warning), advarsel om biler i den blinde vinkel (BLIS), nødopbremsningssystem, dæktryksovervågning med trykvisning, LED-forlygter og Around View Monitor.

Dertil NissanConnect systemet, som bl.a. giver integrering med smartphones og navigationsfunktioner.

Som sædvanlig er det Nissans hus-skrædder Pendelmatic i Brøndby, som har stået for ombygningen. Og næste weekend er der åbent hus hos landets Nissan forhandlere, hvor også Van-udgaven kan bestilles.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk